Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Leasing ciężarówki: rozwiązanie także dla młodych firm

shutterstock_115623871

Nowo powstałe firmy mogą mieć problem ze sfinansowaniem floty ciężarówek, a nawet z zakupem pierwszego pojazdu, od którego chciałyby „rozkręcić” działalność. Leasing może być więc odpowiedzią na pytanie: „skąd wziąć ciężarówkę?”.

Zwróćmy jednak uwagę, że „nowa firma” jest definiowana różnie w poszczególnych instytucjach finansowych. Zazwyczaj „granicę” stanowi tu roczny staż. „Dla większości firm przedsiębiorca, który funkcjonuje na rynku 12 miesięcy, może już przedstawić zaświadczenie o kondycji finansowej własnej spółki i w związku z tym nie być klasyfikowany jako start up. W wielu firmach istnieją jednak procedury, dzięki którym przedsiębiorca już na początku swojej działalności, nie mając udokumentowanej zdolności kredytowej, może w szybki sposób wyposażyć firmę w potrzebne przedmioty” – tłumaczy Małgorzata Hasiec z firmy Millennium Leasing.

Podstawowym warunkiem może być jednak wkład własny – i to wyższy niż w przypadku przedsiębiorcy z dłuższym stażem działalności. „Nowo powstała firma transportowa ubiegająca się o leasing musi działać na rynku, co najmniej 3-6 miesięcy i wykazać się udziałem własnym na poziomie 15%-20% – mówi, nawiązując do oferty portalu leasebroker.pl, Piotr Staniewski. Preferowane są w tym przypadku nowe pojazdy. Na uproszczone procedury i brak wymogu wkładu własnego mogą liczyć leasingobiorcy z dłuższą historią działalności. W ich przypadku możliwy jest również leasing oraz leasing zwrotny używanych pojazdów.”

To, czy wymaga się wpłaty, zależy od oferty firmy. Jak podpowiada Małgorzata Hasiec z Millennium Leasing angażowanie znacznych środków własnych nie zawsze jest konieczne. „Dla samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t niska opłata wstępna nie jest konieczna np. w przypadku dodatkowego zabezpieczenia transakcji (płynnego lub majątkowego).”

Oczywiście, podejście poszczególnych firm do młodych stażem przedsiębiorców może znacznie się różnić. Na rynku znajdziemy też oferty niskiej wpłaty (1-9%), czasami nie stawia się też ograniczenia związanego z wiekiem pojazdu, a młoda firma może wziąć w leasing także używany samochód, choć już za wyższym wkładem własnym. Czasami też na zawarcie umowy może liczyć dopiero co założone przedsiębiorstwo – nawet w dniu założenia działalności, do 3 miesięcy, w niektórych przypadkach zaś pomoże poręczenie innej firmy, dłużej działającej na rynku.

Niezwykle ważna jest historia kredytowa. Firma, z którą chcemy podpisać umowę, sprawdzi naszą wiarygodność kredytową w BIK, przy wspólnocie majątkowej z małżonką lub małżonką weryfikując również jego/jej historię. Istnieją oczywiście usługi typu „leasing bez BIK”, musimy jednak dysponować znacznie większym wkładem własnym, na poziomie 20-30%.

Umowa – na co zwrócić uwagę?

Umowa leasingowa to przynajmniej kilkuletnie zobowiązanie. Niezwykle istotna jest więc dokładna lektura dokumentów. „Klient obok składników oferty danej firmy powinien równie wnikliwie przeanalizować także tabelę opłat i prowizji czy warunki odnoszące się do rozwiązania umowy – przekonuje Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu. Istotne  będą: procedury obowiązujące w przypadku wcześniejszego niż zakładany, terminu zakończenia umowy, odpowiedź na pytanie, jak zachowa się firma leasingowa, kiedy klient będzie miał problemy ze spłatą zobowiązań czy na co może liczyć ze strony obsługi posprzedażowej?

Oczywiście, w zależności od instytucji, umowy będą różnić się zapisami dotyczącymi częstotliwości regulowania należności, wysokości rat, długości trwania umowy, wysokości opłaty wstępnej czy też waluty finansowania. Jak jednak podkreśla Andrzej Sugajski, wszystkie umowy leasingowe łączy jedno. „Zgodnie z regulacjami kodeksu cywilnego, podstawowym obowiązkiem finansującego w ramach umowy leasingu jest nabycie rzeczy od oznaczonego zbywcy i oddanie jej korzystającemu do korzystania (i ewentualnie pobierania pożytków) przez czas oznaczony. Głównym obowiązkiem korzystającego jest natomiast zapłata w ratach wynagrodzenia pieniężnego, które ma odpowiadać co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.” Taki zapis wyraźnie odróżnia umowę leasingową od dotyczącej najmu czy dzierżawy, ponieważ w tym przypadku spłata wartości przedmiotu leasingu przez korzystającego jest obowiązkowe.

Choć młoda stażem firma nie powinna mieć już żadnych problemów z podpisaniem umowy leasingowej, pamiętajmy, że nierzadko wiąże się z dodatkowymi wymaganiami, np. dotyczącymi wysokości wkładu własnego. Niejednokrotnie jednak to jedyna możliwość, aby zdobyć pierwszy pojazd z planowanej floty.

leasing_kredyt_cargo

(kliknij, aby powiększyć)

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0