Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wspólne przepisy związane z czasem pracy i kwalifikacji kierowców w całej UE? Zapowiedzi pakietu drogowego

ue_prawo

Kraje Europy Środkowej i Wschodniej stanowczo sprzeciwiają się wprowadzeniu przepisów o płacy minimalnej przez państwa unijne. Pzedstawiciele Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Litwy i Rumunii debatowali o tym w zeszłym tygodniu.

Na zorganizowanej 16 kwietnia konferencji spotkali się przedstawiciele powiększonej Grupy Wyszehradzkiej, wiceministrowie transportu czterech krajów oraz przedstawiciele narodowych organizacji branżowych. Dyskusja naturalnie skupiła się wokół tematu zapisów o płacy minimalnej w państwach UE.

Według europosłanki Elżbiety Łukacijewskiej niemiecka ustawa o płacy minimalnej stoi wbrew prawu unijnemu. – Takie podejście zamiast zachęcać, zniechęci obywateli do Unii – stwierdziła. Zdradziła ponadto, że Komisja Europejska pracuje nad pakietem drogowym, który ma wprowadzić niezbędne regulacje. Projekt ma być gotowy w 2016 r., zaś już w maju Komisja rozpocznie konsultacje z państwami członkowskimi. Jak z kolei powiedział przedstawiciel Dyrekcji Dyrekcji Transportu w Komisji Europejskiej Eddy Liegeois pakiet drogowy będzie składał się z trzech filarów: wspólnych oplat drogowych, swobodnego dostępu do rynku oraz reguł socjalnych. Według wstępnych ustaleń ujednolicone mają zostać kwestie czasu pracy i wypoczynku, szkoleń i kwalifikacji kierowców.

O kwestii kabotażu mówił minister transportu Litwy Władysław Kondratowicz. Podkreślił, że Litwa jest za liberalizacją europejskich przewozów. Powiedział ponadto, że Litwa również jest państwem tranzytowym, przez które wiodą równoleżnikowe korytarze. Najważniejszym z nich jest trasa wiodąca do Polski, którą każdego roku przewożone jest ok. 40 mln ton ładunków.

Prof. UG Jan Burnewicz stwierdził natomiast, że ujednolicenia warunków ekonomicznych nie da się zadekretować. Zwrócił ponadto uwagę na obwarowanie europejskiego transportu licznymi przepisami (dotyczy go aż 200 regulacji), co wpływa na koszty oraz zmniejsza jego konkurencyjność.

Komisja nie wyklucza powołania drogowej agencji do kontroli przestrzegania prawa.

Na podstawie: ZMPD

***

Przeczytaj także: 

Niemiecka ustawa o płacy minimalnej: fakty i mity

Co słychać w sprawie francuskiej płacy minimalnej w branży transportowej?

Czy KE pozwoli na obowiązywanie niemieckich przepisów? Wg ekspertów szanse są małe

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0