Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Raporty i artykuły

Chomar2DRON_034

„Wszystkiego uczyliśmy się sami, nie było wzorców”. [WYWIAD] z firmą CHOMAR

Znajdziemy ją na liście 100 największych firm transportowych w Polsce. Rocznie realizuje 80 tys. zleceń, w ramach których jej kierowcy przemierzają łącznie 25 mln kilometrów. Tworzą ją najwięksi eksperci w branży – wystarczy wymienić nazwisko Rafała Chomy, prezesa spółki, a przy tym członka Rady Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Firma CHOMAR to przykład sukcesu, a jednocześnie inspirująca historia typu „od zera do milionera”. O to, jak wyglądało budowanie przedsiębiorstwa transportowego w latach 90. oraz jakie ograniczenia stawia przed przewoźnikami współczesny rynek, wypytaliśmy Macieja Karpińskiego, kierownika spedycji, transportu i marketingu.

       2019-03-25
rodo-w-firmie-transportowej

Czy rozgryźliśmy RODO? Wszystko o RODO w firmie transportowej i spedycyjnej – [WYWIAD] z ekspertem

Nieuniknione są ponoć dwie sprawy: śmierć oraz podatki. Do listy należy dopisać także RODO, czyli unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Dotyczy firm, które gromadzą i wykorzystują dane osobowe, czyli… praktycznie wszystkich. Z uwagi na charakter i specyfikę funkcjonowania proces wdrażania przepisów jest wyjątkowo pracochłonny i skomplikowany w przypadku przedsiębiorstw z branży TSL. O RODO w firmie transportowej i spedycyjnej zapytaliśmy prawnika z Kancelarii Transportowej Legaltrans Katarzynę Sikorę. Czy polskim przewoźnikom udało się wdrożyć wymagania Rozporządzenia? Jakie dane podlegają ochronie? I wreszcie: jakie kary grożą przedsiębiorcy?

       2019-03-19
przepisy-o-placy-minimalnej-w-holandii

Jak zrekompensować dyżur czy godziny nadliczbowe? Oto, o czym polski przedsiębiorca nie wie, a wiedzieć powinien

Przedsiębiorco, czy wiesz, że rekompensatę za pracę w nocy najlepiej rozliczysz w ryczałcie? Nie stosuj jednak tego rozwiązania w przypadku dyżurów, bo nie zgodzi się na to Państwowa Inspekcja Pracy. Nie musisz zaś płacić za godziny nadliczbowe, wystarczy, że dasz pracownikowi dzień wolny. Radzimy też, byś ewidencję czasu pracy przechowywał w firmie nawet trzy lata. Inspekcja służb kontrolnych może być i stresująca, i kosztowna, gdyż kary za naruszenia ujawnione podczas kontroli w przedsiębiorstwie mogą sięgać nawet 40 tysięcy złotych.

       2019-03-16
kierowca-pijany-badania-tacholab

Zmęczyli kierowców, upili ich i… przeprowadzili eksperyment. Polscy eksperci sprawdzili, czy zmęczeni kierowcy są równie niebezpieczni, co pijani

Czy zmęczony kierowca jest bardziej niebezpieczny od kierowcy pijanego? Wyniki badań wskazują, że czas reakcji po około 17 do 20 godzin pracy jest porównywalny czasem reakcji osoby, która ma we krwi ok. 0,5 promila alkoholu! Natomiast dla kogoś, kto pracuje bez przerwy przez dobę, jest to już 1 promil alkoholu we krwi. Czy tak jednak jest naprawdę? Sprawdźmy to! Na taki pomysł wpadli eksperci z firm Tacholab i Infolab. Do weryfikacji tez wykorzystano m.in. urządzenie do badania fal mózgowych. Wnioski są bardzo interesujące i… na pewno nie takie, jakich moglibyśmy się spodziewać! 

       2019-03-13
22-listopada-umowy-o-prace

Czasami tachograf odmawia posłuszeństwa. Co robić?

Bez tachografu ani rusz – wie to każdy, kto ma doświadczenia z ciężkim transportem. Jednak jak poradzić sobie z jego awarią? Co zrobić, kiedy takowy incydent spotka nas w drodze, a co kiedy problem pojawi się będąc jeszcze w siedzibie firmy? Kto i jakie kroki powinien podjąć?

       2019-03-11
transport-unia

Przepisy, przy których delegowanie blednie! Polscy kierowcy z umową o pracę z tego państwa, na terenie którego wykonują przewozy?

Przewoźnicy zatęsknią za delegowaniem – takie słowa padły z ust jednego z ekspertów podczas dyskusji o Pakiecie Mobilności i o innych unijnych inicjatywach. I wszystko wskazuje na to, że słowa te mogą się spełnić. W szczególności ze względu na przyjęte przez Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego 10 stycznia br. sprawozdanie niemieckiego posła do Ismail’a Ertuga w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie WE nr 1071/2009/WE oraz rozporządzenia WE nr 1072/2009 w celu dostosowania ich do zmian w sektorze.

       2019-03-07
itd-bledy

Poszkodowani przewoźnicy. Eksperci wyliczają błędy ITD

W ostatnich paru miesiącach dużo słyszymy o Inspekcji Transportu Drogowego zwłaszcza w aspekcie protestu inspektorów. Z medialnego przekazu wynika, że inspektorzy transportu drogowego są pomijani przy podwyżkach, pomijani przy zmianie statutu ich pracy na służbę, taką jak policja. Z drugiej strony Główny Inspektorat Transportu Drogowego kreuje ITD jako profesjonalną służbę dbającą o bezpieczny transport, zwłaszcza w okresie ferii czy wakacji. Zdaniem ekspertów Tacholab żaden z tych obrazów nie do końca odpowiada rzeczywistości… Poniżej szczegółowa analiza pewnej kontroli. 

       2019-03-01
kierowca-polski-w-trasie

Kondycja polskiego transportu drogowego – wygrywamy w Europie, ale w kraju napotykamy problemy

W 2018 r. ponad 30 tysięcy firm transportowych w Polsce przewiozło o 18% więcej towarów niż w roku poprzednim, a sprzedaż ich usług wzrosła o blisko 13%. Dane prezentują się imponująco. Jednak branża transportu ciężkiego będzie mieć teraz bardziej pod górkę niż w ubiegłych latach. Dlaczego? O ile pozycja lidera w zakresie międzynarodowych przewozów drogowych w najbliższym czasie nie jest zagrożona, to rodzimi przewoźnicy muszą się przygotować na wyzwania – te już znane i zupełnie nowe, generujące niepewność i niepokój. Sprawdzamy, jaka jest kondycja polskich przedsiębiorstw, świadczących usługi transportu towarów do i z krajów Unii Europejskiej.

       2019-02-28
autotalks-komunikacja-foto2

Dzięki samochodom podłączonym do sieci 5G będzie bezpieczniej. Pierwsze auta seryjne jeszcze w tym roku

Dzięki technologii umożliwiającej komunikację samochodów z infrastrukturą i innymi uczestnikami ruchu zmniejszy się liczba wypadków. Na ulicach Hiszpanii rozpoczynają się testy technologii, a produkcja seryjnych modeli wyposażonych w łączność 5G rozpocznie się jeszcze w tym roku. Opracowano już specjalny protokół komunikacyjny, pozwalający samochodom komunikować się między sobą, nawet gdy nie są w polu widzenia.

       2019-02-28
1481290460_wronski_brexit

Miesiąc do Brexitu. Polscy przewoźnicy boją się utraty zleceń

Do Wielkiej Brytanii wykonujemy w tej chwili połowę z około 400 tys. przewozów rocznie – mówi Maciej Wroński, prezes Związku „Transport i Logistyka Polska”. Jak podkreśla, twardy Brexit i przywrócenie kontroli celnych na granicy oznacza przestoje, zwiększoną papierologię i wydłużone czasy dostaw. Dla części eksporterów wymiana towarowa z Wielką Brytanią okaże się nieopłacalna, przez co przewoźnicy stracą podstawowe źródło zarobków. Problemy będą mieć producenci żywności, którzy eksportują na Wyspy.

       2019-02-28
1 / 6412345...102030...»