Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Volvo Trucks analizuje wypadki drogowe z udziałem ciężarówek. Poszkodowani wciąż najczęściej są piesi

59635

Liczba poważnych wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych spada, ale należy poprawić bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg. Ponadto, wciąż zbyt mało kierowców tych pojazdów używa pasa bezpieczeństwa. Między innymi takie właśnie ustalenia można znaleźć w opublikowanym przez Volvo Trucks raporcie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– W raporcie „2017 Volvo Trucks Safety Report” analizujemy i opisujemy, dlaczego i jak dochodzi do wypadków z udziałem samochodów ciężarowych oraz co można zrobić, by ograniczyć ryzyko wypadków i ich konsekwencje. Informacje te są ważne nie tylko z punktu widzenia naszego własnego procesu rozwoju produktów, ale także dla każdego kto zajmuje się poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi Peter Wells, szef Zespołu Volvo Trucks ds. Badania Rzeczywistych Wypadków.

„2017 Volvo Trucks Safety Report” został przygotowany w oparciu o przeprowadzone przez Volvo własne analizy wypadków, a także dane uzyskane od różnych organów w kraju i Europie. Jedną z konkluzji raportu jest potrzeba skoncentrowania się na ograniczeniu zagrożeń dla niechronionych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści.

- W ciągu minionej dekady liczba poważnych wypadków drogowych z udziałem samochodów ciężarowych spadła w Europie o niemal połowę. Jednak liczba wypadków, w których ucierpieli niechronieni użytkownicy dróg, zmalała w mniejszym zakresie – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Spośród wszystkich osób uczestniczących w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych i użytkowników niechronionych, około 35 procent odniosło poważne obrażenia lub zginęło. Biorąc pod uwagę rosnące tempo urbanizacji oraz coraz większą liczbę pojazdów i ludzi na drogach, zagrożenie będzie narastać, o ile nie podjęte zostaną zdecydowane działania.

- W celu zmniejszenia liczby wypadków należy rozwijać rozwiązania techniczne, które mogą pomóc kierowcom samochodów ciężarowych unikać potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Ponadto, wszyscy użytkownicy dróg muszą być bardziej świadomi zagrożeń występujących w ruchu drogowym i sposobów ich skutecznego unikania – wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

Kluczowe znaczenie dla zapobiegania wypadkom ma zapewnienie kierowcy dobrej widoczności najbliższego otoczenia samochodu ciężarowego. Jako jedno z wielu rozwiązań uzupełniających lusterka wsteczne, lusterka rampowe i kamery cofania, Volvo oferuje kamerę narożną, umożliwiającą kierowcy obserwację przestrzeni w sąsiedztwie przedniego prawego narożnika kabiny.

- Ważne jest również, by piesi i rowerzyści zdawali sobie sprawę ze znaczenia dobrej widoczności i bycia widzianym oraz odpowiedniego zachowania się w ruchu drogowym. Dlatego prowadzimy różnego rodzaju akcje edukacyjne kierowane do młodzieży i dorosłych, takie jak np. kampanie Zatrzymaj się, Popatrz, Pomachaj czy Patrz i Bądź Widoczny, które koncentrują się dokładnie na tych właśnie problemach – podkreśla Carl Johan Almqvist.

W celu ograniczenia ryzyka zderzenia z innymi pojazdami, samochody ciężarowe Volvo są wyposażone w różnorodne aktywne systemy bezpieczeństwa. Gdy jednak dochodzi do wypadku, skutecznym, sprawdzonym i najważniejszym zabezpieczeniem pozostaje pas bezpieczeństwa.

- Z raportu wynika, że wciąż zbyt mało kierowców samochodów ciężarowych zapina pas bezpieczeństwa, chociaż wiadomo, że połowa niezapiętych kierowców, którzy zginęli, przeżyłaby, gdyby używała pasa – informuje Carl Johan Almqvist.

„2017 Volvo Trucks Safety Report” jest drugim z kolei upublicznionym raportem, opracowanym przez Zespół Volvo Trucks ds. Badania Rzeczywistych Wypadków.

- Zmniejszenie liczny wypadków drogowych jest bardzo istotną kwestią w skali całego świata. Dlatego dzielimy się wynikami naszych badań, w prostej i zrozumiałej formie – mówi Peter Wells.

Pełna treść „2017 Volvo Trucks Safety Report” jest dostępna na stronie internetowej volvotrucks.com

Komentarze

LisPlus 2017-06-07 14:15

Niedawno głośno było o wypadku na autostradzie pod Łodzią - kierująca osobówką wyprzedzała ciężarówkę i gdy wracała na swój pas, wyjechała na prawe pobocze. Ze strachu zaczęła kręcić kierownicą tak, że auto ustawiło się bokiem do nadjeżdżającej ciężarówki. Na szczęście kierowca tejże wykazał się refleksem, skręcił kierownicę i udało mu się uniknąć najechania na auto osobowe. To cud, że nikomu nic się nie stało. Gdyby nie sprawne układy kierowniczy i hamulcowy, ten manewr mógł się nie udać. Dlatego warto regularnie kontrolować stan swojego pojazdu.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0