Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Pamiętacie o obowiązku posiadania ważnej polisy OC dla pojazdu? W 2 miesiące UFG ściągnął należności od 25 tys. właścicieli aut

komunikator-cargo

W okresie ostatnich dwóch miesięcy – od początku marca do końca kwietnia tego roku – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny skierował ok. 25 tys. wezwań do zapłaty w związku z brakiem ważnej polisy OC posiadacza pojazdu mechanicznego.

UFG przypomina, że posiadacze pojazdów mechanicznych powinni być ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej, a w okresie ubezpieczenia nie powinien wystąpić nawet jeden dzień przerwy w ważności polisy. Eksperci wskazują, że mniejszy ruch na drogach i dobra pogoda nie oznaczają jednak mniejszego ryzyka uczestniczenia w poważnym zdarzeniu drogowym.

UFG przedstawił dane dotyczące skierowanych wezwań do zapłaty w związku z brakiem ważnej polisy OC ppm. Od 1 marca do 30 kwietnia tego roku Fundusz wygenerował ok. 25 tys. wezwań do posiadaczy pojazdów mechanicznych bez ważnego ubezpieczenia OC. Wezwania przygotowano zarówno w oparciu o kontrole zewnętrzne – m.in. Policji – jak i działania własne Funduszu, w tym tzw. wirtualnego policjanta. Fundusz stale rozwija i modyfikuje technologie, narzędzia i algorytmy wykrywania nieubezpieczonych. Są to działania prewencyjne Funduszu, mające na celu uchronienie w przyszłości przede wszystkim ewentualnych poszkodowanych, jak również posiadaczy pojazdów i kierowców przed koniecznością ponoszenia kosztów wypłaty odszkodowań, gdyby doszło do kolizji lub wypadku. Nawet rzadsze kontrole zewnętrzne, jak na przykład kontrole drogowe wykonywane przez Policję lub inne organy kontroli ruchu drogowego, nie oznaczają, że uda nam się jeździć bez ważnego OC bez konsekwencji. Tego, czego nie wykryje policjant na drodze, wykryje Fundusz na podstawie działań własnych.

Posiadanie ważnej polisy OC w oczywisty sposób oznacza mniejszy wydatek od konieczności pokrycia ewentualnych szkód z własnej kieszeni. Tym bardziej warto dopilnować ważności polisy OC ppm. Eksperci UFG wskazują na następujące najczęstsze przyczyny braku ważnej polisy OC.

Pierwsza z nich to wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Trzeba pamiętać, że nabywca pojazdu korzysta z OC sprzedającego, ale tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tym czasie ubezpieczenie wygasa, a nowy właściciel auta ma obowiązek wykupienia własnego OC, z dowolnie wybranym zakładem ubezpieczeń. Nie zadziała tutaj tzw. automatyzm w odnowieniu polisy. Druga przyczyna to błędne przekonanie o braku konieczności posiadania ważnej polisy OC dotyczącej pojazdu, który jest niesprawny technicznie i nie znajduje się w użytkowaniu. Takie okoliczności nie mają znaczenia dla ustawowego obowiązku i tak długo, jak pojazd jest zarejestrowany, bez względu na jego stan techniczny i fakt użytkowania lub nie – obowiązek posiadania ważnego OC istnieje. Kolejny częsty przypadek braku ważnej polisy OC to nieopłacenie pełnej składki za ubezpieczenie. Polisa OC zostanie przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy tylko w przypadku opłacenia wszystkich rat składki za ubezpieczenie (oczywiście pod warunkiem, że umowa nie została wypowiedziana). Jeśli nie zapłacimy którejkolwiek z rat do końca okresu ubezpieczenia, to ubezpieczenie wygasa wraz z upływem okresu, na który zostało wykupione. Niektórzy zmotoryzowani nie wykupują OC ze względu na trudną sytuację materialną, a także ze źle pojętej oszczędności, czy braku świadomości; czasem zdarza się również „przeoczenie”, czy wręcz dość swobodne podejście do obowiązku. Niezależnie od takich okoliczności, skutki braku ważnej polisy OC ppm mogą być opłakane. Pierwszy to konieczność zapłaty kary za brak ważnej polisy. Drugi może być znacznie dotkliwszy.

W razie wypadku spowodowanego przez sprawcę nie posiadającego ważnej polisy OC ppm, Fundusz pokryje spowodowane szkody, jednak będzie dochodził od sprawcy (lub solidarnie od sprawcy i posiadacza pojazdu, jeżeli są to różne osoby) zwrotu wszystkich kosztów, co de facto oznacza, że sprawca będzie musiał z własnej kieszeni zapłacić odszkodowanie. Najwyższe regresy dochodzone przez Fundusz przekraczają milion złotych każdy. Rekordzista ma do zwrotu ponad 1,4 mln złotych za wypadek spowodowany nieubezpieczonym motocyklem, w którym potrącił rowerzystkę. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła. Kolejny sprawca ma do oddania Funduszowi 1,37 mln złotych, za wypadek, w wyniku którego pasażer nieubezpieczonego pojazdu doznał złamania kręgosłupa i jest sparaliżowany. Przedstawiciele UFG podkreślają, że sprawdzenia ważności polisy OC posiadacza pojazdu mechanicznego można dokonać szybko i zdalnie. Wystarczy do tego wyłącznie numer rejestracyjny interesującego nas pojazdu, a ważność jego polisy sprawdzimy zarówno na stronie Funduszu, jak i przy pomocy aplikacji na smartfony UFG Na Wypadek. Skorzystanie z tych dwóch sposobów jest bezpłatne i nie wymaga pozostawienia danych osobowych.

Na OC ppm nie warto „oszczędzać” również z innego powodu. Dobre warunki pogodowe i mniejszy ruch na drogach oraz mniejsza liczba kontroli drogowych niekoniecznie oznaczają mniejsze ryzyko dla użytkownika pojazdu bez ważnego OC. Co prawda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazuje na obniżenie natężenia ruchu drogowego pojazdów osobowych, jednak wskazuje, że ruch aut ciężarowych pozostaje mniej więcej na tym samym poziomie, a w niektórych momentach jest nawet bardziej intensywny. Z kolei przedstawiciele policji mówią o wzroście niebezpiecznych zachowań na drogach. Podinspektor Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji zwraca uwagę na to, że dobre warunki drogowe i pogodowe oraz większa przestrzeń na drogach prowadzą niestety do pogorszenia wskaźników bezpieczeństwa. Z danych KGP wynika, że w kwietniu tego roku – w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – odnotowano o ponad 1,2 tys. mniej wypadków i o 89 mniej ofiar śmiertelnych, a także ponad 1,5 tys. mniej rannych. – Niestety, kiedy przyjrzymy się śmiertelności, to okazuje się, że o ile w tamtym roku w co 11 wypadku w kwietniu ginął człowiek, to w tym roku już w co 8, a więc prawdopodobieństwo śmierci wzrosło. Stało się tak przez prędkość – ocenił Kobryś. Dodał, że w związku z epidemią koronawirusa szacuje się, że ruch na drogach zmniejszył się o ok. 50-60 proc. względem tego samego okresu roku ubiegłego. Niestety widać również inne niepokojące zjawisko. Biorąc pod uwagę okres od początku roku 2020 i ten sam okres roku 2019 – nastąpił prawie 12 proc. wzrost zatrzymywanych praw jazdy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Przedstawiciele UFG podkreślają, że ustawowy obowiązek posiadania ważnej polisy OC ppm wynika z prewencyjnej roli tego ubezpieczenia. Nie opłaca się na nim „oszczędzać”, bo może to pociągnąć za sobą olbrzymie kłopoty finansowe i nie chodzi tutaj bynajmniej o wysokość kar, które ustawodawca przewidział za brak polisy. Te ostatnie, o ile wynikają z rzeczywiście ciężkiej sytuacji życiowej, mogą ulec odroczeniu, rozłożeniu na raty, a nawet umorzeniu. UFG podchodzi indywidualnie do każdej sprawy zgłoszonej w związku z nałożoną karą, biorąc pod uwagę jej wszystkie okoliczności.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0