Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nieprawidłowy ubiór kierowcy, czyli nieprofesjonalnie zrealizowana usługa? Kierowca przyjechał w klapkach, firma chce zapłacić mniej

finansowanie-dla-firm

Wyobraźmy sobie taki obrazek: kierowca przyjeżdża na miejsce rozładunku ubrany „nieodpowiednio do sytuacji”. Czy zleceniodawca może w związku z tym zapłacić mniej za usługę niż ustalano? To zależy. Pytanie postawmy jednak inaczej: czy firma zlecająca transport może mieć jakiekolwiek obiekcje związane z – jej zdaniem – nieprofesjonalnym strojem kierowcy? Obowiązuje tu stara, znana nam zasada: jeśli czegoś nie ma w umowie, zleceniu transportowym, to nie istnieje.

 nieprawidłowy ubiór kierowcy

Opis sytuacji

Ciężarówka przewoźnika X podjechała na rozładunek do siedziby firmy Y w jednym z krajów UE. Na miejscu klient wyraził zastrzeżenia odnośnie do nieprofesjonalnego ubioru kierowcy, a tym samym, jak to ujął, nieprofesjonalnie zrealizowanej usługi. Kierowca na rozładunek przyjechał w klapkach. Teraz z uwagi na poziom zrealizowanej usługi, firma Y chce zapłacić mniej niż wskazywałyby na to wstępne ustalenia. Warto wspomnieć, że w zleceniu nie ma ani słowa o obowiązkowym ubiorze.

Kiedy odzież robocza, kiedy ochronna?

Zauważmy, że w wielu sytuacjach kierowcy są zobligowani do pracowania w odzieży roboczej lub ochronnej. Dzieje się tak w przypadku, gdy odzież własna pracownika podczas wykonywania obowiązków mogłaby ulec znacznemu zabrudzeniu lub gdy jest to konieczne z uwagi na względy sanitarne, technologiczne lub bezpieczeństwa i higieny pracy. „Jako odzież ochronną traktuje się ubranie, które zakrywa lub zastępuje osobistą odzież pracownika w celu ochrony jej przed uszkodzeniami wynikającymi z zagrożeń mechanicznych, termicznych lub czynników atmosferycznych. Natomiast odzież robocza to taka, która jest przeznaczona do prac mogących spowodować zabrudzenie substancjami szkodliwymi dla zdrowia, która może zostać narażona na kontakt z czynnikami mogącymi przyspieszyć niszczenie ubrania lub gdy wykonywane przez pracownika czynności wymagają zachowania czystości od osób i środowiska wytwarzanego produktu” – tłumaczy Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans. Jak wynika z przepisów Kodeksu pracy, pracodawca w zależności od potrzeb zobowiązany jest zapewnić oba rodzaje odzieży.

 nieprawidłowy ubiór kierowcy

W sytuacjach, w których kierowcy zatrudnieni w firmie poza realizacją samego transportu towarów zajmują się również jego załadunkiem, rozładunkiem lub przeładowywaniem, obowiązkiem pracodawcy jest wyposażenie ich w roboczą odzież oraz obuwie ochronne. Jednak jest to obowiązek pracodawcy wobec pracownika i zasadniczo dotyczy stosunków pomiędzy tymi dwoma podmiotami” – podkreśla Karolina Wierzchowska. Oznacza to, że za „wyposażenie” kierowcy w odzież ochronną lub roboczą jest odpowiedzialny pracodawca, a nie sam pracownik.

Jeśli w firmie transportowej wymagane jest używanie odzieży roboczej, kierowca może wykonywać powierzone mu obowiązki we własnym ubraniu tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Nieprofesjonalny ubiór kierowcy?

Powyżej opisaliśmy przypadki, w których wykonywanie pracy w odzieży roboczej/ochronnej jest wymagane. Co w sytuacji, gdy nie jest to warunkowane przez Kodeks pracy, pracodawcę? Czy klient może tego wymagać? Lub inaczej: czy klient może mieć obiekcje odnośnie do ubioru kierowcy, jeśli uprzednio nie określiła swoich wymagań w umowie? Nie – strony nie zawarły bowiem żadnych dodatkowych ustaleń dotyczących obowiązków kierowcy w trakcie rozładunku. „Powszechną praktyką jest to, że przykładowo w centrach logistycznych obowiązują rozmaite uregulowania odnoszące się do zachowania oraz ubioru kierowcy czy wyposażenia pojazdów, aczkolwiek tego typu obowiązki nakładane na przewoźników muszą być im przedstawione odpowiednio wcześniej, aby mieli możliwość dostosowania się do nich. Treść umowy przewozu międzynarodowego zależy od woli stron. Konwencja CMR określa pewien wzorzec umowy, wyznacza pewne ramy wzajemnych praw i obowiązków stron tej umowy. Określa odpowiedzialność przewoźnika w zakresie całkowitego lub częściowego zaginięcia towaru, za jego uszkodzenie oraz za opóźnienie dostawy. Poprzez wpis do listu przewozowego treść umowy może ulegać doprecyzowaniu. Jeżeli odbiorca zarzuca nieprofesjonalny ubiór, a tym samym nieprofesjonalnie zrealizowanej usługi, to powinien swoje racje udowodnić. Tego typu twierdzenie, jeżeli nie zawarto żadnych ustaleń odnośnie ubioru kierowcy, należy traktować jako subiektywną ocenę, która nie ma potwierdzenia w zawartej umowie przewozu” – podkreśla prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans.

 nieprawidłowy ubiór kierowcy

W związku z tym, jeśli tylko ubiór kierowcy nie miał wpływu na procedurę rozładunkową, a ponadto usługa została zrealizowana w terminie i bez żadnych uchybień, zleceniodawca powinien uiścić całą płatność. Nie może tej sumy pomniejszać o dany procent z subiektywnych pobudek. Przewoźnikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości całego umówionego frachtu.

Autorzy: Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans oraz Redakcja

LEGALTRANS - logo

Komentarze

Weteran 2016-03-23 12:27

paranoja goni paranoje za starych dobrych czasów nie miało żadnego znaczenia jak byłem ubrany ważne żeby towar dotarł w całości i na czas no i żeby kierowca nie wyskoczył do rozładunku na golasa kropka a my włazimy ue w dupę i to jeszcze bez mydła i gnoimy swoich rodzimych przewoziników hańba .a itd ma dłuższe ręce do kasy niż policja.

Dawid 2016-03-15 08:33

Ehhh...Niedługo klient będzie sobie życzył obcięcia stawki, bo jego zdaniem, kierowca który przywiózł towar był zbyt "brzydki"...


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0