Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Bezzałogowy pojazd zabezpieczający na autostradach – nowość od MAN

E_aFAS_02

Pracownicy służb utrzymania autostrad i pracownicy zatrudnieni przy budowie dróg często muszą pracować w warunkach dużego ryzyka. Pojazdy zabezpieczające wyposażone w dobrze widoczne urządzenia ostrzegawcze powinny ograniczyć to ryzyko. Jednak w praktyce co pewien czas zdarzają się poważne wypadki spowodowane najechaniem na pojazdy zabezpieczające, zwłaszcza w miejscach przewężeń na autostradach.

Dlatego też MAN, we współpracy z siedmioma partnerami – przedsiębiorstwami przemysłowymi, placówkami naukowo-badawczymi i administracją – projektuje prototyp bezzałogowego pojazdu zabezpieczającego, który będzie podążać za maszynami roboczymi pracującymi na budowach, zabezpieczając je przed nadjeżdżającymi samochodami.

Projekt badawczy “aFAS“ realizowany wspólnie z Federalnym Urzędem Drogowym Niemiec (BASt) i wspierany przez Federalne Ministerstwo Go-spodarki i Energii Niemiec (BMWi) przewidujący zastosowanie w ruchu drogowym bezzałogowego automatycznego pojazdu, rozpoczął się już dwa lata temu. Głównym zadaniem projektu “aFAS” jest automatyzacja pojazdu ciężarowego z tablicą blokującą, który może być obsługiwany bez kierowcy. Testy prototypu przewidziane są na poboczach autostrad na terenie Landu Hesja.

Ze względu na założenie bezzałogowej obsługi pojazdu, projekt jest dużym wyzwaniem dla partnerów. Należy bowiem spełnić wyjątkowo wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonowania pojazdu oraz jakości rozwiązań technicznych. Układ kierowniczy i hamulcowy, czujniki, identyfikacja otoczenia oraz elementy oprogramowania sterującego muszą spełniać wysokie kryteria dla systemów istotnych dla bezpieczeństwa w pojazdach mechanicznych.

Projekt przewiduje zastosowanie przede wszystkich podzespołów seryjnych, zarówno w systemach normalnego sterowania, jak i do wdrożenia funkcjonalnych aspektów bezpieczeństwa. Otoczenie pojazdu będzie rejestrowane przy pomocy systemów kamer i radarów w wersjach zbliżonych do wyrobów seryjnych. Mają one odpowiadać między innymi za identyfikację obiektów, pasów jezdni i wolnej przestrzeni. Systemowi czujników towarzyszą układy bezprzewodowe transmisji istotnych danych między pojazdem roboczym a pojazdem zabezpieczającym.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0