Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Chcesz anulować punkty karne? Już wkrótce będzie to niemożliwe [Punkty karne, prawo jazdy: NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY]

kierowca

Planujesz anulować punkty karne? Zrób to teraz! Za parę miesięcy zniknie możliwość redukowania punktów. To niezbyt dobra wiadomość dla kierowców, którzy są na bakier z przepisami czy ograniczeniami. Z drugiej strony nowe regulacje stawiają na „resocjalizację” – kierowca, który przekroczy dopuszczalny limit 24 punktów nie straci prawa jazdy, a zamiast tego zostanie wysłany na kurs reedukacyjny. Spore zmiany czekają także młodych stażem kierowców.

Zmiany zaczną obowiązywać od 4 czerwca 2018 r.

Jak teraz przedstawia się kwestia punktów karnych? To zależy od stażu kierowcy. Kierowca posiadający uprawnienia od ponad roku, który „nazbiera” pełną pulę punktów karnych, automatycznie traci uprawnienia do kierowania pojazdami. Aby je odzyskać, musi ponownie zdać egzamin na prawo jazdy (powtórzenie kursu nie jest konieczne). Jeśli zaś kierowca jeszcze nie przekroczył limitu 24 punktów, ma możliwość usunięcia części z nich (a dokładniej: 6 punktów) poprzez udział w specjalnym szkoleniu organizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Takie szkolenie można powtarzać nie częściej niż raz na 6 miesięcy. Jego koszt to 500 zł.

Z kolei limit dla młodego stażem kierowcy wynosi 20 punktów. Jeśli dojdzie do jego przekroczenia, musi on ponownie odbyć pełny kurs na prawo jazdy, a następnie podejść do egzaminu.

=> jak anulować punkty karne?

Co zmieni się po 4 czerwca 2018 roku?

Kierowca, który przekroczy pulę 24 punktów karnych, nie będzie musiał obawiać się już utraty prawa jazdy. Zostanie za to skierowany przez starostę na czteroczęściowy kurs reedukacyjny, a tam poinstruowany m.in. w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Długość szkolenia to 28 godzin (około 4 dni), zaś koszt – 500 zł.

Po pozytywnym zakończeniu kursu saldo punktów karnych zostanie wyzerowane (pamiętajmy, że ponownie do szkolenia będziemy mogli podejść dopiero po minimum 5 latach). Następnie konieczne będzie dostarczenie staroście zaświadczenia o odbyciu kursu – w ciągu 6 tygodniu od daty doręczenia pisma dotyczącego przekroczenia limitu punktów karych, czyli jednocześnie skierowania na szkolenie. Jeśli szkolenie nie zostanie zaliczone w terminie, musimy liczyć się z odebraniem prawa jazdy. W takiej sytuacji uprawnienia odzyskamy dopiero po ponownym zdaniu egzaminu.

Prawo jazdy zostanie zaś nam automatycznie odebrane, jeśli w ciągu 5 lat od odbycia kursu ponownie uzbieramy pełną pulę punktów karnych. W takiej sytuacji przystąpienie do szkolenia nie będzie możliwe. Aby ponownie zasiąść za kółkiem, niezbędne będzie odbycie kursu na prawo jazdy i zaliczenie egzaminu teoretycznego. Co więcej, kierowcę będzie wtedy obowiązywał dwuletni “okres próbny” (o czym piszemy w dalszej części artykułu).

=> jak anulować punkty karne?

Zmiany dla młodych kierowców

Na spore zmiany muszą się nastawić osoby, które dopiero planują zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami. Kierowcy, którzy odbiorą dokumenty po 4 czerwca 2018 r., zostaną objęci dwuletnim „okresem próbnym”. Jeśli w ciągu tych dwóch lat kierowca popełni 2 wykroczenia drogowe, starosta będzie mógł zadecydować o przedłużeniu okresu próbnego lub skierowaniu kierowcy na badania psychologiczne oraz kurs reedukacyjny. W przypadku 3 wykroczeń lub jednego przestępstwa drogowego, starosta wyda decyzję o cofnięciu prawa jazdy.

Co więcej, podczas okresu próbnego (między 4. a 8. miesiącem) kierowca będzie musiał zaliczyć obowiązkowy kurs doszkalający oraz szkolenie praktyczne. Oczywiście wiążą się z tym dodatkowe opłaty: ok. 300 zł (ok. 100 zł za dwugodzinne szkolenie teoretyczne oraz 200 zł za jedną godzinę szkolenia praktycznego).

Młodych stażem kierowców przez osiem miesięcy będą też obowiązywały surowsze limity prędkości:

– 50 km/h w terenie zabudowanym,

– 80 km/h w terenie niezabudowanym,

– 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej.

Ponadto przez pierwszych 8 miesięcy konieczne będzie oznaczenie pojazdu naklejką zielonego listka – z przodu i z tyłu samochodu (niezależnie od tego, czy kierowca będzie poruszał się swoim czy pożyczonym autem). Dodatkowo w tym czasie nie będzie możliwości podjęcia pracy jako zawodowy kierowca ani prowadzić działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem samochodu.

Nie musimy się za to obawiać większych zmian dotyczących samego egzaminu na prawo jazdy. Co najwyżej poszerzona zostanie pula pytań w części teoretycznej.

=> jak anulować punkty karne?

***

Przeczytaj także:

Jak sprawdzić punkty karne przez internet? [PORADNIK]

Komentarze

antypisuar 2018-01-15 15:49

kretyński pomysł uderza w kierowców zawodowych są bardziej narażeni jakieś błędy w ruchu drogowym


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0