Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Zmiany KE w transporcie drogowym przyniosą 1,4 mld euro oszczędności rocznie

Press_Zmiany KE w transporcie drogowym przyniosa 1,4 mld euro oszczednosci rocznie

Komisja Europejska oszacowała, że zmiany wprowadzane w transporcie drogowym mogą przynieść nawet 1400 mln euro oszczędności rocznie w latach 2025-2035. Korzyści wynikać będą głównie z wprowadzenia systemu eCall, dokładniejszej kontroli czasów jazdy oraz redukcji nielegalnych przewozów kabotażowych . Szacunkowe dane zostały zaprezentowane przez Thiago Tavares z firmy VVA podczas drugiego już spotkania Tachograph Forum.

W trakcie drugiej edycji Tachograph Forum zaprezentowany został raport przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej, będący analizą potencjalnych zmian w transporcie pod względem ich efektywności. Z przedstawionych danych wynika, że wprowadzenie nowoczesnych urządzeń może przynieść znaczące oszczędności. Ograniczenie nielegalnych przewozów kabotażowych będzie oznaczać korzyści rzędu nawet 300 mln euro rocznie. Kolejną kwestią jest wprowadzenie systemu eCall (ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych) oraz dokładniejsze monitorowanie czasu pracy kierowców, co przyczyni się do średniego rocznego poziomu oszczędności w wysokości aż 900 milionów euro. Natomiast poprawa efektywności kontroli na europejskich drogach może spowodować, że roczne korzyści wyniosą średnio 200 mln euro.

– Jak podkreśla Komisja Europejska, podstawą sukcesu jest obowiązkowe wprowadzenie zmian w ramach całej UE. Dobrowolne przyłączanie się poszczególnych krajów do inicjatywy inteligentnych tachografów nie pozwoliłoby na uzyskanie oszczędności rzędu 1,4 mld euro rocznie. Dlatego też ostateczny termin wprowadzenia systemu we wszystkich państwach członkowskich wyznaczono na 2025 r. Komisja szacuje, że kraje oraz społeczeństwo skorzystają na tym najwięcej, bo około 5 mld euro – mówi Piotr Żółty, ekspert firmy INELO, biorący udział w wydarzeniu.

Głównym celem Tachograph Forum było przedstawienie złożonej analizy (technicznej, ekonomicznej, prawnej, politycznej) wprowadzenia na rynek unikalnego systemu monitorowania przewozów. Jak podkreślali organizatorzy wydarzenia tylko interakcja pomiędzy tachografami a różnorodnymi inteligentnymi systemami oraz usprawnienie egzekwowania przepisów prawa transportowego może przynieść oczekiwane korzyści finansowe.

– W trakcie Tachograph Forum przedstawiono zmiany do nowych tachografów i były to w większości poprawki mogące wpłynąć na funkcjonalność urządzeń. Na tę chwilę, istotną informacją dla przedsiębiorców transportowych jest założenie, że nowoczesne systemy będą również współpracować ze starymi kartami kierowców i firm. Dzięki temu w momencie wprowadzenia na rynek inteligentnych tachografów, nie będzie konieczna wymiana kart używanych obecnie przez firmy i kierowców – relacjonuje Piotr Żółty.

Było to już drugie spotkanie zorganizowane przez Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej, które zostało poświęcone tematyce tachografów cyfrowych. Wśród uczestników znaleźli się przede wszystkim eksperci w tej dziedzinie oraz reprezentanci krajów europejskich, inspekcji drogowych, producentów tachografów i oprogramowania, a także przedstawicieli zrzeszeń kierowców. Kolejne spotkanie planowane jest na czwarty kwartał 2018 r.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0