Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Zwolnij! Szkoda życia i pieniędzy. Za przekroczenie prędkości wysokie mandaty

polscy-kierowcy-za-granica

Jeździmy stanowczo za szybko. Kierowców, którzy nie zwracają uwagi na ograniczenia prędkości, czekają znacznie surowsze kary i wysokie mandaty.

 wysokie mandaty

Duża prędkość, wiatr we włosach i przesuwające się za oknem krajobrazy. Okazuje się, że Polacy lubią przycisnąć pedał gazu. Według raportu przygotowanego przez Instytut Transportu Drogowego wspólnie z firmą Heller Consult na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego aż 57 proc. polskich kierowców przekracza dozwoloną prędkość. W niemal ¾ przypadków ma to miejsce w terenie zabudowanym na ulicach dwujezdniowych, podobnie na drogach krajowych, wojewódzkich oraz w mniejszych miejscowościach.

Po polskich autostradach jeździmy ze średnią prędkością 125 km/h, a po drogach ekspresowych – 111 km/h, czyli – teoretycznie – zostawiamy sobie pewien margines bezpieczeństwa. Z drugiej strony według danych raportu KRBRD na autostradach i drogach ekspresowych prędkość przekraczamy średnio o 50 proc., a na drogach powiatowych o 15 proc.

Co prawda, jest lepiej niż w poprzednich latach, jednak niedostosowanie prędkości nadal jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. W 2014 r. było ich niemal 7,5 tysiąca, a śmierć poniosło w nich 855 osób. Oznacza to, że do 21 proc. wypadków doszło z powodu nadmiernej prędkości; zginęło w nich 27 proc. ofiar wszystkich wypadków drogowych. Warto jednak zaznaczyć, że w porównaniu z latami ubiegłymi poziom bezpieczeństwa na drodze w pewnym stopniu uległ poprawie.

Ofiary w wypadkach spowodowanych przez nadmierną prędkość
2010 – 1117
2011 – 1232
2012 – 1059
2013 – 966
2014 – 855

Źródło danych: Policja

Zmiany w ustawie: surowsze kary

Na początku kwietnia prezydent zatwierdził zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym i Kodeksie karnym – część z nich wejdzie w życie już 18 maja. Niektóre dotyczą jazdy z niedostosowaną prędkością. Jeśli przekroczymy ją o ponad 50 km/h w obrębie terenu zabudowanego, funkcjonariusze policji zatrzymają nasze prawo jazdy na okres 3 miesięcy (podobnie w przypadku, gdy pojazdem podróżuje więcej osób niż sugeruje to wpis w dowodzie rejestracyjnym). Mimo zakazu wsiądziemy za kierownicę? Okres zatrzymania uprawnień wydłuży się do 6 miesięcy.

I wysokie mandaty 

Zmiany mają dotyczyć również taryfikatora mandatów – zarówno tych nakładanych przez funkcjonariuszów policji, jak i wskutek wykroczeń zarejestrowanych przez fotoradary. Obecnie maksymalna grzywna za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h i więcej wynosi 500 zł, po wejściu w życie nowych przepisów wysokość mandatów ma być uzależniona od średniej krajowej – a oprócz tego ulec znacznej podwyżce. Za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h zapłacilibyśmy więc 20 proc. średniej pensji, czyli (obecnie) 730 zł poza terenem zabudowanym, a w zabudowanym – aż 40 proc. pensji, czyli 1460 zł.

Kary za przekroczenie prędkości będą wynosić:

  • do 10 km/h trasa/obszar zabudowany – 1,5/3 proc. średniego wynagrodzenia
  • 11-20 km/h trasa/obszar zabudowany – 3/6 proc. średniego wynagrodzenia
  • 21-30 km/h trasa/obszar zabudowany – 5/10 proc. średniego wynagrodzenia
  • 31-40 km/h trasa/obszar zabudowany – 9/18 proc. średniego wynagrodzenia
  • 41-50 km/h trasa/obszar zabudowany – 14/28 proc. średniego wynagrodzenia
  • powyżej 51 km/h trasa/obszar zabudowany – 20/40 proc. średniego wynagrodzenia

Oprócz tego popełniający wykroczenie muszą liczyć się z otrzymaniem punktów karnych.

  wysokie mandaty

Jak wspominaliśmy, zmiany będą dotyczyć także mandatów z fotoradarów, z którymi ma wiązać się kara administracyjna, a nie grzywna wskutek postępowania mandatowego.

Wraz z mandatem z fotoradaru nie dostaniemy jednak punktów karnych, jak miało to miejsce do tej pory.

Tego rodzaju rozwiązania mają duże poparcie społeczne – wedle wyników badań zrealizowanych pod koniec 2014 r. przez Ipsos na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych opowiedziało się za nim aż 53 proc. ankietowanych. Oznacza to, że sami uczestnicy ruchu drogowego wychodzą z założenia, że wyższe, surowsze kary mają szanse wpłynąć na bezpieczeństwo.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0