Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Chcesz anulować punkty karne? Już wkrótce będzie to niemożliwe [Punkty karne, prawo jazdy: NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY]

kierowca

Planujesz anulować punkty karne? Zrób to teraz! Za parę miesięcy zniknie możliwość redukowania punktów. To niezbyt dobra wiadomość dla kierowców, którzy są na bakier z przepisami czy ograniczeniami. Z drugiej strony nowe regulacje stawiają na „resocjalizację” – kierowca, który przekroczy dopuszczalny limit 24 punktów nie straci prawa jazdy, a zamiast tego zostanie wysłany na kurs reedukacyjny. Spore zmiany czekają także młodych stażem kierowców.

Zmiany zaczną obowiązywać od 4 czerwca 2018 r.

Jak teraz przedstawia się kwestia punktów karnych? To zależy od stażu kierowcy. Kierowca posiadający uprawnienia od ponad roku, który „nazbiera” pełną pulę punktów karnych, automatycznie traci uprawnienia do kierowania pojazdami. Aby je odzyskać, musi ponownie zdać egzamin na prawo jazdy (powtórzenie kursu nie jest konieczne). Jeśli zaś kierowca jeszcze nie przekroczył limitu 24 punktów, ma możliwość usunięcia części z nich (a dokładniej: 6 punktów) poprzez udział w specjalnym szkoleniu organizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Takie szkolenie można powtarzać nie częściej niż raz na 6 miesięcy. Jego koszt to 500 zł.

Z kolei limit dla młodego stażem kierowcy wynosi 20 punktów. Jeśli dojdzie do jego przekroczenia, musi on ponownie odbyć pełny kurs na prawo jazdy, a następnie podejść do egzaminu.

=> jak anulować punkty karne?

Co zmieni się po 4 czerwca 2018 roku?

Kierowca, który przekroczy pulę 24 punktów karnych, nie będzie musiał obawiać się już utraty prawa jazdy. Zostanie za to skierowany przez starostę na czteroczęściowy kurs reedukacyjny, a tam poinstruowany m.in. w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Długość szkolenia to 28 godzin (około 4 dni), zaś koszt – 500 zł.

Po pozytywnym zakończeniu kursu saldo punktów karnych zostanie wyzerowane (pamiętajmy, że ponownie do szkolenia będziemy mogli podejść dopiero po minimum 5 latach). Następnie konieczne będzie dostarczenie staroście zaświadczenia o odbyciu kursu – w ciągu 6 tygodniu od daty doręczenia pisma dotyczącego przekroczenia limitu punktów karych, czyli jednocześnie skierowania na szkolenie. Jeśli szkolenie nie zostanie zaliczone w terminie, musimy liczyć się z odebraniem prawa jazdy. W takiej sytuacji uprawnienia odzyskamy dopiero po ponownym zdaniu egzaminu.

Prawo jazdy zostanie zaś nam automatycznie odebrane, jeśli w ciągu 5 lat od odbycia kursu ponownie uzbieramy pełną pulę punktów karnych. W takiej sytuacji przystąpienie do szkolenia nie będzie możliwe. Aby ponownie zasiąść za kółkiem, niezbędne będzie odbycie kursu na prawo jazdy i zaliczenie egzaminu teoretycznego. Co więcej, kierowcę będzie wtedy obowiązywał dwuletni “okres próbny” (o czym piszemy w dalszej części artykułu).

=> jak anulować punkty karne?

Zmiany dla młodych kierowców

Na spore zmiany muszą się nastawić osoby, które dopiero planują zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami. Kierowcy, którzy odbiorą dokumenty po 4 czerwca 2018 r., zostaną objęci dwuletnim „okresem próbnym”. Jeśli w ciągu tych dwóch lat kierowca popełni 2 wykroczenia drogowe, starosta będzie mógł zadecydować o przedłużeniu okresu próbnego lub skierowaniu kierowcy na badania psychologiczne oraz kurs reedukacyjny. W przypadku 3 wykroczeń lub jednego przestępstwa drogowego, starosta wyda decyzję o cofnięciu prawa jazdy.

Co więcej, podczas okresu próbnego (między 4. a 8. miesiącem) kierowca będzie musiał zaliczyć obowiązkowy kurs doszkalający oraz szkolenie praktyczne. Oczywiście wiążą się z tym dodatkowe opłaty: ok. 300 zł (ok. 100 zł za dwugodzinne szkolenie teoretyczne oraz 200 zł za jedną godzinę szkolenia praktycznego).

Młodych stażem kierowców przez osiem miesięcy będą też obowiązywały surowsze limity prędkości:

– 50 km/h w terenie zabudowanym,

– 80 km/h w terenie niezabudowanym,

– 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej.

Ponadto przez pierwszych 8 miesięcy konieczne będzie oznaczenie pojazdu naklejką zielonego listka – z przodu i z tyłu samochodu (niezależnie od tego, czy kierowca będzie poruszał się swoim czy pożyczonym autem). Dodatkowo w tym czasie nie będzie możliwości podjęcia pracy jako zawodowy kierowca ani prowadzić działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem samochodu.

Nie musimy się za to obawiać większych zmian dotyczących samego egzaminu na prawo jazdy. Co najwyżej poszerzona zostanie pula pytań w części teoretycznej.

=> jak anulować punkty karne?

***

Przeczytaj także:

Jak sprawdzić punkty karne przez internet? [PORADNIK]

Komentarze

antypisuar 2018-01-15 15:49

kretyński pomysł uderza w kierowców zawodowych są bardziej narażeni jakieś błędy w ruchu drogowym


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0