Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak nie zasnąć za kierownicą? Wibracje, klimatyzacja, a nawet… lekkie porażenie prądem

mercedes

Producenci intensywnie pracują się nad kolejnymi, doskonalszymi rozwiązaniami pozwalającymi na zmniejszenie ryzyka zaśnięcia za kierownicą. Nowoczesne modele pojazdów są wyposażane w systemy zapamiętujące mimikę kierowcy, ruchy gałek ocznych czy styl jazdy, które rozbudzą nas np. poprzez włączenie klimatyzacji czy muzyki. Podpowiadamy, jak nie zasnąć za kierownicą.

Czas reakcji znacznie się wydłuża, a koncentracja znacząco spada. Oczy uporczywie nam się zamykają, a my walczymy z sennością, otwierając okno lub podkręcając muzykę. Zdaniem specjalistów ze zmęczeniem wiąże się aż 30% wypadków. Jednym z największych zagrożeń jest zaśnięcie za kierownicą. Grozi nam również zapadnięcie w tzw. mikrosen, czyli bardzo krótki i płytki sen – stan, którego kierowca bardzo często w ogóle sobie nie uświadamia! – Zmęczony kierowca nie potrafi dokonać prawidłowej oceny swojego stanu, przecenia swoje możliwości i nawet nie wie, ile razy zapadł w mikrosen w czasie podróży – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Jak się okazuje, możemy w ten sposób przysnąć nawet 22 razy podczas godziny jazdy, zupełnie sobie tego nie uświadamiając! Jeśli jedziemy z dużą prędkością, np. ponad 100 km/h, podczas takiego epizodu możemy przejechać nawet 200 m.

Oczywiście najprostszą i najskuteczniejszą metodą uniknięcia przykrych konsekwencji zaśnięcia za kierownicą jest zrównoważony, zdrowy tryb życia i przede wszystkim wysypianie się – przynajmniej 7-8 godzin każdej nocy. Z kolei w sytuacjach podbramkowych, w trasie, możemy ratować się kawą lub napojami energetycznymi oraz krótką drzemką. Z pomocą przychodzą nam na szczęście również nowoczesne technologie.

Jak nie zasnąć za kierownicą

Na rynku pojawiają się kolejne rozwiązania, które mają skutecznie zapobiegać zaśnięciu. Najnowsze z nich opracował Panasonic – stworzył mechanizm łączący w sobie funkcjonalności kamery wyposażonej w system rozpoznawania twarzy oraz siatki sensorów. Rejestrują one mimikę, ruchy, miganie powiek, kontrolują temperaturę ciała. Jeśli z ustalonego algorytmu wynika, że kierowca zaczyna robić się senny i grozi mu zaśnięcie, system aktywuje klimatyzację lub – w sytuacji, gdy w kabinie pojazdu zrobiłoby się zbyt zimno – głośniej włącza muzykę. Producent zaleca jednak, aby każdorazowo kierować się własnym rozsądkiem. Jeżeli nadal czujemy się senni, powinniśmy zatrzymać samochód na poboczu czy parkingu i odpocząć choć przez kwadrans. Rozwiązanie ma być dostępne w Stanach już jesienią tego roku.

Panasonic w przyszłości planuje również wykorzystanie informacji z aplikacji do monitorowania snu oraz aktywności fizycznej, z których korzysta wielu użytkowników smartfonów. Pozwoli to na dokładniejsze przewidywanie, że kierowca będzie danego dnia zmęczony.

Inni producenci nie pozostają w tyle. Bosch aktualnie testuje system oparty na kamerach monitorujących ruchy gałek ocznych oraz głowy, jak również postawę ciała, rytm bicia serca i temperaturę ciała (podobnie jak rozwiązanie Panasonica). Zachęcająco zapowiada się także rozwiązanie projektowane przez inżynierów firmy Nvidia, współpracującej m.in. z Audi, Mercedesem czy Teslą. System Co-Pilot „uczy się” indywidualnych zachowań kierowcy, poddaje analizie pozycję ciała oraz głowy, częstotliwość migania, mimikę oraz styl prowadzenia. Z kolei Mercedes wdraża tzw. Attention Assist – system, który analizuje styl prowadzenia pojazdu, a następnie pozyskane dane wykorzystuje do monitorowania całego przejazdu. Układ zaproponowany przez Volvo „sprawdza” zaś położenie pojazdu i włącza alarm, kiedy w niekontrolowany sposób wjeżdżamy na sąsiedni pas ruchu.

Jak nie zasnąć za kierownicą

Wiele wskazuje więc na to, że w najbliższej przyszłości nowoczesne modele pojazdów zostaną wyposażone w systemy „uwrażliwione” na zmęczenie kierowcy. Z drugiej strony aby skutecznie walczyć z sennością za kierownicą, wcale nie musimy kupować luksusowego samochodu. Wystarczy nam jeden z dostępnych na rynku gadżetów. Na uwagę z pewnością zasługuje Vigo – niepozorny (wydawałoby się) zestaw słuchawkowy Bluetooth. W Vigo zamontowano szereg czujników, które mają za zadanie monitorować 20 różnych parametrów kierowcy. Jeśli system stwierdzi, że użytkownik zapada w mikrosen, podejmie próbę pobudzenia go poprzez uruchomienie diody LED, włączenie wibracji lub włączenie muzyki. Słuchawkę Vigo można skomunikować z aplikacją na smartfonie, dzięki czemu będzie w jeszcze bardziej kompleksowy sposób monitorować czynniki mogące mieć wpływ na nasze zmęczenie, jak sen czy aktywność fizyczna.

Nad interesującym rozwiązaniem pracują również naukowcy w Politechniki Łódzkiej. Z sennością za kierownicą walczą za pomocą… specjalnych skarpetek. Jeśli układ wykryje, że kierowca przysypia (analizowane jest tętno oraz częstotliwość wydechów i oddechów), włączane zostaną elektrody umieszczone w skarpetkach, które podadzą kierowcy lekki ładunek elektryczny.

Fot. Mercedes-Benz

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

Aplikacja 3

Zostałeś napadnięty? Aplikcja powiadomi kierowców znajdujących się w pobliżu

O tragedii w Berlinie słyszał już praktycznie każdy. Łukasz Urban został zastrzelony przez terrorystę, który następnie porwał jego samochód i taranował ludzi. Niestety, nie jest to pojedynczy przypadek, ponieważ nawet w połowie stycznia tego roku, na jednym z niemieckich parkingów znaleziono w kabinie polskiej ciężarówki ciało kierowcy. To potwierdza tylko fakt, że każdego dnia zdrowie i życie kierowców zawodowych jest zagrożone. Okazuje się, że dzięki wykorzystaniu nowych technologii jest szansa na zwiększenie ich bezpieczeństwa.

2018-02-22
0
naiwgacje-gps

Popularność nawigacji GPS maleje. Kupujemy za to bardzo dużo wideorejestratorów

Sprzedaż nawigacji samochodowych od kilku lat notuje tendencję spadkową, głównie ze względu na rosnącą popularność aplikacji na smartfony. Mimo to wciąż sprzedaż tych urządzeń utrzymuje się na poziomie ok. 300 tys. sztuk rocznie. Rosnącym segmentem, o który walczą producenci elektroniki samochodowej, są za to wideorejestratory. Polscy kierowcy coraz chętniej wyposażają się w kamery, mające często szereg dodatkowych funkcji, jak możliwość transmisji na żywo na Facebooku czy monitorowanie ciśnienia w oponach.

2018-02-22
0
P1

Czy do skutecznego zarządzania flotą i kierowcami wystarczy karta papieru lub tabelka w Excelu?

Zakłopotany kontrahent informuje Cię przez telefon, że Twoja dostawa spóźnia się już kilka godzin. Kierowca na trasie nie odbiera, więc ciężko jest to wyjaśnić. Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Problemy jedynie narastają, gdy dla firmy jeździ ponad 10 samochodów, pilnowanych za pomocą arkuszy Excel. Sprawna flota potrzebuje błyskawicznego oprogramowania do zarządzania, które ułatwi jej codzienną kontrolę.

2018-02-21
0