Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Dlaczego kierowcy ciężarówek nie powinni jechać do Niemiec?

bls

Być może niektórych zdziwi fakt, że procentowo na drogach Polski ginie dwa razy mniej kierowców niż w Niemczech. Inne wskaźniki bezpieczeństwa ruchu są również dużo lepsze nie tylko od wskaźników Niemiec, ale i większości państw Unii Europejskiej. Wszystko to potwierdziły wyniki badania dotyczącego wypadków samochodowych 2012 roku na autostradach. Rezultat jest zaskakujący.

Badanie zostało przeprowdzone przez Belgisjki Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (L’Institut Belge pour la Sécurité Routière, IBSR). Belgowie analizowali wypadki na autostradach państw UE. Trudno w to uwierzyć, ale większość wskaźników w Niemczech jest poniżej średniej. Drogi Hiszpanii, Luksemburgu i Słowenii cechuje jeszcze większa śmiertelność. Chociaż… nie zawsze to jest niebezpieczne dla kierowców ciężarówek. Dlatego o wszystkim po kolei.

Analiza

W trakcie badania brano pod uwagę tylko te wypadki, które miały miejsce na autostradach, dlatego wyniki obejmują jedynie 20 krajów UE. Inne kraje nie zostały uwzględnione w badaniu ze względu na brak danych lub brak autostrad. Dane z Finlandii nie są pełne, ponieważ kraj ten nie udostępnił danych dotyczących ciężarówek, kierowcy których zginęli. Wyniki natomiast innych krajów możemy porównać. Wszystkie sprowadzają się do wspólnego mianownika, dlatego dobrze odzwierciedlają sytuację na drogach.

Wyniki ofiar śmiertelnych na drogach, zależne od typu pojazdu ciężarowego, są zaokrąglone, dlatego możliwe jest wystąpienie błędu względnego. Intensywność ruchu, kultura jazdy i inne aspekty, które mają wpływ na ilość wypadków i śmiertelność, nie są analizowane. Podane są tylko dane statystyczne.

Odsetek wypadków śmiertelnych

Jest to dosyć wyraźny wskaźnik, który pokazuje, do ilu wypadków śmietelnych doszło na drogach  (czyli wypadków, w których zginęła co najmniej jedna osoba). W tej kategorii najlepsze rezultaty wskazują Polska, Finlandia, Rumunia, Czechy i Słowacja. W tych krajach niewiele jest wypadków, które kończą się śmiercią. Najgorsze wyniki mamy w Luksemburgu. Każdy, co 5-ty wypadek w tym kraju ma ofary śmiertlne. W Hiszpanii sytuacja nie jest lepsza. Słowenia zamyka tę trójkę.

Liczba zgonów na 1 mln mieszkańców

Łączna liczba ofiar śmiertelnych w ciągu roku jest dzielona na 1 mln mieszkańców. W tej kategorii liderzy są ci sami – Polska, Finlandia, Rumunia. Wyniki z tych krajów nie przekraczają 1. Wśród tych najgorszych ponownie jest Luksemburg – 13 ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców. Za nim idą Portugalia i Belgia. W tych państwach ginie około 10 osób na 1 mln mieszkańców.

Jaki jest procent ofiar śmiertelnych wśród kierowców?

W tej kategorii są podane wyniki, jaki procent od ogólnej liczby ofiar śmiertelnych stanowią kierowcy ciężarówek. Tutaj Luksemburg zajmuje najwyższą pozycję. Mimo że rezultaty wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych w tym kraju są bardzo wysokie, nie zginął tu żaden kierowca. W Szwecji i Słowenii wskaźnik ten stanowi 7 proc. Trudno jest w to uwierzyć, ale w Czechach co trzecia ofiara śmiertelna – to kierowca ciężarówki. Państwa, w których ten wskaźnik jest również wysoki, to Dania i Niemcy.

Ogólny współczynnik zgonów na autostradachProcent od ogólnej liczby zgonów na autostradach
PaństwoProcent wypadków śmiertelnychZgonów na 1 mln mieszkańcówProcent zabitych kierowców samochodów osobowychProcent zabitych kierowców ciężarówekProcent zabitych rowerzystówProcent zabitych pieszychInne
Polska1 proc.0.775 proc.11 proc.-14 proc.-
Niemcy12 proc.5.358 proc.24 proc.11 proc.6 proc.1 proc.
Czechy3 proc.2.739 proc.32 proc.14 proc.14 proc.-
Słowacja4 proc.271 proc.7 proc.7 proc.14 proc.-
Węgry13 proc.4.455 proc.11 proc.2 proc.30 proc.2 proc.
Austria11 proc.753 proc.7 proc.12 proc.10 proc.5 proc.
Dania11 proc.4.959 proc.26 proc.11 proc.4 proc.-
Holandia6 proc.578 proc.7 proc.8 proc.6 proc.-
Belgia13 proc.9.868 proc.13 proc.8 proc.2 proc.8 proc.
Luksemburg22 proc.1386 proc.--14 proc.3 proc.
Francja6 proc.3.767 proc.7 proc.12 proc.9 proc.5 proc.
Włochy9 proc.6.265 proc.11 proc.12 proc.5 proc.7 proc.
Hiszpania17 proc.9.159 proc.10 proc.13 proc.13 proc.4 proc.
Portugalia12 proc.10.462 proc.19 proc.14 proc.5 proc.-
Wielka Brytania6 proc.1.949 proc.19 proc.12 proc.20 proc.-
Szwecja6 proc.2.267 proc.5 proc.14 proc.14 proc.-
Finlandia1 proc.0.7100 proc.----
Rumunia1 proc.0.856 proc.17 proc.6 proc.22 proc.-
Słowenia14 proc.9.358 proc.5 proc.-11 proc.26 proc.
Grecja7 proc.7.755 proc.14 proc.18 proc.10 proc.2 proc.

Zamiast wniosków

Jeśli przeanalizujemy dane w powyższej tabeli, zobaczymy, że autostrady w Polsce są o wiele bezpieczniejsze od dróg niemieckich pod wieloma względami. W porównaniu do innych państw sytuacja pozostaje niezmienna – polskie autostrady są jedne z najbezpieczniejszych w UE. Pozostaje się tylko cieszyć z takich wyników i wielkiego wkładu Polski w infrastrukturę dróg.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Transport drogowy

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0