Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

10 najczęstszych problemów prawnych kierowców zawodowych

kierowca

Dynamicznie zmieniające się i niezrozumiałe przepisy prawa transportowego w Polsce i Europie to jedna z największych bolączek pracy kierowcy zawodowego. Aż 42% firm transportowych postrzega je jako zagrożenie dla rozwoju swojego biznesu . Według danych D.A.S. najczęstszą sferą, w której kierowcy potrzebują wsparcia prawnego są problemy związane z rozliczaniem czasu pracy.

Branża transportowa musi w ostatnich latach stawiać czoła wielu zmianom, także tym dotyczącym prawnych uregulowań pracy kierowców. Nic więc dziwnego, że firmy z sektora wymieniają zmieniające się ustawodawstwo jako jedno z największych zagrożeń dla swojego biznesu, zaraz po niedoborze kierowców na rynku pracy. Te dwa problemy się jednak łączą, twierdzi ekspertka D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. – To m.in. na kierowcach wykonujących usługę przewozu spoczywa obowiązek stosowania się do przepisów prawa odnoszących się do prawidłowego wykonywania transportu na terytorium danego kraju. To dodatkowe obciążenie, przy i tak już mocno wymagającej pracy kierowcy. To czynnik, który może potencjalnie zniechęcać do wybrania tego zawodu – uważa Justyna Turowska, radca prawny w D.A.S. i dodaje, że firmy transportowe powinny zwrócić uwagę na ten aspekt komfortu pracy swoich pracowników i rozważyć zapewnienie im dostępu do opieki prawnej.

Ubezpieczenie na problemy prawne

Jednym z popularnych rozwiązań dostępnych dla firm transportowych w kwestii zapewnienia prawnego wsparcia dla kierowców są ubezpieczenia ochrony prawnej. Ten rodzaj ubezpieczenia może zapewnić kierowcom dostęp do bezpłatnych, telefonicznych porad prawnych oraz wsparcia prawnego zarówno pod kątem doradztwa jak i reprezentacji w sądzie. Dodatkowo, ubezpieczenie ochrony prawnej dla firm transportowych zapewnia ochronę kierowcom także za granicą, zwykle w całej Europie. – Możliwość uzyskania informacji prawnej czy konsultacji z prawnikiem w sytuacji, gdy nie znamy norm obowiązujących w danym kraju, to wygoda dla kierowcy, jak i jego pracodawcy. Konieczność zaangażowania się w spór z organami kontrolnymi lub ryzyko rozstrzygnięcia sprawy przez sąd obcego państwa negatywnie wpływa na atrakcyjność oraz popularność pracy w charakterze zawodowego kierowcy. W sytuacji ogromnego niedoboru kierowców, to zdecydowanie niepotrzebne ryzyko dla firm – podkreśla ekspertka D.A.S.

Najczęściej kierowcy zmagają się z…

Według danych zebranych na podstawie zgłoszeń od firm transportowych objętych ubezpieczeniem ochrony prawnej D.A.S. w 2017 r. ubezpieczyciel wyróżnił 10 najczęściej pojawiających się problemów prawnych, z którymi borykają się kierowcy zawodowi. Najwięcej spraw dotyczy naruszenia czasu pracy przez kierowców czy też problemów pojawiających się podczas wykonywanego przewozu, takich jak błędne naliczenie opłat za przejazd przez elektroniczny system poboru opłat czy brak wymaganych dokumentów. Znaczna część zgłoszeń dotyczy także wykroczeń drogowych z uwagi na trudności w poruszaniu po drogach w obcym państwie. Nierzadko kierowcy zgłaszają problemy dotyczące naruszenia przez pracodawcę ich uprawnień pracowniczych.

10 najczęstszych problemów prawnych kierowców zawodowych

1. Naruszenie czasu pracy przez kierowcę

2. Niewłaściwa kalibracja tachografu

3. Mandat karny w związku z naruszeniem przepisów dotyczących ruchu drogowego

4. Spowodowanie wypadku drogowego

5. Błędne naliczenie opłat za przejazd przez elektroniczny system poboru opłat

6. Spór z pracodawcą dotyczący wysokości wynagrodzenia oraz innych uprawnień pracowniczych

7. Brak opłaty za wjazd do ograniczonej strefy ruchu

8. Brak wymaganych dokumentów podczas wykonywania transportu drogowego

9. Brak potwierdzenia klasy emisji spalin,

10. Brak odpowiedniego oznakowania pojazdu wykonującego transport ładunków ADR

- Problemy prawne kierowców zawodowych przeważnie nie wynikają z ich złej woli. Często okazuje się, że wcale nie popełnili wykroczenia i zostali niesłusznie ukarani mandatem, bądź nałożona kara była w zawyżonej wysokości, bo po prostu nie znali swoich praw i nie mieli argumentów, aby obronić się przez zarzutami. W wielu sprawach udaje nam się rozwiązać problem prawny kierowcy dzięki szybkiej poradzie. Zdarzają się jednak bardziej skompilowane przypadki, które wymagają zaangażowania się w proces sądowy. Ryzyko prawne w zawodzie profesjonalnego kierowcy jest duże, stąd warto się zabezpieczyć, aby w razie kłopotów móc liczyć na szybką i profesjonalną pomoc – zaznacza niemiecki adwokat Roland Myca z Kancelarii Anwaltskanzlei Roland Myca, specjalizującej się min. w obsłudze prawnej firm transportowych w zakresie niemieckiego oraz międzynarodowego prawa.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

prawo-jazdy

Za kierownicą bez prawa jazdy, za to z mamą lub tatą

Za kółkiem usiądziemy bez prawa jazdy! Konieczne jednak będzie towarzystwo rodzica. Ministerstwo Infrastruktury chce, aby po zakończeniu kursu, a przed przystąpieniem do egzaminu kandydaci na kierowców mogli doszkalać się pod okiem rodziców – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

2018-05-22
0
gallery_big

Bośniacki kierowca przerobił dokumenty zmywalnym cienkopisem

Bośniacki kierowca sfałszował międzynarodowe zezwolenie na przewóz towarów. Zatrzymali go na autostradzie A1 inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach. Wymierzyli przewoźnikowi karę 10 tysięcy złotych, a sprawę o fałszerstwo dokumentów przekazali policji.

2018-05-22
0
kontenery-witd-gdansk

Zestawy z kontenerami na celowniku ITD. Najcięższy ważył 69 ton

Inspektorzy z Gdańska zajęli się przewozem kontenerów. Ze sprawadzanych zestawów pięć budziło spore zastrzeżenia. Najcięższy ważył 69 ton! Jeden z kierowców zaś od tygodnia nie włożył karty do tachografu, bo… “żadne urządzenie nie będzie mu dyktowało, jak ma pracować.”

2018-05-22
0
tankowanie-tanie

Ile zapłacimy za benzynę w najbliższych tygodniach? Nawet 5,30 zł/litr

To jeszcze nie koniec podwyżek kosztów tankowania na polskich stacjach. Ceny paliw wyrażone w złotym na europejskim rynku cały czas rosną, a benzyna bezołowiowa osiąga poziomy jak wtedy, gdy baryłka ropy kosztowała w okolicach 100 dolarów – pisze Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

2018-05-21
0