Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Brak porozumienia w sprawie Brexitu to prawdopodobny scenariusz. Polscy przewoźnicy będą mieli pod górkę

brexit-spotkanie

Planowana data Brexitu coraz bliżej. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się być wyjście Zjednoczonego Królestwa ze struktur Unii Europejskiej bez zawarcia porozumienia, tzw. „no deal”. Nie ułatwi to wykonywania przewozów drogowych do/z Zjednoczonego Królestwa i będzie miało ogromny wpływ na gospodarkę całej UE.

To najważniejsze wnioski z kolejnego spotkania dot. Brexitu organizowanego przez przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii 28 lutego br., w którym uczestniczyło TLP.

„Nadal nie osiągnięto porozumienia w negocjacjach pomiędzy Zjednoczonym Królestwem a UE. Strona brytyjska naciska na wydłużenie okresu negocjacji i zmiany w wypracowanej do tej pory umowie. UE nie godzi się jednak na takie rozwiązania argumentując, że wyjście z UE wiąże się z ponoszeniem określonych konsekwencji” – podkreślił Krzysztof Bednarek, Zastępca Dyrektora Departamentu Ekonomicznego UE w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Z kolei Tadeusz Senda, Zastępca Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów poinformował, że w przypadku ziszczenia się scenariusza bez umowy „pozytywny jest fakt, że Zjednoczone Królestwo należy do konwencji TIR. Z drugiej jednak strony francuskie służby celne nie mają doświadczenia w jej stosowaniu. Potrzeba będzie więc czasu, aby kontrole przeprawy z Francji do Zjednoczonego Królestwa przebiegały sprawnie i bezproblemowo.”

Krajowa Administracja Skarbowa szacuje, że w Polsce będzie potrzeba utworzenia około 400-500 dodatkowych etatów w jej strukturach, aby ułatwić działalność polskim przedsiębiorcom zaangażowanych w wymianę towarową ze Zjednoczonym Królestwem.

Przedsiębiorcy transportowi wciąż zmuszeni są do działania w ramach niepewności prawnej. Kluczowe decyzje dla sektora transportu powinny zostać podjęte już dawno temu. Na jakich zasadach będzie można wykonywać przewozy do/z Zjednoczonego Królestwa? Czy będą wymagane dodatkowe dokumenty od kierowców? Czy będą dodatkowe kontrole przewożonych towarów? Te pytania w dalszym ciągu pozostają bez odpowiedzi, a do 29 marca 2019 r., czyli daty wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE, pozostało już naprawdę niewiele czasu…

Źródło: Artur Kalisiak, TLP, oprac.: Redakcja

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

zmiany-w-europie

Jak zmiany w Europie wpłyną na polski transport i gospodarkę?

Najnowszy raport World Economic Outlook wskazuje, że przewidywany wzrost gospodarczy na świecie w 2019 roku utrzymuje się na poziomie 3 proc. To znaczący spadek w porównaniu do 2017 roku, kiedy wynosił on 3,8 proc. Prognozy na 2020 rok to globalny wzrost do 3,4 proc., przy czym gospodarki państw rozwiniętych mają zwolnić do 1,7 proc. W ubiegłym roku Polska dołączyła do tego właśnie grona, awansując z grupy krajów rozwijających się.

2019-11-07
0
jazda-na-swiatlach-mijania

DOBA kierowcy – co warto o niej wiedzieć?

Każdy z branży pamięta moment, kiedy transport zelektryzowała zmiana taryfikatorów dotyczących naruszeń reguł czasu pracy, odpoczynków. Najbardziej medialnym przepisem stał się art. 21 Ustawy o czasie pracy kierowców, czyli ograniczenie czasu pracy w DOBIE ze względu na porę nocną. O ile o samym przepisie można znaleźć wiele publikacji, to dość pobieżnie w każdej z nich autorzy odnoszą się do definicji DOBY. Doba kierowcy – co należy o niej wiedzieć? 

2019-11-06
0
buspas-olszyn

Na czerwonym, po buspasie, z magnesem…

Kierowca kusił los i… w końcu się przeliczył. Aż prosił się o kontrolę – przejechał na czerwonym świetle. Wtedy okazało się, że korzysta z manipulatora tachografu, co w świetle polskiego prawa jest przestępstwem.

2019-11-06
0