Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jaki jest popyt w przedsiębiorstwach transportowych w okresie świątecznym?

transport-na-siweta

Tradycyjnie okres świąteczny wprowadza na rynku transportowym skoki w zapotrzebowaniu na usługi. Choć z drugiej strony ze świętami bywa, jak ze śniegiem na drogach, każdego roku zaskakuje drogowców.

Jeżeli przeanalizujemy obroty przykładowego przedsiębiorstwa transportowego w ujęciu miesięcznym na przestrzeni kilku lat i wyodrębnimy zmienność sezonową, to okaże się, że jesteśmy w stanie przewidzieć zmiany, a co więcej – przygotować się na nie.

Analizując dane na przykładzie jednej z firm transportowych, w ujęciu czteroletnim wyraźnie widać pewien powtarzający się wzór w cyklach rocznych.  Dodajmy, że na obroty przedsiębiorstwa nakładają się trzy oddzielne elementy: trend, wahania okresowe i nieregularne odchylania losowe. W tym zestawieniu prezentujemy tylko jeden z elementów: wahania okresowe.

rys1

Wahania sezonowe w ujęciu miesięcznym – październik 2012 – październik 2015

Co zatem widzimy? Po grudniowym spadku obrotów, w ostatnich 2 tygodniach roku następuje lekkie odbicie w pierwszych dwóch miesiącach roku następnego. Wzrost ten jest osłabiony na przełomie lutego i marca (ferie), ponownie wzrasta w kwietniu (pierwsze maksimum). Okres Wielkiej Nocy charakteryzuje się spadkiem wzrostu obrotu, które ciągnie się do lipca (okres urlopowy=drugie minimum). Koniec drugiego i cały kwartał trzeci roku to okres ponownych wzrostów obrotu a druga połowa czwartego kwartału zamyka wzór rocznymi spadkami i rozpoczyna kolejny cykl.

Analiza na poziomie tygodniowym charakteryzuje się znacznie większym zróżnicowaniem. Warto jednak zwrócić uwagę na dramatyczny spadek w ostatnich dwóch tygodniach każdego roku:

W ujęciu tygodniowym:

rys2

Wahania sezonowe w ujęciu tygodniowym – 1 października 2012 – 26 października 2015

Wykres wahań sezonowych sugeruje istnienie dość regularnego wzoru powtarzającego się co 52 tygodnie (1 rok). Po początkowym minimum związanym z końcem poprzedniego roku następuje wzrost kumulujący się w tygodniach roku 3-cim i 4-tym. Następne tygodnie charakteryzują się dużą zmiennością, a kolejne wyraźne maksima można zauważyć dopiero w tygodniu 25-tym (przełom czerwca i lipca). Tygodnie lipca i sierpnia to wyraźny spadek obrotów, po których następuje dość wyraźne odbicie w pierwszych tygodniach września (tyg. 36-37). Początek czwartego kwartału to kolejny spadek obrotów, po którym następuje roczne maksimum w tygodniach 47,48 oraz 49 i spadek obrotów w ostatnich tygodniach roku.

Oczywiście zaprezentowane dane odpowiadają wahaniom sezonowym na przykładzie jednej z firm. Oznacza to, że statystycznie rzecz ujmując nie można przekładać jej na cały rynek transportowy. Warto przeprowadzać podobne badania we własnych przedsiębiorstwach, ponieważ, jak widać, wahania sezonowe możemy przewidzieć, a tym samym się na nie przygotować.

Źródło: BlogTransportowy.pl

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0