Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Badania psychologiczne kierowcy: na czym polegają? Czy możemy się do nich przygotować?

rodzina

Wykonywanie zawodu kierowcy wymaga od nas zdrowia – dobrej kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Praca kierowcy zawodowego okazuje się niezwykle stresująca i wymagająca. Niezbędne są regularne badania psychologiczne. Na czym polegają? Czy można się do nich w jakikolwiek sposób przygotować? Jak często należy je powtarzać?

Badanie psychologiczne jest konieczne, jeśli ubiegamy się o uprawnienia w zakresie prawa jazdy kat. C i C+ E. Następnie obowiązkowa jest systematyczna kontrola. „Badania psychologiczne kierowcy zawodowi muszą przechodzić co 5 lat, a po 60 roku życia co 30 miesięcy. Wynika z Ustawy o Transporcie Drogowym” – tłumaczy Sylwia Milewska, psycholog transportu.

Na pełne badanie psychologiczne kierowcy składają się z:

– wywiadu bezpośredniego i obserwacji

– oceny i badania sprawności intelektualnej i procesów poznawczych

– oceny osobowości pod względem funkcjonowania w trudnych sytuacjach

– badania sprawności psychomotorycznej

Oznacza to, że badanie psychologiczne opiera się w głównej mierze na obserwacji oraz wywiadzie z badaną osobą. Wykorzystywane są tu m.in. kwestionariusze osobowości oraz temperamentu, ponadto sprawdza się pamięć, spostrzegawczość, uwagę. Sprawność motoryczna badana jest zaś za pomocą narzędzi diagnostycznych typu miernika czasu reakcji, aparatu krzyżowego i aparatu Piórkowskiego. Analizowane są m.in. refleks kierowcy, zdolność koncentracji, logicznego myślenia, szybkość reakcji, podatność na bodźce, koordynacja wzrokowo-ruchowa, widzenie zmierzchowe, adaptacja po olśnieniu itd.

Czy kierowca może się przygotować do badania psychologicznego?

Pamiętajmy, że psycholog może odmówić przeprowadzenia badania w przypadku naszego złego stanu zdrowia lub złego samopoczucia. Podobnie, jeśli spożywaliśmy alkohol lub inne substancje o zbliżonym działaniu. Wtedy wyznaczany jest nowy termin.

Przed badaniem warto zatem porządnie się wyspać, zjeść zdrowe śniadanie czy też skorzystać z toalety – nic nie powinno nas dekoncentrować. Dzień wcześniej starajmy się nie pić alkoholu, może mieć on wpływ na diagnozę.

Nie zapominajmy, że to badanie, a nie egzamin. Psycholog powinien wyjaśnić poszczególne pytania. Jeśli jednak czegoś nie rozumiemy – zapytajmy. W kwestionariuszu czy podczas rozmowy nie ma złych i dobrych odpowiedzi – sprawdzane są raczej nasze emocje, zdolność odczuwania, analizowania. Zaznaczajmy więc takie odpowiedzi, które wydają nam się słuszne.

Badanie psychologiczne kierowcy średnio trwa godzinę, jednak jego przebieg zależy m.in. od tempa pracy osoby badanej. W przypadku złych wyników powtarza się całe badanie lub pojedyncze zadanie. Jeśli któreś z zadań sprawia nam trudność, podchodzimy do niego ponownie np. po paru minutach, aby wyeliminować wpływ stresu, zmęczenia czy nieporozumienia. Spotkanie z psychologiem kończy się omówieniem wyników oraz otrzymaniem odpowiedniego orzeczenia lub zaświadczenia psychologicznego.

Koszty przeprowadzenia badania psychologicznego zostały z góry narzucone przez przepisy. Opłata wynosi 150 zł.

Zawód kierowcy = stres

Psychologowie ostrzegają: kabina ciężarówki to bardzo stresogenne miejsce pracy. Według naukowcyówkierowcy są nieustannie poddawani działaniu stresu. Wynika to m.in. z częstszego niż przeciętny udziału w wypadkach i kolizjach oraz kontaktu m.in. z policją, strażą graniczną, pasażerami oraz klientami. Do tego dochodzi presja czasu oraz poczucie odpowiedzialności – za pasażerów lub ładunek.
Kierowcy narzekają na presję czasu, ograniczenia wynikające z przepisów, kontrole drogowe i firmowe przez PiP i ITD, złe traktowanie przez dyspozytorów, poczucie „ganiania jak psa”, przedłużające się rozładunki z winy kontrahenta. Każdy kierowca ma inne potrzeby, cele i doświadczenia. Wielu kierowców lubi swoją pracę i nie przeszkadza im krótka rozłąka (zazwyczaj od 5 -14 dni). Natomiast jest spora grupa kierowców, która lubi jeździć, jak to nazywają, „wokół komina” na 8 godzin pracy i codziennie być w domu – mówi Sylwia Milewska. Czynników wyzwalających stres u kierowcy jest wiele jak: pośpiech, zmęczenie, złe samopoczucie, senność, ale także złe warunki drogowe, korki, remonty, objazdy, wypadki, hałas komunikacyjny, awarie samochodów, wysoka temperatura, niesprzyjające warunki atmosferyczne czy też zachowanie na drodze innych kierowców: wymuszanie pierwszeństwa, zajeżdżanie drogi, wtargnięcia pieszych i zwierząt na jezdnię” – wylicza psycholog transportu.

Każda sytuacja stresowa teoretycznie może doprowadzić do takich zachowań kierowcy, które będą stanowiły potencjalne zagrożenie w ruchu drogowym. Stres powoduje irytację i podenerwowanie, to zaś sprawia, że czujemy się znużeni lub zmęczeni, w związku z czym obniża się nasza zdolność koncentracji na drodze.
Badanie psychologiczne kierowcy ma za zadanie określić, na ile dobrze radzimy sobie z wymagającą, często stresującą sytuacją oraz czy nie cierpią na tym nasze zdolności kierowania pojazdami.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0