Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wyrok TSUE: kierowcy nie mogą odbierać odpoczynków tygodniowych regularnych (45 h) w kabinie pojazdu

ustawa-loi-macron

20 grudnia 2017 r. opublikowano wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który potwierdził, że kierowcy nie mogą odbierać odpoczynków tygodniowych regularnych (45 h) w kabinie pojazdu.

W odpowiedzi na pytanie prejudycjalne zadane przez belgijską Radę Stanu (w sprawie C 102/16) potwierdzono, że wprowadzone kary za odbieranie odpoczynków tygodniowych regularnych w pojeździe są zgodne z przepisami rozporządzenia 561/2006/WE i mogą być egzekwowane przez służby kontrolne. W taryfikatorze belgijskim kara za odpoczynek tygodniowy regularny w kabinie pojazdu wynosi 1800 euro.

Najważniejsze fragmenty wyroku:

47 Należy stwierdzić w tym względzie, że wprawdzie rozporządzenie nr 561/2006 nie zawiera żadnego przepisu, który wyraźnie regulowałby sposób, w jaki kierowca pojazdu powinien spędzać regularne tygodniowe okresy odpoczynku, niemniej jednak uwagi przedstawione przez Vaditrans i rząd estoński nie mogą, jak zwrócił uwagę rzecznik generalny w pkt 62 opinii, uzasadniać nieprzestrzegania bezwzględnie obowiązujących przepisów tego rozporządzenia dotyczących czasu odpoczynku kierowców.

48 Mając na względzie powyższe rozważania, należy na pierwsze przedstawione Trybunałowi pytanie udzielić odpowiedzi, że wykładni art. 8 ust. 6 i 8 rozporządzenia nr 561/2006 należy dokonywać w taki sposób, że kierowca nie może spędzać w pojeździe regularnych tygodniowych okresów odpoczynku, do których odnosi się art. 8 ust. 6.

Pełny tekst wyroku w języku polskim dostępny jest na stronie eur-lex.europa.eu

Na ogłoszenie wyroku TSUE zareagowała już Holandia, która zapowiedziała oficjalnie karanie za odpoczynki tygodniowe w pojeździe. Holenderska inspekcja (ITL) rozpoczęła od poinformowania kierowców o powyższych zakazie i ewentualnych konsekwencjach poprzez publikację specjalnej ulotki informacyjnej:

ulotka-holandia-1

Dotychczas służby holenderskie nie miały pewności, czy obecne przepisy rozporządzenia 561/2006/WE uprawniają je do egzekwowania zakazu odbioru odpoczynku w kabinie. Wyrok TSUE ostatecznie rozwiał te wątpliwości. W taryfikatorze holenderskim kara za odbiór odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu to 1500 euro.

Więcej na ten temat można przeczytać w oficjalnym komunikacie nas stronie holenderskiej Inspekcji Środowiska Naturalnego i Transportu: https://www.ilent.nl

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0