Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Co zmieni się w europejskim transporcie w 2016 r.?

shutterstock_178050542

Nowy rok – nowe postanowienia, obietnice, zmiany. Z podobnego założenia wychodzą najwidoczniej ustawodawcy poszczególnych państw, w 2016 r. serwują nam bowiem sporo nowości. Sprawdź, co wydarzy się w dziedzinie transportu.

Przepisy dot. płacy minimalnej w Holandii i Francji

Rządy innych europejskich krajów pozazdrościły Niemcom ustawy o płacy minimalnej obejmującej kierowców zagranicznych. Docierają do nas wciąż to nowe rewelacje o „MiLoGach” w Holandii, Francji oraz Włoszech. Prawdopodobnie już w czerwcu rząd holenderski wprowadzi obowiązek zgłaszania pracowników delegowanych do pracy na terenie Holandii. Ma to pomóc w ujednoliceniu zarobków kierowców holenderskich i spoza kraju.

Wszystkie znaki na niebie i na ziemi mówią nam, że już niedługo podobne przepisy zaczną obowiązywać także we Francji. Ustawa powinna wejść w życie latem 2016 r. Nie opublikowano jeszcze szczegółowych informacji dotyczących Loi Macron, ale możemy się spodziewać, że obejmie kierowców realizujących przewozy w ramach kabotażu i transportu międzynarodowego.

Tymczasem Komisja Europejska analizuje, czy przepisy związane z płacą minimalną oraz narzucenie obowiązku wypłacania wynagrodzenia o danej wysokości również dla kierowców z firm zagranicznych pracujących na terenie Niemiec jest zgodne z prawem. Ustawie zarzucano ograniczanie dostępności do rynku oraz działanie na szkodę przewoźników spoza kraju, jednak – póki co – Berlin nic sobie z tego nie robi.

***

Więcej na ten temat:

„MiLoG” w Holandii już od czerwca. Czy obejmie też kierowców? 

Francuska płaca minimalna prawdopodobnie latem 2016 r. 

Francuska płaca minimalna nie tylko w kabotażu, ale i transporcie międzynarodowym?

Co zmieni się w europejskim transporcie w 2016 r.

Opłaty dla kierowców w Niemczech

Na początku 2015 r. Niemcy wprowadzili MiLoG, w lipcu zaś zajęli się opłatami za drogi. Wraz z 1 lipca powiększyła się sieć płatnych tras, a od października system opłat zaczął obowiązywać również kierowców jeżdżących ciężarówkami od 7,5 do 12 ton. Z kolei niedługo ma wejść w życie tzw. opłata infrastrukturalna. Podatek będzie dotyczył prawdopodobnie zagranicznych kierowców osobówek, z czym jednak nie zgadza się Komisja Europejska. Czy ulegnie pod naciskami Berlina – zobaczymy.

***

Więcej na ten temat:

Niemcy: jeszcze więcej podatków drogowych 

Płacimy za drogi na Ukrainie

Opłaty drogowe dla kierowców ciężarówek od 12 do 40 ton wprowadza zaś Ukraina. Zgromadzone w ten sposób fundusze będą przeznaczane na budowę i remont dróg. W 2016 r. prawdopodobnie zostanie też podniesiony podatek paliwowy.

***

Więcej na ten temat:

Ukraina: opłaty za drogi dla ciężarówek pow. 12 ton? 

Co zmieni się w europejskim transporcie w 2016 r.

Słowacja: elektroniczne winiety zamiast nalepek

A Słowacja zastępuje tradycyjne winiety naklejane na przednią szybę samochodu winietami elektronicznymi. Dotyczy to kierowców osobówek. Opłaty nie zwiększają się, będzie obowiązywał poprzedni cennik.

***

Więcej na ten temat:

Słowacja: winiety elektroniczne za przejazd dla pojazdów do 3,5 tony od 2016 r.  

Viapass w Belgii

Z kolei od 1 kwietnia 2016 r. (a nie, jak pierwotnie informowano, od stycznia) będziemy musieli zaprzyjaźnić się z belgijskim Viapassem, który zastąpi stosowane obecnie Eurowiniety. System będzie obowiązywał kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony na autostradach i drogach krajowych Brukseli, Flandrii i Walonii. Wysokość opłaty zależeć będzie od przejechanych kilometrów, DMC pojazdu, normy EURO oraz kategorii dróg. Średnie stawki mają wynieść ok. 0,15 euro/km.

***

Więcej na ten temat:

Viapass – nowy belgijski system naliczania opłat za przejazd od 2016 r.

Co zmieni się w europejskim transporcie w 2016 r.

Ekologicznie w Austrii

Austria w 2014 r. zaczęła wprowadzać nowe oznaczenia dla samochodów ciężarowych. To tzw. winiety ekologiczne – poszczególne oznaczenia związane są z klasą emisyjności pojazdu. Od 1 stycznia 2016 r. w niektórych regionach Austrii zacznie obowiązywać zakaz poruszania się ciężarówek o klasie EURO 2 (wcześniej zakaz objął EURO 0 i 1).

***

Więcej na ten temat:

Nowe obowiązkowe oznaczenia dla samochodów ciężarowych w Austrii, czyli winiety ekologiczne. Niedługo obowiązkowe także w Górnej Austrii  

Wspólny system punktów karnych dla całej UE

Duże zmiany planuje także Komisja Europejska. Prawdopodobnie jeszcze w 2016 r. ujednolici system przyznawania punktów karnych na terenie całej Unii Europejskiej. Umożliwiłoby to służbom poszczególnych krajów obciążanie punktami karnymi również „konta” kierowcy zagranicznego. Aktualnie kierowcy wyjeżdżający za granicę masowo przekraczają prędkość i popełniają wykroczenia, ponieważ nie grozi im za to utrata prawa jazdy, a jedynie mandat.

***

Więcej na ten temat:

Wspólny rejestr punktów karnych w całej UE – w 2016 r.

Co zmieni się w europejskim transporcie w 2016 r.

Bardzo inteligentne tachografy

Ponadto bardzo możliwe, że już w marcu zostanie przyjęta specyfikacja techniczna dotycząca inteligentnych tachografów. Nowe tachografy będą wyjątkowo odporne na „kombinatorskie” działania niektórych kierowców. Wdrożone rozwiązania oraz zastosowane technologie sprawią, że manipulacje urządzeniami i fałszowanie odczytów będzie niemal niemożliwe. Poza tym inteligentne tachografy będę automatycznie komunikowały się z satelitą, a pobranie danych przez uprawione do tego służby będzie możliwe także zdalnie, bez konieczności zatrzymania ciężarówki.

***

Więcej na ten temat:

Inteligentne tachografy najpewniej od marca 2016 r. 

Kamizelki we Francji

W życie wchodzą również drobniejsze przepisy, delikatnie zmieniające zakres obowiązków kierowców. Francja wraz z pierwszym dniem 2016 r. wprowadza nakaz posiadania kamizelek odblaskowych. Kamizelkę musimy zakładać „w razie konieczności” i okazać w przypadku kontroli.

***

Więcej na ten temat:

Francja. Obowiązkowe kamizelki odblaskowe od 1 stycznia 2016 r. 

O tym, co zmieni się w 2016 r. w polskiej branży transportowej, przeczytasz w TYM artykule. 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0