Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowca w trasie do Hiszpanii. Przepisy i mandaty w Hiszpanii [KOMPENDIUM WIEDZY]

mandaty-w-hiszpanii

Jeśli planujesz trasę do obcego kraju, powineneś dogłębnie poznać panujące w nim zasady drogowe oraz przepisy. Sprawdź, czym może zaskoczyć Cię Hiszpania. mandaty w Hiszpanii 

Słynny hiszpański temperament daje się odczuć również na drogach. Hiszpanie jeżdżą szybko i hamują gwałtownie, nie włączają kierunkowskazów i za nic mają sobie znaki drogowe, wskutek czego w tym kraju wyjątkowo często dochodzi do stłuczek i wypadków. Obywatele Hiszpanii oraz „zwyczajni” użytkownicy dróg nie przywiązują ogromnej wagi do przestrzegania przepisów, nie można tego jednak powiedzieć o policji, która bardzo skrupulatnie wypełnia swoje obowiązki. Tłumaczymy, o czym powinien pamiętać kierowca podczas tras przez Hiszpanię.

mandaty w Hiszpanii 

Jazda po Hiszpanii w pigułce

Poruszając się po Hiszpanii, raczej nie będziemy narzekać na stan dróg, szczególnie w północnej części kraju. Może nas co najwyżej zdziwić zasada dotycząca parkowania – w ciągu dnia parkowanie w mieście jest ograniczone czasowo do 1,5 godziny.

Co istotne, nie musimy pamiętać o włączaniu świateł mijania – mamy taki obowiązek tylko w nocy na drogach ekspresowych i autostradach oraz przy złych warunkach pogodowych i w tunelach. Z kolei poruszając się po terenie zabudowanym, musimy włączyć światła pozycyjne. Należy uważać za to na rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego. Zabronione jest nawet korzystanie z zestawu słuchawkowego. Nie powinniśmy zapominać również o zapinaniu pasów – to obowiązkowe.

Jeśli zamierzamy podróżować z dzieckiem, miejmy na uwadze, że jeśli nie skończyło ono 12 lat i mierzy mniej niż 135 cm, musi być przewożone wyłącznie w specjalnym foteliku lub podwyższeniu dostosowanym do ich wzrostu i zabezpieczonym pasami podwyższeniu.

mandaty w Hiszpanii

To się przyda

Podczas planowania transportu do Hiszpanii, warto zapoznać się z obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. W kabinie ciężarówki muszą się znaleźć m.in.:

– kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów,
– trójkąt ostrzegawczy,

– komplet zapasowych żarówek,

– koło zapasowe i narzędzia niezbędne do jego wymiany,

– dodatkowe okulary dla kierowcy, jeśli tylko takich potrzebuje.

Do elementów zalecanych, ale nie obowiązkowych, należą apteczka, gaśnica i zabezpieczenia antywłamaniowe.

Jazda po alkoholu? Niezbyt dobry pomysł

Hiszpańscy policjanci wyjątkowo surowo podchodzą do tych kierowców, którzy zdecydowali się wsiąść za kierownicę po alkoholu. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. „W przypadku, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przekroczy 1,2 promila, mandat może osiągnąć zawrotną sumę 70 tys. euro! Dla porównania mandaty za przekroczenie prędkości, nawet o 50 km/h, kształtują się w granicach 600 – 1 000 euro. Wysokość mandatów za poważne wykroczenia uzależniona jest w Hiszpanii od dochodów kierowcy” – mówi Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans.

Przepisy dotyczące kierowców zawodowych

Oczywiście, na kierowcach ciężarówek ciążą dodatkowe obowiązki, których należy restrykcyjnie przestrzegać.

Oto lista wykroczeń, do których dochodzi najczęściej:

– przekroczenie dozwolonego czasu pracy kierowcy (manipulacje tachografu),
– brak oryginału lub poświadczonej notarialnie umowy leasingowej,
– przekroczenie dozwolonej wagi pojazdu,
– jazda pod wpływem alkoholu (oprócz mandatu, areszt tymczasowy),
– jazda w dni świąteczne lub w dni, w które obowiązuje zakaz ruchu pojazdów ciężkich.

„Przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy kierowcy oraz nieprawidłowości w dokumentacji mieszczą się w kategorii naruszeń ciężkich. Należy poza tym pamiętać, że za korzystanie z aparatów zakłócających pracę radarów i innych urządzeń kontrolujących ruch drogowy mandat wynosi 6.000 euro. Po wypisaniu mandatu policja unieruchamia pojazd i zatrzymuje jego dokumentację. Nie ma możliwości uzyskania „mandatu kredytowego”. Kierowca może kontynuować jazdę pojazdem dopiero po opłaceniu mandatu” – tłumaczy prawnik.

mandaty w Hiszpanii 

Trudno uniknąć mandatu

Miejmy na uwadze, że hiszpańska policja drogowa (Guardia Civil de Tráfico) wysokimi mandatami karze bardzo wiele wykroczeń. W przypadku kilku mandatów są one sumowane. Możliwe naruszenia przepisów ruch drogowego podzielone są na trzy kategorie: lekkie, poważne i ciężkie. Mandaty wystawiane są w ramach tych trzech kategorii w następujących wysokościach:

• Lekkie naruszenie – od 100 euro;

• Poważne naruszenie – od 200 euro;

• Ciężkie naruszenie – od 5.000 euro.

W Hiszpanii istnieją trzy sposoby opłacenia mandatu:

• gotówką przez kierowcę,

• poprzez kaucję gwarantowaną przez hiszpańską firmę upoważnioną do tego przez hiszpańskie Ministerstwo Transportu (jeżeli polski przewoźnik posiada takiego partnera i podpisaną z nim uprzednio umowę),

• przelewem na konto bankowe Wydziału Transportu (Jefatura de Tráfico), właściwego dla regionu, w którym miało miejsce zatrzymanie, pod warunkiem, że ten sposób płatności jest dopuszczony. Po wpływie przelewu na konto Wydział Komunikacji przekazuje policji informację o uiszczeniu mandatu. Dopiero po uzyskaniu tych danych policja zwalnia samochód i zwraca kierowcy dokumenty.

Mandat z hiszpańskiego fotoradaru

Jeśli przekroczyliśmy prędkość, a zdarzenie zarejestrował fotoradar, prawdopodobnie nie unikniemy prędkości – mandat z fotoradaru najpewniej trafi do nas za pośrednictwem poczty. „Jest to możliwe dzięki wejściu w życie unijnej dyrektywy o transgranicznej wymianie informacji na temat właścicieli pojazdów. Kierujący pojazdami powinni podczas zagranicznych podróży mieć na uwadze to, że od końca kwietnia 2015 roku w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa o transgranicznej wymianie informacji na temat właścicieli pojazdów. Pozwala ona na znacznie łatwiejszy przepływ danych pomiędzy służbami krajów unijnych, co wprost przekłada się na wzrost ściągalności mandatów za wykroczenia drogowe popełnione poza krajem zamieszkania. Informacje i zapytania o właścicieli pojazdów trafiają do Krajowego Punktu Kontaktowego, działającego przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych” – podpowiada Karolina Wierzchowska.

mandaty w Hiszpanii 

Ograniczenia prędkości w Hiszpanii

Standardowe ograniczenia prędkości (o ile znaki drogowe nie dopuszczają inaczej) [km/h]

Jeśli pojazd przewozi ładunek niebezpieczny, maksymalna prędkość dla poszczególnych kategorii pojazdów musi zostać zredukowana o 10 km/h.

Samochody osobowe i dostawcze o masie poniżej 3,5 t

Teren zabudowany 50 km/h (40 km/h dla pojazdów przewożących ładunek niebezpieczny)

Drogi w terenie niezabudowanym bez utwardzonego pobocza lub o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m)

90 km/h dla samochodów osobowych

80 km/h dla lekkich samochodów dostawczych (opracowanych na bazie samochodów osobowych) i pojazdów wielozadaniowych

70 km/h dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek

70 km/h dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z przyczepą

Drogi w terenie niezabudowanym z poboczem utwardzonym o szerokości co najmniej 1,5 m lub o dwóch lub więcej pasach ruchu w każdym kierunku:

100 km/h dla samochodów osobowych

90 km/h dla lekkich samochodów dostawczych (opracowanych na bazie samochodów osobowych) i pojazdów wielozadaniowych

80 km/h dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek

80 km/h dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z przyczepą

Autostrady/drogi ekspresowe

120 km/h dla samochodów osobowych

100 km/h dla lekkich samochodów dostawczych (opracowanych na bazie samochodów osobowych) i pojazdów wielozadaniowych

90 km/h dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek

90 km/h dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z przyczepą o masie do 750 kg (kategoria O1)

Samochody osobowe i dostawcze z przyczepami (pojazdy o masie poniżej 3,5 t)

Drogi w terenie zabudowanym 50 km/h (40 km/h dla pojazdów przewożących ładunek niebezpieczny)

Drogi w terenie niezabudowanym o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m) lub bez pobocza – 80 km/h

Drogi w terenie niezabudowanym o utwardzonym poboczu (>1,5 m) lub drogi dwujezdniowe – 80 km/h

Autostrady/drogi ekspresowe 80/90 km/h

Pojazdy ciężarowe ponad 3,5 t

Drogi w terenie zabudowanym 50 km/h

Drogi w terenie niezabudowanym o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m) lub bez pobocza 70 km/h

Drogi w terenie niezabudowanym o utwardzonym poboczu (>1,5 m) lub drogi dwujezdniowe- 80 km/h

Autostrady/drogi ekspresowe 80 km/h

Autobusy

Drogi w terenie zabudowanym 50 km/h

Drogi w terenie niezabudowanym o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m) lub bez pobocza

80 km/h dla autobusów z miejscami stojącymi dla pasażerów, kursujących poza terenem zabudowanym

80 km/h dla autobusów szkolnych

Drogi w terenie niezabudowanym o utwardzonym poboczu (>1,5 m) lub drogi dwujezdniowe

80 km/h dla autobusów z miejscami stojącymi dla pasażerów, kursujących poza terenem zabudowanym

80 km/h dla autobusów szkolnych

Autostrady/drogi ekspresowe

80 km/h dla autobusów z miejscami stojącymi dla pasażerów, kursujących poza terenem zabudowanym

90 km/h dla autobusów szkolnych

Materiał przygotowała: Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans

Oprac.: Redakcja

LEGALTRANS - logo

Komentarze

truckeronroad.com 2017-07-14 09:10

Przepisy sobie a organy kontrlujące sobie. Osobiście widziałem jak portugalczyk za rozmowę przez słuchawki dostał aż 5000 euro mandatu od Hiszpana...


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0