Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kontrola kierowców ciężarówek we Francji – jak wygląda i co należy wiedzieć, aby nie dostać wysokiego mandatu?

kontorle-kierowcow-ciezarowek-we-francji

Niejeden przewoźnik i jego kierowca po kontroli we Francji znalazł się w patowej sytuacji – pojazd zostaje odstawiony na parking, kierowca jechać nie może, zapłacić horrendalnego mandatu nie ma możliwości. A przecież ładunek nie może się spóźnić na rozładunek, grożą za to dodatkowe kary finansowe. Niezależnie od tego, kto jest winny, problem trzeba rozwiązać i zadbać o to, żeby taka sytuacja już się nie powtórzyła. 

Niedbalstwo, nieznajomość prawa, bagatelizowanie przepisów czy też zwykły ludzki błąd to najczęstsze powody, przez które francuskie służby wystawiają wysokie mandaty kierowcom z Europy Wschodniej. Niestety, jeśli wina rzeczywiście leży po stronie kierowcy i przewoźnika, uniknięcie zapłacenia grzywny i niepotrzebnych przestojów jest bardzo trudne, choć możliwe. Wystarczy tylko znać przepisy i wiedzieć, jak w praktyce przebiega kontrola kierowców zawodowych.

* kontrola kierowców ciężarówek we Francji 

Kto może kontrolować polskie ciężarówki we Francji?

We Francji kierowcy zawodowi mogą być kontrolowani przez cztery rodzaje służb, które są do tego odpowiednio przygotowane i posiadają potrzebne uprawnienia. Są to:

1. Inspekcja transportu drogowego (Inspection du travail des transports), czyli ITT – odpowiednik polskiego ITD.

Inspekcja transportu sprawdza kierowców pod dwoma względami:

a) Pod kątem przestrzegania międzynarodowego prawa transportu drogowego (dokumenty przewozowe, karty czasu, załadowanie pojazdu)

b) oraz pod kątem przepisów, związanych z delegowaniem pracowników (obowiązek posiadania reprezentanta, zgłoszenia delegowania przez system SIPSI itd.).

2. Żandarmeria (Gendarmerie nationale).

Francuska żandarmeria, w odróżnieniu od policji narodowej i miejskiej, działa poza obszarem aglomeracji, w okolicach autostrad i lokalnych dróg, czyli najczęściej tam, gdzie właśnie przemieszczają się ciężarówki. Żandarmi również posiadają uprawnienia do kontroli dokumentów przewozowych i tych dotyczących delegowania.

3. Inspekcja Pracy (Inspection du travail).

Co prawda stosunkowo rzadko, ale funkcjonariusze Inspekcji Pracy również mogą przeprowadzać kontrole kierowców. Zdarzają się one najczęściej w połączeniu z ogólnokrajową czy regionalną akcją kontroli żandarmerii czy ITT. Inspekcja Pracy kontroluje truckerów głównie pod kątem delegowania. W razie problemów, jej przedstawiciele kontaktują się bezpośrednio z reprezentantem przewoźnika we Francji.

4. Policja.

Narodowa i miejska policja we Francji działa głównie na terenach miast. Policjanci kontrolują pojazdy pod kątem jazdy i przestrzegania przepisów drogowych.

Kontrola kierowców zawodowych we Francji jest dość specyficzna. Z jednej strony, jeśli kwestia administracyjna jest w porządku, inspekcja przebiegnie sprawnie i bez komplikacji. Z drugiej natomiast francuscy funkcjonariusze nie są pobłażliwi i kontrolują kierowców – szczególnie tych ze Wschodu – bardzo wnikliwie.

* kontrola kierowców ciężarówek we Francji 

Papierowa dokumentacja w kabinie ciężarówki

Z naszych doświadczeń wynika, że przewoźnicy i ich kierowcy są przeświadczeni, że we Francji z funkcjonariuszami można się “dogadać”, przez co często bagatelizują nakazy. Niestety, pod tym względem francuska inspekcja jest nieugięta.

Oto prosty przykład. Zgodnie z regulacjami wszystkie dokumenty przewozowe i głoszenie oddelegowania w systemie SIPSI muszą być w kabinie ciężarówki w formie papierowej, natomiast przewoźnicy sądzą, że wystarczy je okazać w formie elektronicznej. Tymczasem inspekcja jest nieugięta. Przepisy mówią wyraźnie, że dany dokument kierowca musi posiadać w formie wydrukowanej, a za jego brak grozi odpowiednia grzywna.

Kilka dni temu jeden z polskich przewoźników otrzymał grzywnę w wysokości 700 euro, a jego kierowca został zatrzymany, ponieważ nie posiadał w kabinie żadnych listów przewozowych. Z punktu widzenia francuskiego prawa, kierowca nie mógł udowodnić, co się działo z tym pojazdem do momentu kontroli. W takich sytuacjach zawsze trzeba mieć dokumentację papierową, niezależnie od tego, co to jest – kwity, potwierdzenia, paragony, deklaracje, itp.

* kontrola kierowców ciężarówek we Francji 

Uiszczanie mandatów w trybie natychmiastowym

W kwestii płacenia kar istnieje tylko jedna możliwość – uiszczanie w trybie natychmiastowym (gotówką lub płatność kartą). We Francji mandaty kredytowe nie istnieją. Jeśli kierowca nie może zapłacić od razu, inspekcja zatrzymuje ciężarówkę na parkingu i odbiera kierowcy wszystkie papiery. W takiej sytuacji kierowca może ruszyć z miejsca przymusowego postoju tylko do posterunku i tylko w celu uiszczenia opłaty (np. po tym, jak przełożony zasili jego kartę). Do jazdy do posterunku upoważnia go otrzymany wcześniej dokument, informujący o sytuacji i powodach braku papierów.

Błędy w dokumentach związanych z Loi Macron

Pomimo tego, że ustawa Macrona obowiązuje już ponad dwa lata, wielu przewoźników w dalszym ciągu „podpada” Francuzom z powodu błędów w dokumentacji, związanych z delegowaniem kierowców ciężarówek do Francji. Jedna z najczęstszych sytuacji – brak reprezentanta – wynika z błędnego założenia, że w przypadku transportu „niedaleko za granicę Francji” nie ma potrzeby posiadania swojego przedstawiciela. To oczywiście poważny błąd, ponieważ niezależnie od tego, jak blisko polskiej granicy ciężarówka zostanie zatrzymana, za brak reprezentanta otrzymamy wysoką grzywnę.

*

Reprezentant przewoźnika we Francji w świetle ustawy Loi Macron – jakie ma obowiązki, prawa, ale i możliwości? [WYWIAD]

*

Francuskie służby dużą uwagę skupiają na deklaracji oddelegowania. Niestety, do dziś zdarzają się błędy lub braki w deklaracji SIPSI. Do najczęściej spotykanych, jak wynika z naszego doświadczenia, należą nieaktualne daty zawarcia umów, podanie niewłaściwych stawek wynagrodzenia, diet i ryczałtów czy też kwalifikacji kierowców zawodowych. Warto zaznaczyć, że wysokość nałożonej grzywny za podobnego typu wykroczenia wynosi do 4 tys. euro, a w przypadku powtórzenia naruszenia w ciągu dwóch lat – 8 tys. euro.

Kontrole kierowców nie muszą się wiązać z przykrą sytuacją ani dotkliwymi stratami. Wystarczy znajomość francuskich przepisów i wyrobienie pewnych nawyków. W sytuacji, kiedy zachodzi podejrzenie, że mandat jest zbyt wysoki, zalecamy żądać uzasadnienia, na podstawie jakiego paragrafu kierowca został ukarany i jak została wyliczona wysokość grzywny. Poza tym pamiętajmy o papierowej dokumentacji w kabinie i o tym, żeby kierowca zawsze miał możliwość opłacenia mandatu natychmiast. Co prawda strat finansowych nie unikniemy, ale przynajmniej ładunek dotrze na czas i zaoszczędzimy kierowcy przykrości, związanych z niepotrzebnym wegetowaniu na parkingu.

*
Autor: Joanna Pasterzak – Jarosz, współwłaściciel kancelarii Groupe Espro, świadczącej usługi m.in. reprezentanta polskich przewoźników we Francji.

Kancelaria Groupe Espro Sp. z o.o. funkcjonuje już od 10 lat. Specjalizuje się m.in. w obszarze prawa pracy w sektorze transportu drogowego oraz oferuje usługi związane z delegowaniem kierowców zawodowych do Francji, Belgii, Niemiec, Austrii

*

Przeczytaj także:

Płacić czy ryzykować? Dezorientacja przewoźników w związku z delegowaniem kierowców do Niemiec i Austrii

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

2019-05-15_Dwie_karty__1_

On jeden, a karty dwie

Prowadzący 40-tonową ciężarówkę używał dwóch kart kierowcy: swoją i kolegi. Mężczyzna przyznał się do symulowania jazdy w załodze kilkuosobowej.

2019-05-18
0
Dachser_Li-Ion Ground conveyors charging at Dachser cross docking hall

Dachser szykuje eko-rewolucję

Dachser, jeden z wiodących operatorów logistycznych, do 2022 r. planuje zastąpić swoją przeszło sześciotysięczną flotę podnośników wykorzystywanych w terminalach i magazynach energooszczędnymi wózkami na akumulatory litowo-jonowe. Proekologiczny projekt obejmie całą Europę, w tym oddziały Dachser w Polsce. Dzięki temu operator zmniejszy emisję CO2 o 9,6 tys. ton rocznie.

2019-05-17
0
luda

„Nasze problemy nas ratują”. Leszek Luda o sytuacji w europejskim transporcie oraz o korzyściach ze członkostwa w PUT [WYWIAD]

Nie od dziś wiadomo, że w społeczności i wspólnym działaniu tkwi ogromna siła. Właśnie na takim założeniu opiera się działalność Polskiej Unii Transportu. To społeczność przewoźników wzajemnie wspierających się w codziennym funkcjonowaniu oraz dopingujących się w budowaniu konkurencyjności polskiego transportu. O tym, co zyskują firmy z członkostwa w PUT, ale także o problemach przewoźników wynikających chociażby ze zmieniającego się ustawodawstwa Unii Europejskiej, opowiedział nam prezes Polskiej Unii Transportu, Leszek Luda.

2019-05-16
0