Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Obowiązki ewidencyjne w związku z wprowadzeniem płacy minimalnej w Niemczech

legaltrans

Temat niemieckiej płacy minimalnej oraz obowiązków administracyjnych nadal budzi wiele wątpliwości. Pojawiło się również wiele różnorodnych i często skrajnych opinii dotyczących wspomnianych obowiązków przewoźnika. Rozwiewa je Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej LEGALTRANS.

Niepewność wśród polskich przewoźników co do przyjęcia jakiegoś modelu postępowania wynika zapewne również z tego, że same organy administracji niemieckiej nie potrafią udzielić wiążących odpowiedzi na pytania związane z przypadkami choćby trochę odbiegającymi od standardowego modelu. Jednakże na chwilę obecną w dalszym ciągu do najważniejszych obowiązków polskich przewoźników należy: dokonanie zgłoszenia pracownika podlegające pod przepisy o płacy minimalnej. Zgłoszenia warto dokonać nawet jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nowe przepisy nas obwiązują.

Kolejnym obowiązkiem jest prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowcy na terenie Niemiec i przechowywanie całości kompletnej dokumentacji przez okres dwóch lat oraz wypłacanie wynagrodzenia w taki sposób, aby to było zgodne z nowymi niemieckimi przepisami.

Na samym początku najważniejszym działaniem, jakie koniecznie trzeba podjąć, jest wypełnienie formularza 033037 tzw. mobil. Jak już wspomniano powyżej, warto to zrobić, nawet jeżeli nie mamy pewności, czy podlegamy przepisom o płacy minimalnej – nie wiąże się to z żadnymi negatywnymi konsekwencjami, jeżeli okaże się, że jednak nie będziemy jeździć na terenie Niemiec lub nie będziemy podlegać pod nowe przepisy, a pozwoli na uniknięcie bardzo wysokich kar.

Podczas wypełniania formularza należy przede wszystkim podać dane przedsiębiorstwa wraz z jego siedzibą oraz miejsce, w którym będą przechowywane dokumenty związane z płacą minimalną. Warto pamiętać, że nazwa przedsiębiorstwa musi być zgodna z tą, która jest wpisana do bazy, w której zarejestrowany jest dany przedsiębiorca.

Kolejnym krokiem będzie wysłanie wypełnionego i podpisanego formularza na podany numer faxu tj.: 0049 221 964 870.

Bardzo ważne jest to, że zgłoszenie należy wykonać przed wjazdem kierowcy na terytorium Niemiec. W załączniku do zgłoszenia można podać kilku pracowników, którzy mogą w różnym czasie realizować zadania przewozowe na terenie Niemiec. Maksymalny czas, na jaki można zgłosić pracownika to pół roku. Niektórzy podkreślają, że jeżeli mamy taką możliwość to można podać poszczególne terminy realizacji zadań przewozowych, gdyż warto, aby okresy zgłoszenia były jak najkrótsze, ponieważ wtedy będą wskazywać na ”przejściowy” charakter wykonywania pracy na terenie Niemiec, jednakże nie jest to wiążące stanowisko.

Po zrealizowaniu powyższego obowiązku pozostaje jedynie prowadzić ewidencję czasu pracy i na żądanie służb kontrolnych z Niemiec udostępnić ją w języku niemieckim. Jeżeli zaś chodzi o prowadzenie ewidencji to pracodawca jest zobowiązany do rejestracji czasu pracy oraz do przechowywania tej ewidencji przez okres 2 lat (art. 17 ust. 1 MiLoG). Nie istnieje żaden oficjalny druk wymagany przy prowadzeniu ewidencji. Wyznaczono termin 7 dni na zewidencjonowanie danego okresu czasu pracy kierowcy. Ponadto na chwilę obecną organy niemieckie uznają, iż diety nie są wliczane do stawek minimalnych. Aczkolwiek okazjonalne premie i dodatki takie jak te wypłacane z okazji świąt lub urlopów mogą zostać zaliczone do płacy minimalnej w tym okresie rozliczeniowym, w którym zostały wypłacone.

Najważniejszą kwestię dla większości przedsiębiorców stanowi to, że pracownikowi objętemu ustawą o płacy minimalnej, przysługuje płaca minimalna w wysokości 8,50 € brutto za godzinę pracy. Niemieccy przedsiębiorcy, aby sprostać wymaganiom ustawy o płacy minimalnej, w większości aneksowali umowy ze swoimi pracownikami tak, aby zawierały one zapisy dotyczące płacy minimalnej i wydaje się to być najrozsądniejszym rozwiązaniem. Niemiecką płacę minimalną można także wyszczególnić jako osobną pozycję wchodzącą w skład wynagrodzenia podstawowego.

Wiele kontrowersji budzi również to, jakie dokumenty kierowca powinien posiadać ze sobą w kabinie. Co do zasady, zgodnie z informacjami uzyskanymi w niemieckich urzędach, kierowca musi mieć ze sobą jedynie dowód tożsamości oraz w przypadku dłuższego pobytu na terenie Niemiec, ewidencję za 7 dni pracy. To do przedsiębiorcy należy posiadanie i przechowywanie wszystkich dokumentów oraz w razie otrzymania wezwania dostarczenie ich w języku niemieckim do poszczególnego organu.

Jak wiadomo, strona niemiecka w związku negatywnym oddźwiękiem w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej związanym z wprowadzoną płacą minimalną i bardzo szeroką jej wykładnią, ma czas na udzielenie wyjaśnień Komisji Europejskiej do dnia 18 lutego 2015 r. Niezbyt ryzykowną wydaje się być zatem teza, iż w świetle dotychczasowej dynamiki zmian dotyczących niemieckiej płacy minimalnej, po tej dacie dojdzie do kolejnych modyfikacji obowiązków dla polskich przewoźników. Ponadto biorąc pod uwagę głosy płynące z samych Niemiec, gdzie wprowadzenie płacy minimalnej na poziomie 8,5 euro również spotkało się wśród przedsiębiorców z różnych branż ze znaczną krytyką, można się spodziewać, że rząd niemiecki będzie musiał jednak zmiękczyć swoje stanowisko mimo wcześniejszych stanowczych deklaracji.

Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej LEGALTRANS w Tarnowie.

Prawo przewozowe, Prawo transportowe, Ewidencja czasu pracy, Milog, Kontrole, Przekształcenia.

image001

Komentarze

LEGALTRANS 2015-02-18 09:17

Szanowny Panie Krzysztofie, stwierdzenie, iż jeżeli dany przedsiębiorca dokona zgłoszenia kierowcy, który w efekcie nie będzie realizował zadań przewozowych na terenie Niemiec nie będzie rodziło żadnych negatywnych konsekwencji jest poparte bezpośrednimi informacjami z organów niemieckiej administracji. Jeżeli kierowca nie będzie finalnie pracował na terenie Niemiec, nikt nie będzie żądał tego aby wypłacać w takim przypadku wynagrodzenie zgodne z niemiecką płacą minimalną. Aby wypłacić kierowcy wynagrodzenie w takiej wysokości koniecznym jest posiadanie ewidencji konkretnych godzin pracy wykonanej na terenie Niemiec - jeżeli kierowca nie przepracuje ani godziny w RFN nie będzie podstawy do wypłacenia wynagrodzenia w wysokości 8,5 euro brutto.Ponadto uprzejmie zwracam uwagę na to, iż artykuł dotyczy jedynie obowiązków ewidencyjnych i nie odnosi się do pozostałych niewątpliwie istotnych kwestii związanych z ustawą potocznie znaną jak MiLoG.

Krzysztof Majewicz 2015-02-12 12:06

Autor artykułu raczył napisać, że sporządzenie i wypełnienie zgłoszenia,, nie wiąże się to z żadnymi negatywnymi konsekwencjami..". Jest to nieprawda. W zgłoszeniu potwierdzamy i zobowiązujemy się do wypłacania niemieckiej płacy minimalnej. W artykule brak jest również spojrzenia na konsekwencje ekonomiczne znacznego wzrostu płac kierowców i jego wpływu na sytuację polskich przedsiębiorstw transportowych.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0