Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Transport w Polsce? Najpierw się rozpędził, teraz hamuje. Pesymistyczne wnioski z raportu BIG

itd-bledy

Branżę transportową w nadchodzącym czasie czekają liczne ostre zakręty. Pierwszy mocno niebezpieczny to unijny pakiet mobilności, który negatywnie wpłynie na konkurencyjność polskich firm za granicą. Kolejne to osłabienie gospodarcze w kraju i niedobory pracowników.

Nie mniejszym problemem są rozliczenia z dostawcami i zleceniodawcami. Transport na koniec III kw. 2019 r. ma w bazach BIG InfoMonitor i BIK ponad 1,5 mld zł zaległości wobec banków i partnerów biznesowych. Sam też najczęściej skarży się, że zamawiający usługi nie płacą na czas.

To najważniejsze wnioski z raportu o zadłużeniu firm z sektora transportowego przygotowanego przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

“W bazach Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK na koniec III kw. 2019 całkowite przeterminowane zadłużenie firm transportowych wynosiło 1,514 mld zł (min. 500 zł zaległości wobec jednego wierzyciela, opóźnione o co najmniej 30 dni). Składają się na nią głównie zaległości transportu lądowego i rurociągowego (1,509 mld zł). Transport wodny i lotniczy
odpowiada jedynie za 4,9 mln zł. Całkowita kwota zaległych zobowiązań wzrosła r/r o 26 proc. z poziomu 1,202 mld zł w 2018 r. W tym czasie zaległości firm z wszystkich sektorów zwiększyły się o 12 proc.” – czytamy w raporcie.

“Zadłużenie dotyczy łącznie ponad 27,4 tys. firm. Oznacza to, że 9,1 proc. przedsiębiorstw w tym sektorze ma zaległości w regulowaniu faktur czy w spłacie kredytu. To najwyższy odsetek spośród wszystkich sektorów gospodarki. Średnia dla całej gospodarki po III kw. 2019 to 6,2 proc.” – piszą autorzy raportu dalej.

“Przed transportem niełatwy rok. Z naszego badania dotyczącego prognoz na 2020 bardziej niż inni obawia się wzrostu kosztów zatrudnienia, szczególnie, że podwyżka płacy minimalnej przekłada się na wzrost składek na ZUS prowadzących działalność gospodarczą, a tych wśród kierowców nie brakuje. Może to obniżyć konkurencyjność firm, a w takich warunkach łatwiej popełnić błąd i nawiązać współpracę z niesolidnym zleceniodawcą. Transport też znacznie wyżej niż inne sektory ustawił na liście tegorocznych obaw ryzyko opóźnień płatności od partnerów biznesowych. By się nie sprawdziły, należy weryfikować solidność płatniczą wszystkich potencjalnych klientów, a partnerów z którymi się współpracuje stale monitorować” – mówi Sławomir Grzelczek, prezes BIG InfoMonitor.

Pełny raport jest do pobrania TU

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0