Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości może przywrócić możliwość korzystania z dwóch zbiorników paliwa

prawo

Zdaniem litewskiego prawnika Eligijusa Vinckusa, pracownika kancelarii prawnej Magnusson i partnerzy, w praktyce sądowej było sporo postępowań związanych z uznawaniem zbiorników paliwowych jako stałych magazynów do przechowywania paliwa. Orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tej kwestii jest bardzo sprzyjające przewoźnikom.

W teorii

Przez długi czas firmy transportowe wykorzystywały pojazdy z dwoma zbiornikami paliwa. Jednak gdy urząd celny zaczął przeprowadzać kontrole ilości paliwa, niektórzy przewoźnicy zdecydowali usunąć jeden zbiornik, aby przekraczającaj ustalone normy ilość paliwa nie podlegała podatkowi importu. „Ta decyzja Europejskiego Trybunału Sparwiedliwości, przyjęta jesienia ubiegłego roku, może przywrócić przewoźnikom możliwość korzystaniaa z dwóch zbiorników paliwa” – powiedział E. Vinckus.

Artykuł 24. dyrektywy Unii Europejksiej 2003/69  mówi o tym, że produkty nabyte w jednym państwie członkowskim UE jako paliwo do pojazdów użytkowych, jeśli znajduje się ono w standardowych zbiornikach tych pojazdów, a także produkty, które są używane jako paliwo dla zapewnienia pracy systemów specjalistycznych kontenerów, gdy znajdują się one w specjalnych pojemnikach na terytorium innego państwa członkowskiego, nie podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem Vinckusa, analiza aktów prawnych, związanych z ilością wolnego od podatku na import paliwa, wykazała, że akty prawne nie ograniczają liczby standardowych zbiorników paliwa w pojazdach silnikowych. W aktach ustawodawczych podkreśla się, że zbiorniki paliwa muszą być zainstalowane na stałe, a znajdujące się w nich paliwo musi być wykorzystywane bezpośrednio do ruchu pojazdu. Zbiorniki paliwa muszą również odpowiadać specyfikacji technicznej producenta.

W praktyce

Tymczasem, jeśli podczas kontroli celnej okaże się, że  w pojeździe są zainstalowane dwa zbiorniki paliwa, celnicy sprawdzają komplektację pojazdu i porównują ją z dokumentacją techniczną pojazdu. Jeśli okaże się, że drugi zbiornik paliwa nie jest przewidziany w standardowym zestawie konkretnego modelu pojazdu, paliwo znajdujące się w zbiorniku, zazwyczaj jest opodatkowywane.

Decyzja sądu postawiła kropkę

Vinckus twierdzi, że orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 04 2014 sprecyzowało określenie “standardowego zbiornika” i to wyjaśnienie postawiło kropkę w dyskusjach. W swojej decyzji Europejski Trybunał Sprawiedliwości podkreślił, że produkcja nowoczesnych pojazdów odbywa się w kilku etapach – producent produkuje podwozie i kabinę pojazdu, a pozostałe części zbierane są w wyspecjalizowanych firmach (na przykład zbiorniki paliwa na późniejszym etapie produkcji montuje nie producent, a  osoba trzecia). W tym przypadku określenie, czy można zaliczyć konkretny zbiornik paliwowy do kategorii „standardowego zbiornika” jest niemożliwe.

Opodatkowaniu nie będzie podlegać gaz, benzyna i olej napędowy

Europejski Trybunał Sprawiedliwosci podkreślił, że opodatkowaniu nie będzie podlegać gaz, benzyna i olej napędowy, które znajdują się w zbiornikach paliwa zamontowanych w pojeździe przez osoby trzecie – mówi Vinckus. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał również, że pod definicją „standardowego zbiornika” należy rozumieć zamontowane na stałe zbiorniki paliwa w pojazdach dostawczych, o ile nie montował ich producent, a osoby trzecie, a paliwo znajdujące się w tych zbiornikach wykorzystywane jest bezpośrednio do ruchu pojazdu, pracy agregatów chłodniczych i innych systemów pojazdu podczas trasnportu.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Transport drogowy

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0