Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Raporty i artykuły

rodo-ojej

Wnioski z pierwszych kontroli RODO w Polsce. Będą problemy?

50 milionów euro kary nałożono na Google we Francji za nieprzejrzystość procedur amerykańskiego giganta. Prawie milion złotych grzywny otrzymała polska firma, administrująca danymi osobowymi z ogólnodostępnych rejestrów CEIDG oraz KRS, za nierealizowanie obowiązku informacyjnego, wynikającego z rozporządzenia RODO. Jakie wnioski płyną z pierwszych kontroli w Polsce? Czego przedsiębiorcy obawiają się najbardziej?

       2019-04-03
oplata-emisyjna

Zmiana czasu już blisko. Skąd wziąć brakującą godzinę na wykresówce?

Aż 84%[1] przebadanych obywateli Unii Europejskiej jest za całkowitą rezygnacją ze zmiany czasu. Co myślą o tym kierowcy zawodowi, których obowiązkiem jest skrupulatna ewidencja swojego czasu pracy? Co powinni zrobić, aby po wykonaniu trasy w nocy z 30 na 31 marca 2019 roku dokumentacja okresów jazdy, odpoczynków i przerw była prawidłowa i zgodna z prawem, a na wykresówce nie brakowało godziny?

       2019-03-26
Chomar2DRON_034

„Wszystkiego uczyliśmy się sami, nie było wzorców”. [WYWIAD] z firmą CHOMAR

Znajdziemy ją na liście 100 największych firm transportowych w Polsce. Rocznie realizuje 80 tys. zleceń, w ramach których jej kierowcy przemierzają łącznie 25 mln kilometrów. Tworzą ją najwięksi eksperci w branży – wystarczy wymienić nazwisko Rafała Chomy, prezesa spółki, a przy tym członka Rady Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Firma CHOMAR to przykład sukcesu, a jednocześnie inspirująca historia typu „od zera do milionera”. O to, jak wyglądało budowanie przedsiębiorstwa transportowego w latach 90. oraz jakie ograniczenia stawia przed przewoźnikami współczesny rynek, wypytaliśmy Macieja Karpińskiego, kierownika spedycji, transportu i marketingu.

       2019-03-25
rodo-w-firmie-transportowej

Czy rozgryźliśmy RODO? Wszystko o RODO w firmie transportowej i spedycyjnej – [WYWIAD] z ekspertem

Nieuniknione są ponoć dwie sprawy: śmierć oraz podatki. Do listy należy dopisać także RODO, czyli unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Dotyczy firm, które gromadzą i wykorzystują dane osobowe, czyli… praktycznie wszystkich. Z uwagi na charakter i specyfikę funkcjonowania proces wdrażania przepisów jest wyjątkowo pracochłonny i skomplikowany w przypadku przedsiębiorstw z branży TSL. O RODO w firmie transportowej i spedycyjnej zapytaliśmy prawnika z Kancelarii Transportowej Legaltrans Katarzynę Sikorę. Czy polskim przewoźnikom udało się wdrożyć wymagania Rozporządzenia? Jakie dane podlegają ochronie? I wreszcie: jakie kary grożą przedsiębiorcy?

       2019-03-19
przepisy-o-placy-minimalnej-w-holandii

Jak zrekompensować dyżur czy godziny nadliczbowe? Oto, o czym polski przedsiębiorca nie wie, a wiedzieć powinien

Przedsiębiorco, czy wiesz, że rekompensatę za pracę w nocy najlepiej rozliczysz w ryczałcie? Nie stosuj jednak tego rozwiązania w przypadku dyżurów, bo nie zgodzi się na to Państwowa Inspekcja Pracy. Nie musisz zaś płacić za godziny nadliczbowe, wystarczy, że dasz pracownikowi dzień wolny. Radzimy też, byś ewidencję czasu pracy przechowywał w firmie nawet trzy lata. Inspekcja służb kontrolnych może być i stresująca, i kosztowna, gdyż kary za naruszenia ujawnione podczas kontroli w przedsiębiorstwie mogą sięgać nawet 40 tysięcy złotych.

       2019-03-16
kierowca-pijany-badania-tacholab

Zmęczyli kierowców, upili ich i… przeprowadzili eksperyment. Polscy eksperci sprawdzili, czy zmęczeni kierowcy są równie niebezpieczni, co pijani

Czy zmęczony kierowca jest bardziej niebezpieczny od kierowcy pijanego? Wyniki badań wskazują, że czas reakcji po około 17 do 20 godzin pracy jest porównywalny czasem reakcji osoby, która ma we krwi ok. 0,5 promila alkoholu! Natomiast dla kogoś, kto pracuje bez przerwy przez dobę, jest to już 1 promil alkoholu we krwi. Czy tak jednak jest naprawdę? Sprawdźmy to! Na taki pomysł wpadli eksperci z firm Tacholab i Infolab. Do weryfikacji tez wykorzystano m.in. urządzenie do badania fal mózgowych. Wnioski są bardzo interesujące i… na pewno nie takie, jakich moglibyśmy się spodziewać! 

       2019-03-13
22-listopada-umowy-o-prace

Czasami tachograf odmawia posłuszeństwa. Co robić?

Bez tachografu ani rusz – wie to każdy, kto ma doświadczenia z ciężkim transportem. Jednak jak poradzić sobie z jego awarią? Co zrobić, kiedy takowy incydent spotka nas w drodze, a co kiedy problem pojawi się będąc jeszcze w siedzibie firmy? Kto i jakie kroki powinien podjąć?

       2019-03-11
transport-unia

Przepisy, przy których delegowanie blednie! Polscy kierowcy z umową o pracę z tego państwa, na terenie którego wykonują przewozy?

Przewoźnicy zatęsknią za delegowaniem – takie słowa padły z ust jednego z ekspertów podczas dyskusji o Pakiecie Mobilności i o innych unijnych inicjatywach. I wszystko wskazuje na to, że słowa te mogą się spełnić. W szczególności ze względu na przyjęte przez Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego 10 stycznia br. sprawozdanie niemieckiego posła do Ismail’a Ertuga w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie WE nr 1071/2009/WE oraz rozporządzenia WE nr 1072/2009 w celu dostosowania ich do zmian w sektorze.

       2019-03-07
itd-bledy

Poszkodowani przewoźnicy. Eksperci wyliczają błędy ITD

W ostatnich paru miesiącach dużo słyszymy o Inspekcji Transportu Drogowego zwłaszcza w aspekcie protestu inspektorów. Z medialnego przekazu wynika, że inspektorzy transportu drogowego są pomijani przy podwyżkach, pomijani przy zmianie statutu ich pracy na służbę, taką jak policja. Z drugiej strony Główny Inspektorat Transportu Drogowego kreuje ITD jako profesjonalną służbę dbającą o bezpieczny transport, zwłaszcza w okresie ferii czy wakacji. Zdaniem ekspertów Tacholab żaden z tych obrazów nie do końca odpowiada rzeczywistości… Poniżej szczegółowa analiza pewnej kontroli. 

       2019-03-01
21 / 84«...10...1920212223...304050...»