Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

UE chce bardziej ekologicznych ciężarówek – Volvo Trucks deklaruje przyspieszenie prac

1860x1050-volvo-concept-truck-newsintro

18 lutego Unia Europejska zadecydowała o regulowaniu emisji CO2 przez samochody ciężarowe. Volvo Trucks chce przyspieszyć rozwój w tym obszarze i kontynuuje inwestycje w rozwiązania transportowe przyjazne dla klimatu. Producent zdaje sobie jednak sprawę, że aby pobudzić popyt na pojazdy o niskiej emisji CO2, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań.

Zużycie paliwa w transporcie długodystansowym może być zmniejszone o jedną trzecią. Zostało to udowodnione przez Volvo Trucks w pojeździe koncepcyjnym w 2017 roku.

– Ograniczenie emisji spalin przez samochody ciężarowe to niezwykle ważne zadanie, mające fundamentalny wpływ na nasze inicjatywy w obszarze zrównoważonego transportu. W Volvo Trucks jesteśmy dobrze przygotowani do podjęcia tego wyzwania. Kolejnym, naturalnym krokiem Unii Europejskiej będzie wprowadzenie limitów emisji CO2. Niemniej jednak, w celu szybszego osiągnięcia wspomnianego etapu, potrzebne są także większe zachęty finansowe dla klientów, którzy zdecydują się wieść prym, wybierając bardziej proekologiczne pojazdy – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.

Ważną rolę w ograniczaniu emisji CO2 mogą odegrać elektryczne samochody ciężarowe. W 2018 r. Volvo Trucks wprowadziło na rynek swoje pierwsze modele pojazdów wyposażonych w napęd elektryczny. W tym roku rozpocznie się ich produkcja seryjna.

– Jesteśmy na etapie, w którym technologia ta wkrótce osiągnie stan gotowości do szerszego wdrożenia w transporcie samochodowym. Stymulacja popytu i rozbudowa infrastruktury ładowania akumulatorów pozwoliłaby na istotne zwiększenie tempa upowszechnienia się tych pojazdów – podkreśla Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks.

Rozwiązania przyjazne dla klimatu obejmują także gaz ziemny i biogaz. Volvo FH LNG zasilane gazem ziemnym emituje o około 20 procent mniej CO2, w porównaniu z pojazdem napędzanym konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. W przypadku zastosowania do tego celu biogazu, emisja w ujęciu „od zbiornika do koła” może być mniejsza nawet o 100 procent.

Jednocześnie Volvo Trucks wciąż rozwija swoje pojazdy zasilane olejem napędowym, na które przypada zdecydowana większość sprzedaży firmy. Od początku lat dziewięćdziesiątych ub. wieku zużycie paliwa i emisja CO2 w typowym długodystansowym samochodzie ciężarowym Volvo zmalały o około 20 procent* i wciąż istnieje potencjał dla dalszej poprawy w tym zakresie, którego źródłem są układy napędowe o większej sprawności, niższe opory toczenia oraz lepsze własności aerodynamiczne. Każdy pojazd ciężarowy musi być zoptymalizowany pod kątem konkretnego zastosowania transportowego.

*

Są nowe, rygorystyczne normy emisji spalin. Będą dotyczyły nowych ciężarówek

*

Mimo że narzucone przez UE limity emisji wyznaczają producentom pojazdów wyraźne ramy czasowe, zasadniczy cel – poprawa ekonomiki paliowej i redukcja oddziaływania na klimat – od dłuższego już czasu stanowi priorytet w branży, co po części wynika z faktu, że na koszty paliwa przypada blisko jedna trzecia kosztów całkowitych w firmie transportowej.

– Naszą ambicją zawsze było oferowanie klientom optymalnych, energooszczędnych i kompleksowych rozwiązań, dostosowanych do określonych zadań transportowych – mówi Lars Mårtensson.

Zarówno klienci Volvo Trucks, jak i nabywcy usług transportowych są żywo zainteresowani ograniczaniem oddziaływania transportu na klimat. W związku z tym zwiększenie skali subwencjonowania inwestycji lub ulg podatkowych dla tych, którzy decydują się inwestować w proekologiczne technologie, mogłoby wiele zmienić.

– Nowe technologie umożliwiające zmniejszanie emisji CO2 muszą szybko upowszechniać się na rynku. Szybsze wdrażanie innowacji w sektorze transportowym zapewniłaby przyspieszona procedura oceny i certyfikacji.

Przyjęty przez UE model obejmuje emisję bezpośrednio z pojazdów, jednak Volvo Trucks podchodzi do tej kwestii szerzej.

– Konsolidując wszystkie elementy systemu transportowego wokół tego samego celu moglibyśmy zmniejszyć oddziaływanie na klimat w znacznie większym stopniu. Sprawniejsza logistyka, większy dostęp do biopaliw, szkolenia kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy, aerodynamiczne przyczepy, drogi o wyższym standardzie czy większa możliwość wykorzystywania pojazdów o dużej ładowności to niektóre z obszarów, w których inne podmioty mogą wnieść swój wkład – wyjaśnia Lars Mårtensson.

Fakty

  • Nowe regulacje UE dotyczące emisji CO2 przez samochody ciężarowe mają zastosowanie do pojazdów wyprodukowanych i zarejestrowanych w 2019 r. lub później.
  • Średnia emisja ma zostać ograniczona o 15 procent począwszy od 2025 r. oraz o 30 procent począwszy od roku 2030 (w porównaniu do poziomu z roku 2019).
  • Wprowadzane ograniczenie dotyczy emisji przez samochody ciężarowe wyprodukowane przez danego producenta w odniesieniu do średniej branżowej z 2019 r.
  • Na transport drogowy przypada blisko 5 procent ogólnej emisji gazów cieplarnianych na terytorium UE.

*Od początku lat dziewięćdziesiątych ub. wieku Volvo Trucks zmniejszyło o jedną piątą zużycie paliwa w nowo produkowanych przez siebie samochodach ciężarowych. Porównanie to obejmuje Volvo F12 z 1991 r. i Volvo FH13 z 2016 r.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0