Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Przepisy o delegowaniu od pierwszego dnia, obowiązkowe szkolenia okresowe, wysokie zabezpieczenie finansowe – m.in. takie zmiany szykuje dla transportu UE

pakiet-mobilnosci

Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego zaopiniowała kolejne przepisy Pakietu Mobilności. Tym razem dotyczą one zmian w rozporządzeniach dotyczących dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz do rynku przewozów rzeczy. Niestety nie są one korzystne dla europejskiego wspólnego rynku transportu drogowego, a w konsekwencji dla unijnej gospodarki.

Oczywiście opinia Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych ma jedynie znaczenie pomocnicze, gdyż kluczowe w tym momencie europarlamentarnych prac legislacyjnych będzie sprawozdanie Komisji Transportu i Turystyki. Niemniej pokazuje ono potencjalny rozkład głosów wśród europosłów, które na tym etapie przeważyły poglądy zwolenników rozwiązań utrudniających, a może nawet wręcz zamykających dostęp do rynku przewoźników z państw peryferyjnych Unii Europejskiej.

Wynik prac Komisji pokazuje, że Pakiet Mobilności może ostatecznie otrzymać jeszcze bardziej antyrynkowe oblicze.

I tak wśród propozycji europosłów zajmujących się sprawami socjalnymi znaleźć możemy:

  • objęcie już od pierwszego dnia pełnymi przepisami o pracownikach delegowanych wszystkich międzynarodowych przewozów wykonywanych na terenie państwa załadunku lub rozładunku oraz przewozów kabotażowych;
  • obowiązek posiadania – niezależnie od zdolności finansowej – środków finansowych, w wysokości równej co najmniej iloczynowi liczby zatrudnionych przez przewoźnika pracowników i ich miesięcznego wynagrodzenia;
  • stworzenie możliwości wprowadzenia w ustawodawstwie członkowskim obowiązku szkoleń okresowych (co 3 lata) dla osób posiadających certyfikat kompetencji zawodowych;
  • zmniejszenie okresu obligatoryjnej kontroli każdego przewoźnika w zakresie spełnienia wymagań do dostępu do zawodu przewoźnika drogowego z 5 na 3 lata;
  • poszerzenie informacji przetwarzanych przez Krajowy Rejestr Elektroniczny o liczbę pracowników zatrudnionych przez przewoźnika, ich dane osobowe, ich kraj zamieszkania, prawie pracy mającym zastosowanie do ich umowy o pracę, kraj płatności składek na ubezpieczenie społeczne i ich identyfikator zabezpieczenia społecznego;
  • ustanowienie dostępu w czasie rzeczywistym do danych zawartych w krajowych rejestrach elektronicznych dla właściwych organów wszystkich państw członkowskich;
  • wprowadzenie kontroli transgranicznych firm posiadających spółki zależne w celu identyfikacji nieproporcjonalnego przenoszenia zysków lub niepełnego rozliczenia naruszeń;
  • określenie instalacji w pojeździe inteligentnego tachografu jako dodatkowego warunku koniecznego do wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych;
  • skrócenie okresu dla wykonywania operacji kabotażowych do 48 godzin;
  • obowiązek takiej organizacji przewozów kabotażowych, która zapewniałaby kierowcy wypoczynek w domu lub w wybranej przez niego lokalizacji;
  • wprowadzenie minimum 7-dniowego okresu rozdzielającego kolejne 48-godzinne operacje kabotażowe na terenie tego samego państwa – w celu umożliwienia powrotu pojazdu do państwa, w którym przewoźnik posiada siedzibę;
  • wprowadzenie obowiązku powiadamiania na piśmie organów Państwa Członkowskiego o prowadzonych przewozach kabotażowych, najpóźniej w dniu ich rozpoczęcia – powiadomienie będzie zawierać szczegółowe dane dotyczące kontrahentów, pojazdu, kierowcy, danych dotyczących zatrudnienia i ubezpieczenia społecznego kierowcy, a także czasu trwania operacji kabotażowej;
  • zlikwidowanie kabotażowych przewozów „multi-drop”

Źródło: TLP

***

Przeczytaj także: 

Unijne przepisy niezależnie od masy pojazdu, mało elastyczne zasady wypoczynku tygodniowego oraz zakwaterowanie przyjazne dla… płci kierowcy. Oto propozycje KE dot. Pakietu Mobilności

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0