Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Norwegowie przenoszą transport z dróg na morze

promy

Przeniesienie części transportu drogowego na statki i rozwijanie siatki przewozów morskich krótkiego zasięgu ma ożywić norweską gospodarkę. W Oslo przedstawiono projekt Cargo Ferry. 

Opracowana koncepcja Cargo Ferry stanowi alternatywę dla transportu kontenerów transportem drogowym. Szczegółowy raport przedstawia propozycje rozwiązania logistycznego, koncepcje floty statków, analizy rynku, a także przestawia potencjalną rentowność projektu.

Raport został opracowany przy współpracy grupy 27 doświadczonych firm z sektorze żeglugi bliskiego zasięgu prowadzonych przez DNV GL, Shortsea Services i Marintek.

Projekt miałby skupić się na towarowych przewozach samochodami ciężarowymi prowadzonych na długich dystansach do i z przybrzeżnych norweskich miast. To aż 17-20 mln ton towarów rocznie. Transport drogowy można z powodzeniem zastąpić przewozami morskiej żeglugi krótkiego zasięgu.

Koncepcja Cargo Ferry obejmuje transport z i do miejsc, które są połączone ze sobą za pomocą transportu morskiego na czterech głównych trasach, w tym dystrybucję do i z portów. Rozwiązania logistyczne obejmują transport towarów z jednego do drugiego terminalu towarowego lub z jednego magazynu do drugiego, ale mogą również obejmować transport bezpośredni od nadawcy do odbiorcy, lub być ograniczone z portu do portu.

Transport promowy jest zbudowany wokół nowej koncepcji „lift on/lift off (LoLo). Z pomocą własnych dźwigów i systemów statek może przewozić 110-140 40-stopowych/45-stopowych kontenerów. Statek rozwija prędkość 12-15 węzłów, jest napędzany LNG, posiada również baterie do pracy hybrydowej, a także może użyć zasilania z lądu. W rezultacie jednostka ma bardzo niską emisję. Działa również bez pomocy z portu poprzez zastosowanie automatycznego systemu cumowania.

W efekcie zastosowanie projektu Cargo Ferry generuje znaczne oszczędności przy zmniejszonym wpływie na środowisko.

Pełne rozwinięcie koncepcji o pojemności pozwalającej na obsługę wolumenu ładunków określonego w raporcie wymaga 14 statków przewożących równowartość 220 000 – 270 000 45-stopowuch kontenerów. Jednak ogólna cena transportu byłaby o 20-30% niższa niż w przypadku stosowania samochodów ciężarowych, a przy tym koncepcja byłaby elastyczna, punktualna i przyjazna dla środowiska.

Wdrożenie koncepcji umożliwi przeniesienie pięciu milionów ton ładunków z dróg na morze, przy minimalnym koszcie dla władz. Oznacza to roczny zysk dla społeczeństwa w postaci 1,3 mld koron norweskich. Na dodatek zmniejszenie ruchu drogowego oznacza mniej wypadków drogowych, mniejsze zapotrzebowanie na infrastrukturę drogową, spadek emisji CO2 oraz emisji tlenków siarki i tlenków azotu.

Źródło: www.promy24.com 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0