Wprowadzany jest system certyfikacji zużycia paliwa przez samochody ciężarowe i autobusy
Nabywcy ciężarówek i autobusów w przyszłości będą mogli ocenić zużycie paliwa nabywanego przez nich pojazdu. Aby to osiągnąć, Komisja Europejska zatwierdziła nową strategię. W europejskim sektorze pojazdów użytkowych będzie wprowadzony system certyfikacji zużycia paliwa, który pozwoli przewoźnikom dokładnie porównać wskaźniki pojazdów.
Komisja Europejska reguluje emisje osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Pozwoliło to na zmniejszenie zużycia paliwa. Tworzone są bardziej oszczędne modele. Teraz kolej na autobusy i samochody ciężarowe. Nowa strategia przewiduje system pomiarowy, który z biegiem czasu przyczyni się do projektowania coraz to bardziej wydajnych pojazdów użytkowych.
Zgodnie z przyjętymi decyzjami wyniki emisji ciężkich pojazdów komercyjnych będą monitorowane i certyfikowane . Jest to ważny krok w dziedzinie ochrony środowiska i świadomego podejścia do zagadnień proekologicznych, ponieważ na dany moment istnieje mnóstwo typów ciężarówek, w przeróżnych sposób dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Identyczne modele produkowane są w mniejszych ilościach niż w przypadku samochodów osobowych.
Komisja Europejska opracowała komputerowe narzędzie symulacyjne „Vecto”, mierzące emisję każdego pojazdu i ich poszczególnych modyfikacji. Pozwoli to przewoźnikom wybrać pojazd zużywający najmniej paliwa- dostosowany do konkretnych zapotrzebowań nabywcy.
Oczekuje się, że już w przyszłym roku dzięki systemowi uda się opracować normy emisji dla nowych pojazdów ciężarowych, które będą certyfikowane i monitorowane. Pozwoli to na wykorzystywanie na rynku najbardziej efektywnych technologii.
W przyszłości, wykorzystując dane „Vecto”, będzie wymagane projektowanie pojazdów odpowiadających konkretnym, prawidłowym dla danego typu transportu, wymaganiom emisji. Będą wprowadzone obowiązkowe wymogi progów granicznych CO2 dla nowych samochodów ciężarowych i autobusów. Obecnie porządek ten dotyczy głównie samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych.
Istnieją również plany budowy nowoczesnej infrastruktury, która byłaby dostosowana do ciężarówek stosujących alternatywne paliwo. Uważa się, że przy użyciu najnowszych technologii można zmniejszyć emisję samochodów ciężarowych i autobusów o co najmniej 30%.
Przypominamy, że dzięki takim technologiom, jak bezpośredni wtrysk paliwa, automatyczne skrzynie biegów, turbiny itp. zużycie paliwa przez ciężarówki zmniejszyło się o 60% w porównywaniu z rokiem 1965. Obecnie, samochody ciężarowe i autobusy emitują do środowiska około jednej czwartej CO2 wydalanego przez wszystkie środki transportu w Unii Europejskiej.
Chcąc osiągnąć wyznaczony cel nie należy również zapominać o ważnych dla zużycia paliwa aspektach, takich jak: szkolenie kierowców, aerodynamika pojazdu, która ma wpływ na ograniczenia długości, lepsza infrastruktura drogowa.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów twierdzi, że istnieją tysiące różnych modeli czy rozmiarów ciężarówek i autobusów, a taki system w danym sektorze może być nieefektywny. Nowe wymagania niekoniecznie więc poprawią obecną sytuację.
Nowy plan trafi do Parlementu Europejskiego i Rady Europy. Instytucje zadecydują, czy inicjatywę przekształcić w dyrektywę Unii Europejskiej.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.