Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Odbiór regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną powinien być uzależniony od dostępności infrastruktury dla kierowców

volvo_fh_wnetrze_kabiny_dom-664x498

Pakiet Drogowy oznacza innowacje, które jednak wymagają odpowiedniej infrastruktury drogowej. Modernizacje zajmą jeszcze lata, w związku z czym zmiany w przepisach dotyczących czasu pracy oraz modelu delegowania kierowców, nie powinny być wprowadzane od razu. Od dostępu do infrastruktury powinien być uzależniony m.in. odbiór tygodniowego odpoczynku przez kierowcę poza kabiną pojazdu. 

Europejskie konfederacje związków zawodowych zmieniają hasło polityczne. Ochrona (pracowników) to nie protekcjonizm zostaje zastąpione troską o biznes i nieprzewidywalne warunki jego prowadzenia. Taki wniosek może płynąć z listu otwartego do europejskiej konfederacji pracowników transportu (ETF) do europosłów z 9 kwietnia br.

ETF w liście otwartym z 9 kwietnia br. bardzo wyraźnie sprzeciwia się jakimkolwiek zmianom w zakresie czasu pracy czy też stosowania modelu delegowania do kierowców, które są objęte Pakietem Mobilności. Tym razem sprzeciw jest uzasadniony troską o pracodawców i bezpieczeństwo drogowe. Jak czytamy w liście ETF, związki zawodowe mają świadomość znaczących braków w infrastrukturze drogowej. Podkreślają, że ich uzupełnienie może trwać wiele lat, tak też wszelkie prepozycje legislacyjne, które liberalizowałby kwestie odpoczynku, w tym też większej elastyczności odbioru odpoczynku w kabinie, są rozwiązaniem niewłaściwym. Takie rozwiązania mogą narażać pracodawców na sankcje i tworzyć „nieprzewidywalny klimat dla prowadzenia biznesu” w transporcie drogowym. Proponowane rozwiązania prowadzą też oczywiście do zwiększenia ryzyk w zakresie bezpieczeństwa na drogach.

ETF kontynuuje tym samym wątek infrastruktury drogowej, który pojawił się w pracach nad Pakietem Mobilności. Niektórzy europosłowie – sprawozdawcy zaproponowali rozsądne rozwiązania prawne, które uzależniałyby odbiór regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną od dostępności infrastruktury dla kierowców. Wobec braku takiej infrastruktury, dostosowanej do potrzeb kierowców zawodowych, nocleg odbywałby się w technologicznie przystosowanej do tego kabinie. Nie ma na to zgody związków zawodowych.

Już w listopadzie 2017 roku, w czasie wysłuchań publicznych w Parlamencie Europejskim, przedstawiciel ETF Roberto Parillo wskazał „By zalegalizować dumping socjalny trzeba zbudować 35.000 miejsc parkingowych w samych Niemczech. To tak, jakby przyjąć, że jest więcej kryminalistów, to trzeba budować więcej więzień a nie zwalczać przestępczość”. Dziś sprzeciw europejskich związków zawodowych ubrany jest w troskę o pracodawców.

TLP zwróciło się dziś do europosłów z listem otwartym o popieranie legislacji europejskiej, która zachęca do znaczącej poprawy warunków wykonywania zawodu kierowcy poprzez tworzenie infrastruktury (socjalnej) drogowej. Popieranie rozwoju infrastruktury drogowej, dostosowanej do potrzeb kierowców zawodowych, to wsparcie w ich codziennej pracy, a nie kolejne papierowe deklaracje polityczne o zwiększaniu socjalnych aspektów wykonywania zawodu kierowcy.

Źródło: Joanna Jasiewicz, TLP

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0