Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Autostrady w Europie – długości, ograniczenia prędkości, opłaty. Na którym miejscu Polska? [RAPORT]

przekroczenie-nacisku-na-os

W jakich krajach Europy kierowcy jeżdżą najwolniej na autostradach? Gdzie jest najlepiej rozwinięta sieć autostrad? Jak na tle innych państw europejskich kształtuje się pozycja Polski? Odpowiedzi na te pytania postanowili sprawdzić specjaliści Oponeo w oparciu o dane systemu Yanosik, organów państwowych czy operatorów dróg poszczególnych krajów.

Za przejazd autostradą w Polsce płaci się w systemie bramkowym, kierowcy na tego typu drogach mogą osiągnąć prędkość maksymalnie do 140 km/h, a średnio za 100 kilometrów autostrady statystyczny Polak zapłaci 24 zł. Nie oznacza to jednak, że identyczne zasady panują w całej Europie. Wybierając się autem za granicę, należy uprzednio sprawdzić, jakie przepisy drogowe panują w odwiedzanych krajach. W niniejszym raporcie pod lupę specjalistów trafiły autostrady z poszczególnych krajów europejskich. Jakie są ich wyniki?

Gdzie jest najwięcej autostrad w Europie?

Nie jest zaskoczeniem, że kraje Europy Zachodniej posiadają największą sieć autostrad na Starym Kontynencie. Pod względem liczby kilometrów prym wiedzie… Hiszpania – 17 100 km, następnie Niemcy – 15 306 km oraz Francja 11 612 km. W europejskiej czołówce znalazły się także: Włochy, Wielka Brytania oraz Holandia. Najmniej autostrad jest w Luksemburgu oraz na Cyprze, jednak powierzchnia tych krajów jest znacząco mniejsza niż w wyżej wspomnianych państwach. Niewielką siecią autostrad mogą „pochwalić” się także: Litwa, Słowacja czy… Norwegia. Polska znalazła się na 12 miejscu spośród 27 analizowanych krajów. Dane o długości autostrad pochodzą m.in. z systemu Yanosik.

1-Autostrady_w_Europie_kilometry

Wielki Mur Chiński a autostrady w Europie

Aby lepiej zobrazować długość autostrad w Europie, ich liczba została przyrównana do znanych obiektów oraz równika. Jak się okazało, łączna długość autostrad w krajach Unii Europejskiej i w strefie Schengen jest 4 razy większa od Wielkiego Muru Chińskiego oraz nawet dwukrotnie większa od długości równika. Do zrównania liczby kilometrów autostrad w Europie z odległością od Ziemi do Księżyca brakuje jeszcze 300 tys. kilometrów tego typu dróg.

2-Autostrady_w_Europie_ciekawostka

Opłaty za przejazd autostradami w Europie

W wielu krajach Europy przejazd autostradami jest płatny. W zależności jednak od kraju sposób opłat może się różnić. Obecnie można wyróżnić następujące systemy płatnicze:

  • bramki – jednorazowe opłaty uzależnione od pokonanego dystansu. Ten system funkcjonuje przede wszystkim w krajach Europy Południowej: Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Portugalii, Chorwacji, a także we Francji, Irlandii oraz w Polsce,
  • winiety – okresowe opłaty drogowe, umożliwiające nielimitowane korzystanie z systemu autostradowego lub jego określonych odcinków. Tego typu system płatniczy obecny jest w Bułgarii, Austrii, Portugalii, Czechach, Węgrzech, Słowenii, Słowacji, Szwajcarii i Rumuni,
  • drogi bezpłatne – poruszanie się po publicznych autostradach bez dodatkowych opłat. Taki system obowiązuje w Niemczech, Holandii, Norwegii, Belgii, Dani, Szwecji, Luksemburgu, Litwie, Finlandii, Wielkiej Brytanii oraz na Cyprze.

Jak się okazuje, w skali Europy polskie autostrady w kontekście systemu bramkowego nie należą do najdroższych. Wręcz przeciwnie – to właśnie w naszym kraju kierowcy płacą najniższą średnią opłatę za tego typu drogi, spośród analizowanych państw europejskich, ok. 24 zł za 100 km. Z kolei największą kwotę w Europie w systemie bramkowym mają do zapłacenia zmotoryzowani w Hiszpanii ok. 40 zł za 100 km, Irlandii, oraz we Włoszech – ok. 38 zł za 100 km. Powyższe przeliczenia uwzględniają koszty dla aut osobowych do 3,5 t.

Koszty winiet w poszczególnych krajach przedstawia poniższa grafika.

3-Autostrady_w_Europie_oplaty

Warto pamiętać, że nawet w krajach z bezpłatnymi autostradami kierowcy mogą spotkać się z dodatkowymi opłatami. Płatne mogą być niektóre tunele, mosty lub obwodnice. Ponadto w Europie są kraje o mieszanych systemach płatniczych. Dla przykładu w Portugalii można kupić winietę, jak i jednorazowo zapłacić za przejazd przez autostradę. Natomiast w Norwegii autostrady są bezpłatne, jednak za niektóre odcinki „nietypowych” dróg należy uiścić opłatę.

Gdzie najszybciej w Europie? Polska na podium

Kolejnym analizowanym kryterium jest dopuszczalna prędkość na autostradach. Także w tym przypadku w poszczególnych krajach Europy obowiązują różne zasady. Najszybciej na autostradach mogą jeździć kierowcy w Niemczech – tam nie obowiązują żadne limity, a zmotoryzowani mogą jedynie spotkać znaki z rekomendowaną prędkością. W tej klasyfikacji zaskakująca może być pozycja Polski. Z prędkością 140 km/h Polska, obok Bułgarii, uplasowała się w czołówce Europy. W większości krajów europejskich limity prędkości kształtują się w granicach 120-130 km/h. Najwolniej w całej Europie na autostradach jeździ się natomiast na Cyprze oraz w Norwegii – maksymalna prędkość w tych krajach to 100 km/h.

4-Autostrady_w_Europie_predkosci

Niektóre państwa Europy stosują praktykę zmiennych limitów prędkości. Mogą one zmieniać się w zależności od panujących warunków pogodowych, ukształtowania terenu, stanu nawierzchni czy pory roku. Taka praktyka stosowana jest w Finlandii (na różnych odcinkach występują limity: 80 km/h, 100 km/h czy też 120 km/h) oraz Luksemburgu (130 km/h na suchej nawierzchni, 110 km/h podczas opadów deszczu). Z kolei na Litwie maksymalna prędkość 130 km/h obowiązuje w okresie letnim, natomiast w sezonie zimowym należy zwolnić do 110 km/h.

5-Autostrady_w_Europie_predkosci_ciekowostka

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie https://www.oponeo.pl/artykul/autostrady

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0