Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Dlaczego prawidłowy załadunek jest tak ważny? O odpowiedzialności przewoźnika słów kilka

kary-za-spanie-kabinie

W transporcie opóźnienia się zdarzają z przeróżnych przyczyn. Prawo w tym przypadku chroni na szczęście również przewoźnika! Przepisy ograniczają jego odpowiedzialność finansową. Co należy wiedzieć w temacie opóźnień w transporcie? Tłumaczy ekspert Kancelarii Transportowej Legaltrans. 

Przepisy regulujące kwestię umów przewozu zostały sformułowane zarówno w przepisach krajowych, do których odnosi się ustawa Prawo Przewozowe, jak i w przypadku przewozów międzynarodowych – w Konwencji CMR. Każdy z tych aktów prawnych w swojej treści zawiera szereg postanowień chroniących interesy przewoźnika.

Wyraźnie widać to na przykładzie odpowiedzialności związanej z opóźnieniem w wykonywanym przewozie. Zarówno przepisy krajowe, jak i międzynarodowe, w istotny sposób ograniczają odpowiedzialność finansową przewoźnika z tego tytułu (do wysokości podwójnego przewoźnego w przewozach krajowych – art. 83 ust. 1 Prawa przewozowego, do wysokości przewoźnego w przewozie międzynarodowym –art. 23 ust. 5 Konwencji CMR). Dodatkowo w przewozie międzynarodowym nie jest możliwe skuteczne zastrzeżenie kary umownej tytułem opóźnień w przewozie.

Częstym problemem, szczególnie w przypadkach przewozów międzynarodowych, gdzie odległości między poszczególnymi etapami realizacji zlecenia są znaczne, jest opóźnienie w dostawie po objęciu za nią odpowiedzialności przez przewoźnika w trakcie przewozu, ale również niewykonanie umowy przewozu z powodu niepodstawienia auta pod załadunek mimo wiążącej strony umowy albo podstawieniem auta na załadunek w terminie innym, aniżeli ustalony w zleceniu transportowym. Pomimo iż zarówno ustawodawstwo krajowe, jak i międzynarodowe, nie regulują w sposób jednoznaczny powyższej kwestii, nie należy zakładać, iż odpowiedzialność przewoźnika ulega wyłączeniu. Kwestia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu niepodstawienia lub nieterminowego podstawienia pojazdu pod załadunek wynika w sposób bezpośredni z przepisów kodeksu cywilnego, gdzie art. 471 stanowi, że przewoźnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności. W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż niepodstawienie się pod załadunek lub nieterminowe podstawienie obwarowane jest surowszym sankcjami niż w przypadku zwłoki w przewozie. Obowiązki umowne dotyczące podstawienia auta na załadunek nie podlegają ograniczeniom wynikającym z bezwzględnie obowiązujących przepisów i w odniesieniu do powyższego, mogą być swobodnie kształtowane przez strony zgodnie z zasadą swobody umów, co zostało wskazane w art. 3531 Kodeksu cywilnego.

Dla przewoźnika kluczowym jest moment załadunku towaru, czynności, jakie musi podjąć przed jego przyjęciem wskazuje Konwencja CMR w art. 8, gdzie przewoźnik jest obowiązany sprawdzić: dokładność danych listu przewozowego dotyczących ilości sztuk, jak również ich cech i numerów, widoczny stan towaru i jego opakowania. Wszystkie te czynności pozwalają na uniknięcie dochodzenia roszczeń od osoby uprawnionej do rozporządzenia towarem od przewoźnika za ewentualne szkody w towarze. Należy również pamiętać, że w przypadku, w którym przewoźnik nie ma możności sprawdzenia w wystarczający sposób ścisłości danych wskazanych powyżej, umieszcza w liście przewozowym odpowiednie adnotacje zawierające zastrzeżenia, co do stanu towaru. Co ważne, zastrzeżenia ujęte przez przewoźnika nie wiążą nadawcy, jeżeli nie przyjął on ich wyraźnie w liście przewozowym.

Co jednak w sytuacji, gdy umowa przewozu, która została zawarta pomiędzy przewoźnikiem a nadawcą istotnie różni się od warunków przewozu zastanych na miejscu załadunku? W tym przypadku przewoźnik powinien pamiętać o konieczności niezwłocznego zwrócenia się do nadawcy o udzielenie instrukcji co do dalszych działań. Dochowuje on tym samym należytej staranności przy próbie dokonania załadunku. Zgodnie z art. 15 Konwencji jeśli po przywiezieniu towaru do miejsca przeznaczenia okażą się przeszkody w jego wydaniu, przewoźnik powinien żądać instrukcji od nadawcy. Jeśli kontakt z nadawcą jest utrudniony, jego instrukcje są niejasne lub niemożliwe do wykonania lub nie pokrywają się ze stanem faktycznym zastałym na miejscu, a ponadto powodują utrudnienia w eksploatacji przedsiębiorstwa przewoźnika, to nadawca odpowie za wszelkie szkody i koszty wynikłe z tego powodu. Zgodnie z §2 ww. przepisu przewoźnik powinien nadto podjąć środki, jakie wydają mu się najlepsze w interesie osoby uprawnionej do rozporządzenia towarem.

Reasumując, przewoźnicy powinni zachować wyjątkową czujność przy zawieraniu umów z wykorzystaniem wzorców umownych, tzw. zleceń transportowych formułowanych przez zleceniodawców, gdyż niejednokrotnie zawierają klauzule narzucające dodatkową odpowiedzialność na przewoźników, co w konsekwencji prowadzi do zwierania umów niekorzystnych. Każdy przewoźnik powinien zwracać dodatkowo uwagę na stan towaru bezpośrednio przed przejęciem za niego odpowiedzialności oraz umieszczać wszelkie niezbędne informacje i zastrzeżenia w liście przewozowym.

Źródło: Paulina Lichnerowicz, Kancelaria Transportowa Legaltrans

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

Wazanie_Malopolska_01.06.2020_Nr1

20 z 45 dostawczaków przewoziło za dużo

45 samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony zatrzymali i skierowali na wagi inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. 20 z 45 skontrolowanych busów przewoziło więcej ładunku niż zezwalają przepisy. Wzmożone kontrole mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i ochronę rynku transportowego przed przejawami nieuczciwej konkurencji.

2020-06-03
0
elektryki-ladowanie-1

Po pandemii rynek pojazdów elektrycznych dynamicznie ruszy

Pandemia koronawirusa spowodowała krótkotrwałe problemy zarówno w produkcji, jak i sprzedaży samochodów elektrycznych. Po chwilowym załamaniu rynek czeka jednak dynamiczny wzrost. Zahamowane zostały natomiast inwestycje w infrastrukturę ładowania.

2020-06-03
0
kierowca-czas-pracy

Polski kierowca zmarł ugodzony 28 cm nożem. Co się wydarzyło na parkingu pod włoską Savoną?

Incydent miał miejsce wieczorem 30 maja na jednym z parkingów w pobliżu włoskiego miasta Savona. Według włoskiej agencji informacyjnej Ansa 45-letni Polak spożywał posiłek wraz z trzema innymi kierowcami ciężarówek. Nagle, w wyniku ostrej kłótni, został ugodzony w nogę 28-centymetrowym kuchennym nożem. Jak podaje policja na podstawie zeznań, mężczyzna zamknął się w kabinie pojazdu i… zabezpieczył ranę taśmą izolacyjną.

2020-06-02
0
drogi-wyrok-tsue

Dlaczego zawsze należy trzymać się swojego pasa jazdy?

Jazda po wyznaczonym pasie ruchu to podstawa bezpiecznego pokonywania zakrętów. Wyjeżdżanie kierowcy poza jego pas grozi zderzeniem czołowym. Wiele osób zapomina również, że mają obowiązek trzymać się własnego pasa nawet w sytuacji, gdy na jezdni nie namalowano wyznaczających go linii.

2020-06-02
0
koronawirus-ograniczenia-ciezarowki

Kierowcy a koronawirus. Czy sytuacja kierowców zmieniła się po 10 tygodniach pandemii? [FELIETON]

Czy sytuacja kierowców ustabilizowała się po 10 tygodniach od ogłoszenia stanu epidemii w Polsce? Jak na kierowców wpływa znoszenie obostrzeń? Co zmieniło się w ich codziennej pracy? Czy podejście społeczeństwa do osób realizujących międzynarodowe przewozy nadal jest, delikatnie mówiąc, negatywne? Na tych kilka pytań odpowiada Damian Pruchnicki, współtwórca facebookowego bloga Brothers Kamil & Damian. Historie z tras.

2020-06-02
0