Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowcy busów muszą odbywać 14-dniową kwarantannę? “Żadna firma przewozowa nie dysponuje taką liczbą personelu”

kwarantannta-kierowca

Business Centre Club zwraca się o pilną zmianę interpretacji dotyczącej obowiązkowej kwarantanny kierowców busów. Interpretacja ta, bez żadnego uprzedzenia, została umieszczona na stronach internetowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zmieniając dotychczasową praktykę jaka miała miejsce przy przekraczaniu granicy (kierowcy busów nie byli kierowani na kwarantannę).

Doprowadzenie do upadłości firm transportowych

Taka interpretacja pogrąża sytuację małych firm transportowych, które obecnie będą musiały zawiesić prowadzone przez siebie działalności gospodarcze. Żadna firma przewozowa nie dysponuje taką liczbą personelu, aby zachować ciągłość świadczenia usług przewozowych przy założeniu, że kierowcy będą po każdym przewozie kierowani na 14-dniową, obowiązkową kwarantannę.

Pozbawienie pracy pracowników delegowanych

Transport wykonywany busami służy przede wszystkim do przejazdu pracowników delegowanych do pracy. Z uwagi na brak dojazdu pracownicy ci stracą miejsca pracy. Należy przypomnieć, że niemal 40% delegowanych pracowników w Unii Europejskiej pochodzi z Polski. Swoją interpretacją Główny Inspektorat Transportu Drogowego z dnia na dzień pozbawia te osoby możliwości pracy, ponieważ pracownicy ci w znakomitej większości przewożeni są busami. Z uwagi na liczbę pracowników i rozproszone miejsca świadczenia usług nie ma możliwości wykonywania tego transportu autobusami.

Interpretacja niezgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej

Biorąc pod uwagę ważkie praktyczne skutki wydanej interpretacji (zawieszenie działalności przez małych przewoźników, utrata kolejnych miejsc pracy), jest ona sprzeczna ze stanowiskiem Komisji Eubejskiej, która w sposób jednoznaczny wskazała w wytycznych wydanych 30 mara 2020 r., że działania władz nie mogą prowadzić do ograniczenia przepływu pracowników delegowanych. Ponadto, powstaje pytanie, czy naprawdę kierowca przewożący 8 osób jadących busem w maseczkach i rękawiczkach oraz wyposażonych w środki dezynfekcyjne jest bardziej narażony na ryzyko zachorowania niż kierowca autokaru przewożący 25 osób? Wydana interpretacja nie ma logicznego uzasadnienia, a prowadzi do poważnych skutków ekonomicznych i pogorszenia sytuacji polskich firm przewozowych oraz skazania na bezrobocie pracowników delegowanych.

W zakresie kwestii praktycznych wskazujemy, że taka interpretacja de facto zamyka możliwość delegowania pracowników za granicę (ponad 90% takiego transportu wykonywana jest busami).

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

W zakresie obowiązujących przepisów wskazujemy, iż z dotychczasowych doświadczeń naszych członków wynika, że interpretacja tych samych przepisów była odmienna. W praktyce, kierowcy busów nie byli kierowani na kwarantannę. W ocenie BCC, dotychczasowa praktyka Straży Granicznej była prawidłowa.

Należy przyjąć, że zgodnie z Ustawą o Transporcie Drogowym osoby wykonujące zarobkowy przewóz drogowy pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu 9 osób łącznie z kierowcą, jak również dysponujące: prawem jazdy odpowiedniej kategorii, ważnym orzeczeniem lekarskim i psychologicznym o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, są zawodowymi kierowcami, a tym samym – są wyłączeni spod obowiązku kierowania ich na obowiązkową 14-dniową kwarantannę.

W związku z powyższym, BCC apeluje o rozważenie praktycznych skutków wydanej interpretacji i jej zasadności w kontekście powołanych argumentów oraz o jej pilną zmianę. Wydana interpretacja szkodzi pracownikom i przedsiębiorcom, nie ma uzasadnienia w normach prawnych i nie ma racjonalnego uzasadnienia.

Oto treść apelu BCC do GITD: klik

Źródło: Business Centre Club 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0