Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Zezwolenia na przejazd nienormatywny. Co musisz wiedzieć?

ciezki

Przekroczenie gabarytów pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej czy nacisku osi wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. A dokładniej: zezwolenia na przejazd nienormatywny. O czym musimy pamiętać?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest pojazd nienormatywny. Według Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o Ruchu Drogowym (wraz ze zm. z dn. 18.08.2011 r.). to inaczej pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi (wraz z ładunkiem lub bez) są większe od dopuszczalnych i przewidzianych dla danych dróg. Jednocześnie może to być pojazd lub zespół pojazdów, którego wymiary lub rzeczywista masa (wraz z ładunkiem lub bez) przekraczają dopuszczalne i przewidziane w przepisach parametry.

Regulacje dotyczące wykonywania przewozów drogowych uległy zmianie 19 października 2012 r. Wynikało to m.in. z licznych uwag przewoźników dotyczących archaiczności poprzedniego systemu. W nowym projekcie przepisów uaktualniono procedury związane z ważeniem pojazdów przewożących produkty sypkie i drewno, poza tym uelastyczniono zasady dojazdów do załadowców i odbiorców zlokalizowanych przy drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich o rygorystycznych ograniczeniach nacisku osi pojedynczej oraz zmieniono wysokości kar za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej, nacisków osi pojazdów oraz ich wymiary wraz z ładunkami.

Konieczne pozwolenie

Aby poruszać się pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych o danych ograniczeniach nacisku osi itd., konieczne jest uzyskanie specjalnego zezwolenia. Z tego obowiązku są jedynie zwolnione autobusy, pojazdy biorące udział w akcjach ratowniczych, należące do zarządu dróg, pojazdy Policji, ITD, BOR-u, ABW, AW, CBA, Straży Granicznej, Służby Celnej, Straży Pożarnej oraz Służy Więziennej, jak również pojazdy, których szerokość i długość bez ładunku nie są większe od dopuszczalnych wartości, jednak przewożących ładunek wystający poza boczne, tylne i przednie obrysy pojazdu:

a. ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

b. ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

c. ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego;

d. każdy ładunek wystający poza obrysy pojazdu powinien być oznakowany z godnie z zasadami podanymi w art. 61 ust. 8 i ust. 9 ustawy prawo o ruchu drogowym.)

Pamiętajmy ponadto, że w przypadku, gdy pojazd przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

– długość – 23 m,

– szerokość – 3,2 m,

– wysokość – 4,5 m,

– rzeczywista masa całkowita – 60 t;

konieczne jest pilotowanie przejazdu przez pilota.

Zezwolenia na przejazd nienormatywny

Zezwolenia wydawane są w siedmiu kategoriach: I i II dla ładunków podzielnych oraz III-VII dla niepodzielnych.

Zezwolenie I kategorii umożliwia dojazd do i ze wskazanego w zezwoleniu miejsca, jest wydawane dla pojazdów:

– o wymiarach oraz rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,

– o naciskach osi nieprzekraczających wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t;

II wydawane jest zaś na przejazd pojazdu nienormatywnego wolnobieżnego, jak ciągnik rolniczy i przyczepa specjalna:

– o długości, wysokości oraz rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,

– o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych dla danej drogi,

– o szerokości nieprzekraczającej 3,5 m;

Zezwolenie kategorii III-VI możemy uzyskać na okres miesiąca, 6, 12 lub 24 miesięcy.

III – dla pojazdów:

– o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,

– o szerokości nieprzekraczającej 3,2 m,

– o długości nieprzekraczającej: 15 m dla pojedynczego pojazdu, 23 m dla zespołu pojazdów;

– o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m;

IV – dla pojazdów:

1. o rzeczywistej masie całkowitej nie większej od dopuszczalnej,

2. o szerokości nieprzekraczającej 3,4 m,

3. o długości nieprzekraczającej:

  • 15 m dla pojedynczego pojazdu,
  • 23 m dla zespołu pojazdów,
  • 30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach

4. o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m,

5. o naciskach osi nieprzekraczających wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t;

V – dla pojazdów:

a. o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych dla danej drogi,

b. o szerokości nieprzekraczającej 3,4 m,

c. o długości nieprzekraczającej:

  • 15 m dla pojedynczego pojazdu,
  • 23 m dla zespołu pojazdów,
  • 30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach,

d. o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m,

e. o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t;

VI – dla pojazdów:

a. o szerokości nieprzekraczającej:

  • 3,4 m dla drogi jednojezdniowej,
  • 4 m dla drogi dwujezdniowej klasy A (autostrada), S (droga ekspresowa) i GP (drogi krajowe),

b. o długości nieprzekraczającej:

  • 15 m dla pojedynczego pojazdu,
  • 23 m dla zespołu pojazdów,
  • 30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach,

c. o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m,

d. o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t,

e. o naciskach osi nieprzekraczających wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t;

Zezwolenie kategorii VII jest z kolei wydawane dla pojazdu, którego ruch ze względu na wymiary, masę lub naciski osi nie jest możliwy na podstawie pozostałych zezwoleń; to zezwolenie na przejazd jednokrotny lub wielokrotny, jednak w wyznaczonym czasie oraz na trasie wyznaczonej w dokumencie.

Kto wydaje zezwolenia na przejazd nienormatywny?

– I kategoria: zarządca drogi

– II kategoria: starosta właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazd

– III kategoria: starosta

– IV-VII kategoria: GDDKiA

Oprócz wystosowania wniosku konieczne jest również dokonanie opłaty, której wysokość uzależniona jest od kategorii zezwolenia oraz okresu, na jaki ma być wydane. Zezwolenia wydawane są w terminie od 3 do 7 dni.

Zezwolenia na przejazd nienormatywny: grzywny

Niestosowanie się do wskazanych przepisów, czyli mówiąc prościej wjechanie na drogę o ograniczeniu nacisku osi itd. bez odpowiedniego zezwolenia, grozi nałożeniem grzywny na przewoźnika oraz podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem, jak nadawca, odbiorca, załadowca, spedytor, jeśli mieli oni wpływ na powstanie naruszenia (chyba, że wykaże, że dochował należytej staranności, jeśli chodzi o powierzone mu obowiązki związane z transportem).

Kary pieniężne za brak określonej kategorii zezwolenia:

1) 1.500 zł – za brak zezwolenia kategorii I i II;

2) 5.000 zł – za brak zezwolenia kategorii III-VI; 3) za brak zezwolenia kategorii VII:

a) 500 zł – gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości nie więcej niż o 10%,

b) 2.000 zł – gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości o więcej niż 10% i nie więcej niż 20%, c) 15.000 zł – w pozostałych przypadkach;

4) 5.000 zł – za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt bez potwierdzonego zawiadomienia zarządcy drogi.

5) 3.000 zł – za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt niezgodnie z warunkami określonymi przez zarządcę drogi;

6) 6.000 zł – za przejazd pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt przy zgłoszonym przez zarządcę drogi sprzeciwie;

7) 2.000 zł – za niedotrzymanie warunków przejazdu określonych dla zezwolenia kategorii VII lub podanych w tym dokumencie.

Zważymy cię!

Kto może zweryfikować, czy stosujemy się do przepisów? Do przeprowadzenie kontroli we wspomnianym zakresie uprawione są organy Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej, Służby Celnej lub nawet zarządca drogi. Narzędziem ułatwiającym weryfikację przestrzegania dopuszczalnych parametrów pojazdów są systemy preselekcji wagowej instalowane w nawierzchni. „Główny elementem sytemu jest „waga dynamiczna” (czujniki bądź płyta ważąca). Pozostałymi jego elementami są zazwyczaj bramownice, na których zainstalowane są kamery służące do rejestracji przejeżdżającego pojazdu i jego identyfikacji poprzez odczytywanie numerów rejestracyjnych – tłumaczy Mariusz Kurczyński, Naczelnik Wydziału ds. Kontroli Masy i Nacisków w Biurze Nadzoru Inspekcyjnego. W momencie przejazdu pojazdu po „wadze” umieszczonej w jezdni urządzenie dokonuje pomiarów i rejestruje informacje m.in. o naciskach osi i masie całkowitej, a za pomocą kamery rejestrowana jest sylwetka pojazdu i jego numer rejestracyjny” – mówi Mariusz Kurczyński, Naczelnik Wydziału ds, Kontroli Masy i Nacisków w Biurze Nadzoru Inspekcyjnego.

System wysyła dane pojazdu uznanego za nienormatywny do funkcjonariuszy. Ci zaś zatrzymują pojazd i kierują go do ważenia na wagach legalizowanych. Jeśli naruszenie zostanie potwierdzone, wszczynane jest postępowanie administracyjne oraz nakładana kara.
Na dzień dzisiejszy na terenie Polski zainstalowanych jest ok. 120 systemów preselekcyjnych, których zadaniem jest automatyczny pomiar parametrów pojazdów w ruchu. Zdecydowana większość z nich, będąca efektem współpracy Inspekcji Transportu Drogowego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zainstalowana jest w ciągu dróg krajowych. Doświadczenie i wiedza specjalistyczna pracowników inspekcji pozwoliły na wytypowanie odpowiednich miejsc instalacji przedmiotowych urządzeń oraz określenie kierunku, w jakim należy podążać przy wyborze komponentów do ich budowy” – mówi Mariusz Kurczyński.

Lista wag drogowych dostępna jest pod TYM linkiem.

Akty prawne regulujące przejazdy pojazdów nienormatywnych: TU.

Na podstawie danych: GITD

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0