Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Co zmieniło się w transporcie w 2017 r.? [EUROPA]

monitoring

Każdy kolejny rok zaskakuje nas znaczącymi wydarzeniami, ustaleniami Komisji Europejskiej lub rządów poszczególnych państw oraz zmianami w prawie, które bezpośrednio wpływają na codzienne funkcjonowanie branży transportowej. W przypadku transportu i przewozów na terenie Europy wiele wydarzyło się w prawie Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Belgii. Ale to nie wszystko! Przeczytaj, co zmieniło się w transporcie w 2017 r. – w krajach europejskich.

Odpoczynek w kabinie na terenie Niemiec? Nie ma mowy

Od 25 maja odbiór przez kierowców regularnego, 45-godzinnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu na terenie Niemiec jest całkowicie zabronione. Służby niemieckie wymierzają surowe kary dla osób, które nie stosują się do nowych przepisów. Kierowcy muszą liczyć się z mandatem w wysokości do 60 euro, menadżerowie zarządzający transportem w firmie zaś do 180 euro za każdą godzinę odpoczynku w kabinie bądź każdym innym nieprzeznaczonym do tego miejscu.

* Zakaz 45-godzinnego tygodniowego odpoczynku w kabinie na terenie Niemiec. Kary [PRAWNIK RADZI]

co zmieniło się w transporcie w 2017

W ślad za Niemcami – Wielka Brytania

Podobne przepisy 1 listopada wprowadziła Wielka Brytania. Odbiór 45-godzinnego, tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie jest tu zakazany – grozi za to grzywna w wysokości 300 funtów. Służby mogą wystawić mandat również w przypadku, gdy uznają, że odpoczynek w kabinie jest odbierany niezgodnie z przepisami, poza tym uznać ją za nieważną i zarządzić rozpoczęcie jej na nowo.

* Wielka Brytania: wysokie mandaty za 45-godzinny odpoczynek w kabinie od 1 listopada

co zmieniło się w transporcie w 2017

Zapowiedź pakietu mobilności

Wiele zamieszania w środowisku transportowym wywołał tzw. pakiet mobilności zapowiedziany przez Komisję Europejską w maju. Pakiet mobilności to zbiór propozycji rewizji przepisów mających na celu uregulowanie międzynarodowego transportu drogowego. Pomysłodawcy chcą w ten sposób m.in. uprościć prawo transportowe oraz zaadaptować elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami.

Oczywiście ustalenia pakietu drogowego wpłyną przede wszystkim na codzienną pracę kierowców, którzy w świetle regulacji unijnych są pracownikami delegowanymi; m.in. na liczbę operacji kabotażowych czy konieczność powrotów do domu. W związku z tym pomysł wywołał głośny sprzeciw przedstawicieli polskiego transportu.

Prawdopodobnie przepisy będą obowiązywać od 2021 r.

* Pakiet mobilności – wszystko, co powinieneś wiedzieć [ZBIÓR INFORMACJI]

co zmieniło się w transporcie w 2017

Płaca minimalna – pora na Włochy

2017 rok pokazał, że ustawy o płacy minimalnej w transporcie to nie chwilowa moda, a ogólna tendencja, do której dążą i prawdopodobnie będą dążyły kolejne państwa członkowskie Unii Europejskiej. Na wprowadzenie nowych regulacji zdecydowały się m.in. Włochy. Oczywiście według włoskiego rządu przepisy pozwolą na zapewnienie delegowanemu pracownikowi dobrych warunków socjalnych i bytowych.

* Płace minimalne w Europie: wynagrodzenia i obowiązki administracyjne [KOMPENDIUM WIEDZY]

co zmieniło się w transporcie w 2017

Przepisy o płacy minimalnej dla kierowców także w Belgii

Za „dobrym” przykładem Niemiec, Francji, Włoszech i paru innych krajów członkowskich poszła Belgia. Kierowcy z zagranicy realizujący usługi na terenie Belgii powinni otrzymywać wynagrodzenie na poziomie rodzimych pracowników. Ambasada RP w Brukseli wyjaśniła jednak, że dotyczy to jedynie sytuacji, w której prawem właściwym dla świadczonych usług oraz umowy kierowcy jest prawo belgijskie.

* Płaca minimalna dla kierowcy w Belgii [ZBIÓR INFORMACJI]

co zmieniło się w transporcie w 2017

Roaming (nie do końca) za darmo

15 czerwca 2017 r. zapisał się w historii jako dzień, w którym mogliśmy zapomnieć o opłatach roamingowych. Wynikało to z wymogów Unii Europejskiej. Tymczasem według operatorów użytkownicy korzystają z tych zmian niezgodnie z zasadami. Dotyczy to m.in. osób mieszkających lub pracujących za granicą, studentów oraz kierowców zawodowych. W związku z tym zapowiedzieli kontrole swoich klientów. Jeśli abonent częściej korzysta z usług operatora za granicą niż na terenie swojego kraju, będzie musiał liczyć się z naliczaniem opłat według standardowego cennika roamingu.

Prawdopodobnie to nie koniec zmian w tematyce roamingu – już wkrótce mają się w tym temacie pojawić nowe ustalenia.

* Od połowy czerwca będziemy dzwonić bez roamingu

co zmieniło się w transporcie w 2017

Poznaliśmy elektryczną ciężarówkę przyszłości – Teslę Semi

Jesienią Elon Musk wreszcie zdradził, jak będzie wyglądał pierwsza w historii elektryczna i półautonomiczna ciężarówka Tesla Semi. „Zmieni się w robota, powalczy z obcymi i zrobi piekielnie dobrą latte” – napisał na Twitterze. Może to zapowiedzi nieco na wyrost, jednak nowy pojazd Tesli rzeczywiście ma szanse zrewolucjonizować rynek.

Mimo iż nikt nie miał jeszcze szans przetestowania pojazdu, do producenta wpłynęły już pierwsze zamówienia (a dokładniej – ponoć aż 267 zamówień!), w tym złożone przez PepsiCo, na 100 ciężarówek.

* Czy ciężarowka Tesla Semi jest lepsza od tradycyjnych pojazdów? [ANALIZA]

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0