Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jazda bez dowodu rejestracyjnego? Wprowadzenie zmian blokuje polskie prawo

mdokumenty

Ministerstwo Cyfryzacji chce zwolnić kierowców z obowiązku wożenia ze sobą dokumentów. Zmiany popiera Rzecznik Praw Obywatelskich. Jak uważa, aby maksymalnie pójść kierowcom na rękę, potrzebne będą zmiany w prawie.

Chodzi oczywiście o mDokumenty, które miałyby zastąpić dokumenty w formie tradycyjnej. Kierowcy nie będą musieli pamiętać w trasę prawa jazdy czy dowodu rejestracyjnego pojazdu – wystarczy telefon komórkowy z aplikacją.

W czasie kontroli funkcjonariusz policji również skorzysta z aplikacji. Jednorazowy kod pozwoli mu na dostęp do danych oraz ich zweryfikowanie.

Aby korzystanie z mDokumentów było możliwe, potrzebne są jednak pewne zmiany w prawie. – To, jakie dokumenty musi mieć przy sobie kierowca, określa art. 38 Prawa o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1260, z późn. zm.). Wymaga ono (w pkt 2), by kierowca miał przy sobie dokument stwierdzający „dopuszczenie pojazdu do ruchu” – czyli prawo jazdy albo pozwolenie czasowe. Brak dokumentu jest karany jako wykroczenie, a „podejrzany” samochód może zostać odholowany na depozytowy parking strzeżony – czytamy na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich.

Zdaniem RPO przepisy powinny być poprawione zgodnie z wytycznymi zawartymi w Konstytucji.

Największy problem Rzecznik Praw Obywatelskich widzi w zastosowaniu mDokumentów w przypadku auta pożyczonego lub wypożyczonego, np. w ramach usługi carsharingu. – Ta usługa nie może się jednak upowszechniać z powodu przepisów, które przyjęliśmy ponad 20 lat temu. Pokazała to opisana w mediach historia z Wrocławia: użytkownikom miejskich wypożyczalni samochodów elektrycznych grożą mandaty, bo do wypożyczonego samochodu nie dostaje się dowodu rejestracyjnego. Wypożyczalnia tłumaczy, że nie może każdemu dawać oryginału dowodu, bo samochód zmienia użytkownika kilka razy dziennie i szybko skończyłoby się to zgubieniem albo zniszczeniem dowodu. A odtwarzania dokumentu to skomplikowany, żmudny proces” – podaje Rzecznik Praw Obywatelskich.

***

Przeczytaj także: 

Prawo jazdy w komórce? Miały być w październiku, poczekamy jeszcze min. pół roku

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0