Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Unijne przepisy niezależnie od masy pojazdu, mało elastyczne zasady wypoczynku tygodniowego oraz zakwaterowanie przyjazne dla… płci kierowcy. Oto propozycje KE dot. Pakietu Mobilności

pracownik-delegowany

Pakiet Mobilności oznacza diametralne zmiany nie tylko dla firm transportowych, ale również dla kierowców. Zdaniem ekspertów utrudnią one codzienną pracę kierowców i pracę przewozową na unijnym rynku. 

Komisja Europejska proponuje m.in.:

  • Objęcie przepisami rozporządzenia 561/2009 wszystkich drogowych przewozów rzeczy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zespołu pojazdu. Wyłączone z przepisów rozporządzenie miałyby pozostać tak jak dotychczas niezarobkowe przewozy rzeczy pojazdem lub zespołem pojazdów o dmc nie przekraczającej 7,5 t. Dodatkowo wyłączenie z tych przepisów miałoby dotyczyć wszystkich lekkich pojazdów użytkowych (o dmc nie przekraczającej 3,5 t) przewożących rzeczy, które są używane na potrzeby własne przedsiębiorstwa lub kierowcy i w przypadku gdy kierowanie pojazdem nie stanowi główną działalność osoby kierującej pojazdem.
  • Rezygnację z propozycji Komisji Europejskiej uelastyczniania zasad wypoczynku tygodniowego (w Pakiecie Mobilności przedłożonym przez Komisję Europejską dano możliwość odbioru przez kierowcę dwóch skróconych okresów wypoczynku tygodniowego w ciągu czterech kolejnych tygodni, przy zapewnieniu odpowiedniej rekompensaty przed końcem trzeciego tygodnia następującego po skróconym wypoczynku).
  • Uzupełnienie wymagań wobec miejsca zakwaterowania kierowcy podczas tygodniowego regularnego wypoczynku i/lub podczas odbioru rekompensaty za skrócony odpoczynek o wymóg „gender friendly” – zakwaterowanie powinno być przyjazne dla płci kierowcy.
  • Wprowadzenie definicji „domu”, jako zarejestrowanego miejsca zamieszkania (w Polsce zameldowania) kierowcy.
  • Wprowadzenie alternatywy do zaproponowanego przez Komisją Europejską odbioru regularnego tygodniowego odpoczynku w domu. Tą alternatywą jest miejsce wskazane przez kierowcę, który musi pisemnie poinformować o tym pracodawcę przed jego odbiorem.
  • Wprowadzenie obowiązku dla pracodawcy zapewnienia kierowcy powracającego do domu na odpoczynek tygodniowy transportu lub środków finansowych umożliwiających dotarcie do domu.
  • Zakaz doliczania czasu trwania podróży powrotnej kierowcy do okresu odpoczynku.
  • Zakaz obniżania wymaganych prawem krajowym dodatków na pokrycie kosztów podróży do domu, w przypadku gdy kierowca zdecyduje się spędzić okres odpoczynku w innym miejscu.
  • Obowiązek składania do Komisji Europejskiej przez państwa członkowskie UE sprawozdań o dostępności odpowiednich miejsc odpoczynku dla kierowców oraz o zabezpieczonych miejscach parkingowych na ich terytorium. Pierwsze takie sprawozdania powinny być złożone najpóźniej w chwili wejścia w życie Pakietu Mobilności, a następnie co dwa lata.
  • Zakaz uzależnienia wypłaty składników wynagrodzenia kierowcy od szybkości dostawy (czasu przewozu ładunku), jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia.
  • Przedłużenie okresu, z którego kierowca powinien okazać zapisy tachografu podczas kontroli na drodze z 28 dni do 56!
  • Skrócenie okresu na retrofiting w zakresie inteligentnych tachografów z 15 lat do 18 miesięcy dla pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe na terenie UE.

Źródło: TLP

***

Przeczytaj także:

Przepisy o delegowaniu od pierwszego dnia, obowiązkowe szkolenia okresowe, wysokie zabezpieczenie finansowe – m.in. takie zmiany szykuje dla transportu UE

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0