Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wypadek a alkohol? Nietrzeźwy sprawca dostanie po kieszeni. Ale pasażer też może być winny

stluczka

Towarzystwa ubezpieczeniowe nie tolerują nietrzeźwych kierowców. Nawet nie będąc sprawcą kolizji drogowej i tak można zostać uznanym za osobę, która przyczyniła się do wypadku. Natomiast nietrzeźwi sprawcy zdarzeń drogowych muszą liczyć się z bardzo poważnymi konsekwencjami, nawet jeśli nie siedzieli za kierownicą.

Nietrzeźwy sprawca wypadku sięgnie głęboko do kieszeni

Kierowca, który był sprawcą wypadku lub kolizji drogowej i zarazem znajdował się pod wpływem alkoholu, odpowiada karnie za oba czyny. Ubezpieczyciel w takim przypadku wprawdzie wypłaci poszkodowanym należne odszkodowanie OC, jednak zwróci się o tzw. regres, który zakłada, że sprawca będzie musiał zwrócić ubezpieczalni całą kwotę. Sytuacja staje się jeszcze bardziej poważna dla sprawcy, gdy poszkodowani będą musieli z jego kieszeni otrzymywać dożywotnią rentę oraz trzeba będzie pokryć koszty ich leczenia oraz rehabilitacji.

Poszkodowany pod wpływem alkoholu a przyczynienie

Jeśli to trzeźwy uczestnik ruchu jest sprawcą kolizji, a poszkodowanym jest kierowca będący pod wpływem alkoholu, odpowie on karnie „jedynie” za kierowanie w stanie nietrzeźwości. Teoretycznie w takim przypadku przysługuje mu standardowa wypłata odszkodowania OC. Jednak w praktyce ubezpieczyciel stara się wówczas udowodnić, że nietrzeźwość miała wpływ na uczestnictwo w zdarzeniu (tzw. przyczynienie). Gdy mu się uda, powoduje to zmniejszenie wypłaconego świadczenia.

Warto nadmienić, że pijany kierowca, niezależnie od tego czy spowodował zdarzenie, czy nie, w ogóle nie otrzyma wypłaty odszkodowania z tytułu AC.

Pasażer też może być winny

Można zostać uznanym za sprawcę zdarzenia drogowego, nie siedząc za kierownicą. Przykładowo, jeśli pasażer jest nietrzeźwy i w trakcie jazdy pociągnie za kierownicę albo zaciągnie hamulec ręczny, co doprowadzi do kolizji, to odpowie jako sprawca zarówno zgodnie z kodeksem karnym, jak i z punktu widzenia ubezpieczyciela.

Ponadto osoba zajmująca miejsce pasażera w samochodzie, który jest prowadzony przez nietrzeźwego kierowcę, naraża się na zmniejszenie ewentualnego odszkodowania nawet o 80%. Dzieje się tak, gdy zostanie wykazane, że osoba była świadoma stanu kierowcy – tym prostsze do udowodnienia, im bardziej nietrzeźwy był kierujący.

– Badania wykazały, że wraz ze zwiększeniem zawartości alkoholu we krwi, ryzyko uczestnictwa w wypadku ze skutkiem śmiertelnym zwiększa się praktycznie wykładniczo. Przy 0,1‰ prawdopodobieństwo wzrasta o 37%, przy 0,5‰ wzrasta pięciokrotnie (500%), a przy 0,8‰ aż 13-krotnie (1300%). Przy tak dużych szansach na groźny wypadek, surowych karach za uczestnictwo w nim pod wpływem alkoholu oraz ryzyku wypłacania odszkodowań z własnej kieszeni, naprawdę warto trzymać się zasady: „piłeś, nie jedź”. A jeżeli przed złapaniem za kierownicę mamy choć cień wątpliwości, czy w naszym organizmie wciąż znajduje się alkohol – np. po imprezie dnia poprzedniego – należy zachować odpowiedzialność i upewnić się co do swojego stanu poprzez badanie alkomatem – radzi Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

nieuzupelniony-cmr

Czy ustawa o dokumentach publicznych sprawia, że kopiowanie karty pojazdu czy karty z tachografu cyfrowego jest nielegalne?

12 lipca weszła w życie głośna ustawa o dokumentach publicznych. Wprowadza ona odpowiedzialność karną do 2 lat pozbawienia wolności dla osoby, która wytwarza, oferuje, zbywa lub przechowuje w celu zbycia replikę dokumentu publicznego. Przy czym, według ustawy, dokumentem publicznym jest nie tylko dowód osobisty, ale też m. in. paszport, prawo jazdy, karta pojazdu, zaświadczenie ADR czy karta z tachografu cyfrowego.

2019-07-17
0
mandat-za-wycieraczka

W okresie wakacyjnym opóźnienia w przewozach wynoszą 2-3 godziny

W wakacje polskie drogi są przeładowane do granic możlliwości. Nie ma mowy o płynności ruchu, wpływa to tym samym na bezpieczeństwo. Kto na tym może stracić? Zawodowi kierowcy, którzy na co dzień pokonują setki kilometrów, by dostarczyć towar na czas. Z jakimi utrudnieniami mierzą się trakerzy w wakacje?

2019-07-17
0
Grzegorz Ostaszewski_Nogaro_5

Idzie jak burza! Polak startujący w wyścigach ciężarówek ponownie na podium

Grzegorz “Gregory” Ostaszewski, pierwszy i jak dotąd jedyny Polak startujący w wyścigach ciężarówek, po dwóch udanych startach letnich szykuje się na jesień. Podczas pierwszej eliminacji w tym sezonie, 18 -19 maja na torze w Le Castellet, zdobył 2. miejsce w kategorii młodzików i dwa razy stanął na podium na 3. pozycji w klasyfikacji wszystkich kierowców.

2019-07-17
0