Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Brak porozumienia w sprawie Brexitu to prawdopodobny scenariusz. Polscy przewoźnicy będą mieli pod górkę

brexit-spotkanie

Planowana data Brexitu coraz bliżej. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się być wyjście Zjednoczonego Królestwa ze struktur Unii Europejskiej bez zawarcia porozumienia, tzw. „no deal”. Nie ułatwi to wykonywania przewozów drogowych do/z Zjednoczonego Królestwa i będzie miało ogromny wpływ na gospodarkę całej UE.

To najważniejsze wnioski z kolejnego spotkania dot. Brexitu organizowanego przez przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii 28 lutego br., w którym uczestniczyło TLP.

„Nadal nie osiągnięto porozumienia w negocjacjach pomiędzy Zjednoczonym Królestwem a UE. Strona brytyjska naciska na wydłużenie okresu negocjacji i zmiany w wypracowanej do tej pory umowie. UE nie godzi się jednak na takie rozwiązania argumentując, że wyjście z UE wiąże się z ponoszeniem określonych konsekwencji” – podkreślił Krzysztof Bednarek, Zastępca Dyrektora Departamentu Ekonomicznego UE w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Z kolei Tadeusz Senda, Zastępca Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów poinformował, że w przypadku ziszczenia się scenariusza bez umowy „pozytywny jest fakt, że Zjednoczone Królestwo należy do konwencji TIR. Z drugiej jednak strony francuskie służby celne nie mają doświadczenia w jej stosowaniu. Potrzeba będzie więc czasu, aby kontrole przeprawy z Francji do Zjednoczonego Królestwa przebiegały sprawnie i bezproblemowo.”

Krajowa Administracja Skarbowa szacuje, że w Polsce będzie potrzeba utworzenia około 400-500 dodatkowych etatów w jej strukturach, aby ułatwić działalność polskim przedsiębiorcom zaangażowanych w wymianę towarową ze Zjednoczonym Królestwem.

Przedsiębiorcy transportowi wciąż zmuszeni są do działania w ramach niepewności prawnej. Kluczowe decyzje dla sektora transportu powinny zostać podjęte już dawno temu. Na jakich zasadach będzie można wykonywać przewozy do/z Zjednoczonego Królestwa? Czy będą wymagane dodatkowe dokumenty od kierowców? Czy będą dodatkowe kontrole przewożonych towarów? Te pytania w dalszym ciągu pozostają bez odpowiedzi, a do 29 marca 2019 r., czyli daty wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE, pozostało już naprawdę niewiele czasu…

Źródło: Artur Kalisiak, TLP, oprac.: Redakcja

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

Chomar2DRON_034

„Wszystkiego uczyliśmy się sami, nie było wzorców”. [WYWIAD] z firmą CHOMAR

Znajdziemy ją na liście 100 największych firm transportowych w Polsce. Rocznie realizuje 80 tys. zleceń, w ramach których jej kierowcy przemierzają łącznie 25 mln kilometrów. Tworzą ją najwięksi eksperci w branży – wystarczy wymienić nazwisko Rafała Chomy, prezesa spółki, a przy tym członka Rady Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Firma CHOMAR to przykład sukcesu, a jednocześnie inspirująca historia typu „od zera do milionera”. O to, jak wyglądało budowanie przedsiębiorstwa transportowego w latach 90. oraz jakie ograniczenia stawia przed przewoźnikami współczesny rynek, wypytaliśmy Macieja Karpińskiego, kierownika spedycji, transportu i marketingu.

2019-03-25
0
flir-kontrola-ruchu

Bez tego nie ma mowy o poprawieniu bezpieczeństwa na drogach! Inteligentne systemy kontroli ruchu drogowego.

Branża komunikacyjna jako pierwsza w pełni wykorzysta potencjał inteligentnego miasta. Już dziś wdraża się systemy monitoringu miejskiego wykorzystujące sztuczną inteligencję oraz kamery termowizyjne do zarządzania ruchem kołowym. Powstały także moduły bezprzewodowe umożliwiające podłączenie do systemów monitoringu miejskiego tych skrzyżowań, których nie podłączono do internetu. Upowszechnienie inteligentnych systemów zarządzania ruchem pozwoli zmniejszyć korki oraz zanieczyszczenie powietrza ze spalin samochodowych.

2019-03-24
0