Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Transport w Polsce? Najpierw się rozpędził, teraz hamuje. Pesymistyczne wnioski z raportu BIG

itd-bledy

Branżę transportową w nadchodzącym czasie czekają liczne ostre zakręty. Pierwszy mocno niebezpieczny to unijny pakiet mobilności, który negatywnie wpłynie na konkurencyjność polskich firm za granicą. Kolejne to osłabienie gospodarcze w kraju i niedobory pracowników.

Nie mniejszym problemem są rozliczenia z dostawcami i zleceniodawcami. Transport na koniec III kw. 2019 r. ma w bazach BIG InfoMonitor i BIK ponad 1,5 mld zł zaległości wobec banków i partnerów biznesowych. Sam też najczęściej skarży się, że zamawiający usługi nie płacą na czas.

To najważniejsze wnioski z raportu o zadłużeniu firm z sektora transportowego przygotowanego przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

“W bazach Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK na koniec III kw. 2019 całkowite przeterminowane zadłużenie firm transportowych wynosiło 1,514 mld zł (min. 500 zł zaległości wobec jednego wierzyciela, opóźnione o co najmniej 30 dni). Składają się na nią głównie zaległości transportu lądowego i rurociągowego (1,509 mld zł). Transport wodny i lotniczy
odpowiada jedynie za 4,9 mln zł. Całkowita kwota zaległych zobowiązań wzrosła r/r o 26 proc. z poziomu 1,202 mld zł w 2018 r. W tym czasie zaległości firm z wszystkich sektorów zwiększyły się o 12 proc.” – czytamy w raporcie.

“Zadłużenie dotyczy łącznie ponad 27,4 tys. firm. Oznacza to, że 9,1 proc. przedsiębiorstw w tym sektorze ma zaległości w regulowaniu faktur czy w spłacie kredytu. To najwyższy odsetek spośród wszystkich sektorów gospodarki. Średnia dla całej gospodarki po III kw. 2019 to 6,2 proc.” – piszą autorzy raportu dalej.

“Przed transportem niełatwy rok. Z naszego badania dotyczącego prognoz na 2020 bardziej niż inni obawia się wzrostu kosztów zatrudnienia, szczególnie, że podwyżka płacy minimalnej przekłada się na wzrost składek na ZUS prowadzących działalność gospodarczą, a tych wśród kierowców nie brakuje. Może to obniżyć konkurencyjność firm, a w takich warunkach łatwiej popełnić błąd i nawiązać współpracę z niesolidnym zleceniodawcą. Transport też znacznie wyżej niż inne sektory ustawił na liście tegorocznych obaw ryzyko opóźnień płatności od partnerów biznesowych. By się nie sprawdziły, należy weryfikować solidność płatniczą wszystkich potencjalnych klientów, a partnerów z którymi się współpracuje stale monitorować” – mówi Sławomir Grzelczek, prezes BIG InfoMonitor.

Pełny raport jest do pobrania TU

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0