Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Polska – ważny partner w transporcie. Wywiad z CEO firmy DHL Global Forwarding Chiny

DHL - Steve Huang

Rozwijanie rozwiązań kolejowych to wychodzenie z ofertą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Fracht lotniczy jest najszybszy, ale może być kosztowny. Fracht morski jest wyraźnie tańszy, ale czas transportu jest najdłuższy. Stąd też rosnące zapotrzebowanie na pośrednie rozwiązania. Warto bowiem podkreślić, iż transport kolejowy staje się coraz popularniejszy wśród polskich eksporterów i importerów. Na znaczeniu zyskują połączenia kolejowe. Wiele z nich przecina Polskę, a DHL Global Forwarding chce utrzymać pozycję lidera na tym rynku. Przedstawiamy rozmowę ze Stevem Huangiem – CEO DHL Global Forwarding Chiny.

Czy Polska jest liczącym się partnerem dla Chin, czy jest tylko jednym z wielu krajów Unii Europejskiej?

Polska jest forpocztą dla UE i Chin, co więcej jest największym rynkiem w Europie Wschodniej. Należy ponadto zwrócić uwagę na to, że Polska jest najbliżej położona względem Chin, biorąc pod uwagę inne kraje z EU. Nie bez znaczenia jest tutaj siła wytwórcza gospodarki polskiej. Rośnie też liczba przedsiębiorstw chińskich zaopatrujących Europę właśnie za pośrednictwem Polski. Ważny jest również potencjał transportowy, który może być wykorzystany do objęcia dystrybucją produktów chińskich całej Europy. Rządy Polski i Chin podpisały umowy dotyczące logistyki i rozwoju rynku i myślę, że jest to w zgodzie z panującym obecnie trendem w stosunkach polsko-chińskich.

Jaki rodzaj transportu dominuje w handlu Polski/Unii Europejskiej z Chinami? Na ile funkcjonują multimodalne rozwiązania?

Jeszcze niedawno towary z Chin były przewożone do Europy drogą morską lub powietrzną, w związku z czym istotną rolę odgrywały huby przeładunkowe w Europie Zachodniej. Obecnie coraz większą rolę odgrywa transport kolejowy. Polska jest idealnym miejscem ulokowania takich hubów. Należy zwrócić uwagę na to, że połączenia kolejowe są znacznie szybsze aniżeli połączenie morskie i tańsze aniżeli lotnicze. Dostawy just in time są oczywiście możliwe drogą kolejową. Obecnie obsługujemy 9 miejsc wysyłki w Chinach, włączając w to: Chongqing, Wuhan, Changsha oraz Shenyang w Chinach do różnych miejsc Europy. Największa dokładność towarów przewożonych na czas jest w transporcie lotniczym, natomiast kolej też jest bardzo istotnym środkiem transportu.

Jak wygląda stosunek eksportu do importu? Czy towary z Europy też są wysyłane do Chin?

Dominuje transport produktów z Chin do Europy, ale coraz więcej towarów jest wysyłanych w drugą stronę. Są to wszelkie towary z zakresu motoryzacji, czyli części, ale także gotowe samochody, poza tym maszyny, środki farmaceutyczne i chemiczne, meble.

Jakie są proporcje między transportem morskim a kolejowym?

Jeżeli chodzi o transport z Chin do Europy to udział kolei jest stosunkowo niewielki, ale co roku obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost. W przypadku importu do Chin to kraj ten otworzył się niedawno zwłaszcza na produkty rolnicze i żywnościowe (nabiałowo-mleczarskie, jak mleko w proszku, schłodzona wołowina, warzywa). Są to produkty o wysokiej wartości, ale jednocześnie bardzo wrażliwe na czas transportu – w związku z czym kolej jest istotnym kanałem dla tych właśnie towarów.

Z jakich kolei korzysta DHL GF? Jakie są prognozy rynku?

Jesteśmy firmą spedycyjną, dlatego dla każdej trasy jest inny operator. Kupujemy przestrzeń w pociągach na mocy określonej umowy i to dotyczy obydwu kierunków: na wschód oraz na zachód. Nasze prognozy mówią, że rynek kolejowy będzie rósł. Obecnie mamy 5 tras do Polski włączając w to takie lokalizacje jak Xiamen, Shenyang oraz Yiwu – na niektórych z nich mamy już 2 pociągi w tygodniu. Jesteśmy pewni wzrostu częstotliwości połączeń na wszystkich trasach.

Dlaczego DHL GF stawia na rozwój kolei? Jaka jest przyszłość tego sektora?

Wcześniej dostępny był transport morski lub lotniczy, a nic pomiędzy. Przy czym za transport lotniczy należy zapłacić znacznie więcej, a na towar przewożony drogą morską trzeba długo czekać nawet do 5 tygodni. Oczywiście są takie towary, które nie są potrzebne natychmiast, ale 5 tygodni może okazać się zbyt długim czasem oczekiwania. W związku z czym transport kolejowy jest opcją alternatywną.

Szacunki Organizacji Narodów Zjednoczonych mówią, że w kanale panazjatycko-europejskim będzie przewożonych około 1 mln kontenerów drogą kolejową w roku 2030 roku. Oczywiście wszystko zależy od cen transportu lotniczego i morskiego. Natomiast jeśli chodzi o czas to kolej nigdy nie będzie konkurencyjna względem transportu powietrznego. Warto wziąć zatem za przykład telefony, np. iPhone – towar bardzo wartościowy, o dużej marży – w takim przypadku towar będzie przewożony transportem lotniczym, gdyż każdy chce mieć najnowszy model. Niemniej, są telefony komórkowe, które są trochę przestarzałe i mają mniejszą wartość, marża na nich jest mniejsza – w związku z czym transport kolejowy jest ekonomicznie uzasadniony.

Odnośnie trendów – w przyszłości na pewno będzie zwiększana częstotliwość kursowania pociągów. Ich liczba oraz samych połączeń będzie wzrastać, a tym samym będzie rosnąć wolumen przewożonych towarów. W związku z tym ceny na pewno też będą spadać. Warto nadmienić, że czas przewozów będzie również spadać – robiliśmy testy i udaje nam się osiągnąć czas poniżej 14 dni ze wschodnich Chin do Polski.

Należy zwrócić uwagę, że transport kolejowy jest bardziej ekologiczny aniżeli lotniczy – oferujemy certyfikat transportu przyjaznemu środowisku. Podjęliśmy zobowiązania redukcji emisji CO2 o 30 proc. do roku 2020. Staramy się tłumaczyć naszym klientom, że transport kolejowy jest o około 90 proc. bardziej przyjazny dla środowiska aniżeli transport powietrzny. Wystarczy czasem przeplanować logistykę towarów na rzecz środowiska.

A jak wygląda bezpieczeństwo towarów w transporcie kolejowym?

Wszystkie kraje na trasie Chiny-Europa podpisały konwencję celną – zatem wszelkie towary, które przewożone są tranzytem nie podlegają ponownej odprawie celnej, tym samym jest zmniejszone ryzyko przed kradzieżą. Po załadowaniu towarów w jednym z chińskich miast i po odprawie celnej, dokumenty celne są wysyłane do wszystkich krajów po drodze, by uniknąć kontroli towarów na granicy.

Ponadto wszystkie kontenery są wyposażone w urządzenia zabezpieczające, a każdy kontener jest śledzony za pomocą GPS. Co więcej, terminale DHL Global Forwarding mają certyfikaty TAPA (Technology Asset Protections Association).

Czy zmieniająca się sytuacja geopolityczna (możliwość likwidacji strefy Schengen, zagrożenia terrorystyczne) wpływa na działalność firmy?

Mamy wiele różnych tras, zatem jesteśmy bardzo elastyczni. Jesteśmy bardzo silni zarówno w Europie Wschodniej i Zachodniej. Zawsze jest możliwa zmiana środka transportu – wszelkie kombinacje to zaleta korzystania z naszych usług.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0