Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Rozmowy o połączeniach transportowych między Polską a Litwą

ograniczenia

Realizacja  inwestycji na szlaku drogowym i kolejowym w ramach europejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T “Morze Północne – Bałtyk”,  a  także kwestie socjalne w transporcie drogowym to główne tematy  posiedzenia  Podkomisji  ds.  transportu w ramach Polsko-Litewskiej Komisji  Międzyrządowej  ds.  Współpracy  Gospodarczej.  W spotkaniu, które odbyło   się   7   maja   2015  r.  w  Wilnie,  uczestniczyli  wiceminister infrastruktury  i  rozwoju  Sławomir Żałobka oraz wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Arijandas Šliupas.

–  Polska  i  Litwa aktywnie uczestniczą w procesie tworzenia nowej jakości dla transeuropejskiej sieci transportowej – powiedział podsekretarz stanu w MIiR  Sławomir  Żałobka.  Jak  dodał, konieczne jest konsekwentne wdrażanie zaplanowanych  projektów infrastrukturalnych w ramach korytarza sieci bazowej TEN-T “Morze Północne – Bałtyk”, które stanowią priorytet Unii Europejskiej. Podkreślił również, że Polsce zależy na współpracy ze stroną litewską przy opracowywaniu i popieraniu wniosków o dofinansowanie inwestycji w ramach instrumentu “Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

–   Naszym   celem   jest,  aby  rozwój  spójnej  sieci  transportowej  był zrównoważony  pod  względem poszczególnych rodzajów transportu i odpowiadał obecnym oraz przyszłym potrzebom wynikającym z prognoz ruchu. Jednocześnie znacząca rola w tym rozwoju przypada infrastrukturze terminali logistycznych. Chcemy, aby ich dogodna lokalizacja kształtowała kompleksową i  konkurencyjną  ofertę  przewozową  dla  operatorów zarówno w transporcie kolejowym, jak i drogowym – podkreślił wiceminister.

Strona polska w bieżącej perspektywie finansowej UE przystąpi do realizacji modernizacji szlaku kolejowego oraz budowy drogowego komponentu korytarza „Morze  Północne  –  Bałtyk”  na  odcinku  łączącym  z  Litwą. Obecnie trwa modernizacja I etapu linii kolejowej E75; w przygotowaniu jest kolejny etap, pomiędzy Warszawą a Białymstokiem oraz między Białymstokiem a granicą państwa z Litwą. Jak podkreślił wiceminister Żałobka, ważne jest, aby inwestycje na odcinkach przygranicznych realizowane były równolegle, co pozwoli obu stronom na skuteczne pozyskanie na ten cel niezbędnych środków finansowych z instrumentu CEF i Funduszu Spójności.

Równolegle do kontynuowanej modernizacji szlaku kolejowego trwa budowa szlaku drogowego w ramach korytarza „Morze  Północne  –  Bałtyk”. Na całym planowanym odcinku transgranicznym nastąpi budowa po nowym śladzie nowej drogi ekspresowej S61, która połączy Polskę i Litwę.

– Logistyka jest dziś główną siłą napędową usług transportowych. Decyduje o optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej i kalkulacji zaplanowanych i zrealizowanych inwestycji w infrastrukturę transportową – podkreślił wiceminister Sławomir Żałobka. Podczas pobytu na Litwie polska delegacja  wizytowała nowy terminal intermodalny w Kownie, gdzie zapoznała się z jego wyposażeniem i możliwościami przeładunkowymi. Wiceminister Żałobka zaznaczył, że obiekt ten z pewnością będzie miał wpływ na kształtowanie potoków ruchu na polskim odcinku szlaku kolejowego korytarza „Morze  Północne  –  Bałtyk”.

W  latach 2014-2020 Polska będzie realizowała projekty finansowane z Funduszu Spójności i instrumentu CEF, których celem jest rozbudowa i modernizacja bazy logistycznej. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Polska zrealizuje przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i rozbudowy terminali  intermodalnych – dotyczy to 21 obiektów położonych na sieci TEN-T.

Wiceministrowie dyskutowali również na temat kwestii socjalnych w transporcie drogowym. Obie strony prezentują w  tym zakresie zbieżne stanowisko, zgodnie z którym działania protekcjonistyczne na europejskim rynku przewozów międzynarodowych, podejmowane w ostatnim okresie przez niektóre państwa  członkowskie, utrudniają  osiągnięcie  celów  polityki transportowej  UE.  Ograniczanie  wolnego  rynku transportu drogowego, przy jednoczesnym  wprowadzaniu  takiej  liberalizacji  w  pozostałych  branżach transportu lądowego, jest nieuzasadnione i szkodliwe  dla  zachowania integralności   rynku   wewnętrznego   UE, co  będzie  skutkowało  spadkiem konkurencyjności gospodarki UE wobec państw trzecich.

Wiceministrowie Sławomir Żałobka oraz Arijandas Šliupas spotkali się również z koordynatorem Europejskiego Korytarza Sieci Bazowej TEN-T „Morze Północne – Bałtyk” Catherine Trautmann.  Podczas spotkania rozmawiano o planach dotyczących realizacji korytarza “Morze Północne – Bałtyk”.

Źródło: www.mir.gov.pl

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0