Raporty i artykuły

Czy wiesz, że według prognoz ekspertów za niespełna dwa lata około 35 mln ciężarówek będzie połączonych z Internetem? Do 2025 r. liczba ta ma wzrosnąć nawet do 65 mln. To między innymi telematyka wyznacza kierunki zmian. A zmieniać się będzie dużo, bo okazuje się, że co dwa lata podwaja się ilość informacji dotyczących postępu technologicznego. Jaka będzie więc przyszłość transportu drogowego za pięć i piętnaście lat? Jak jest teraz?
2018-09-07

Niemcy i Francja – to do tych krajów najczęściej jeżdżą ciężarówki z Polski. Tak wynika z najnowszego raportu OCRK. Kolejne miejsca zajmują Belgia oraz Holandia, a dopiero dalej plasuje się Wielka Brytania. To główne kierunki podróży służbowych polskich kierowców. Czy pamiętają o ważnych regulacjach i przepisach obowiązujących za granicą? Podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.
2018-09-06

W jakich krajach Europy kierowcy jeżdżą najwolniej na autostradach? Gdzie jest najlepiej rozwinięta sieć autostrad? Jak na tle innych państw europejskich kształtuje się pozycja Polski? Odpowiedzi na te pytania postanowili sprawdzić specjaliści Oponeo w oparciu o dane systemu Yanosik, organów państwowych czy operatorów dróg poszczególnych krajów.
2018-08-29

Brak kierowców w połączeniu z niekorzystnymi regulacjami unijnymi może zachwiać mocną pozycją polskich firm transportowych w Europie. Szacuje się, że na rynku jest obecnie ok. 30 tys. wakatów. Przedsiębiorstwa zachęcają wysokimi pensjami – ponad 6 tys. zł zarabia więcej niż 30 proc. kierowców.
2018-08-29

Pięć tysięcy złotych netto zarabiają początkujący kierowy zawodowi. To oznacza, że ta grupa dołączyła do najlepiej opłacanych profesji na rynku. Dziś może się równać nawet z prawnikami i informatykami.
2018-08-27

We wrześniu bieżącego roku branżę transportową czeka małe trzęsienie ziemi. Spowodują je dwie ustawy – o transporcie drogowym oraz o tachografach, które będą regulować zasady stosowania tych urządzeń w drobiazgowy sposób. Zmieni się również taryfikator kar. By lepiej zrozumieć obecną sytuację oraz nadchodzące zmiany, warto wiedzieć, jak było kiedyś, a jaka może być przyszłość tachografów i innych rozwiązań wspomagających pracę kierowców. Eksperci nakreślają kierunki tych zmian.
2018-08-23

Moment wydania przesyłki przez przewoźnika decyduje o tym, kto staje się uprawnionym do dochodzenia roszczeń od przewoźnika w razie uszkodzenia towaru. Z praktyki wynika, że droga do dochodzenia odszkodowania jest często upraszczana i poszczególni przedsiębiorcy w łańcuchu usługi przewozowej rozliczają szkodę wystawiając między sobą noty obciążeniowe.
2018-08-22

Zarobki kierowców zawodowych rosną, w niektórych segmentach nawet szybciej niż średnia pensja w przedsiębiorstwach. Chociaż ich charakter pracy wiąże się z wieloma uciążliwościami, rzadko który decyduje się na zmianę pracy. Powodem są właśnie uzyskiwane dochody – średnio ponad 5 tys. zł na rękę. Co piąty kierowca zarabia ponad 7 tys. zł.
2018-08-22

Zatrudnianie kierowców ze Wschodu okazało się remedium na problemy z brakiem pracowników. Z tej opcji chętnie korzystają polscy przewoźnicy, a obcokrajowcy masowo składają wnioski o zezwolenie na pracę. Na co zwrócić uwagę, zatrudniając kierowcę ze Wschodu?
2018-08-22

Jedno jest pewne: w transporcie ciężkim bez tachografu ani rusz! Urządzenie to jest nierozerwalnie połączone z ciągnikiem niczym znaki drogowe z samą drogą. Awaria tachografu – jak poradzić sobie z takowym incydentem podczas trasy, a co kiedy problem pojawi się jeszcze w siedzibie firmy? Kto i jakie kroki powinien podjąć?
2018-08-21