Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Własna stacja przyzakładowa – rozwiązanie dla firm transportowych

Businessman hand giving a car key - car sale & rental business c

Aż 15 proc. niższe koszty zakupu paliwa, pełna kontrola nad jego obrotem w firmie, możliwość dokładnego rozliczania zużycia czy określanie czasu dostaw to tylko niektóre z zalet posiadania własnej stacji przyzakładowej. O tym kiedy warto pomyśleć o tego rodzaju inwestycji, o kosztach i wymogach formalnych redakcja e-petrol.pl rozmawia z Dawidem Przewodowskim z firmy PetroConsulting Sp. z o.o., która tworzy najbardziej zaawansowane rozwiązania dla wewnętrznych, przyzakładowych stacji paliw.

Redakcja e-petrol.pl: Jakie są podstawowe wymogi techniczne dla stworzenia przyzakładowej stacji paliw?

Dawid Przewodowski z firmy PetroConsulting Sp. z o.o.: Przyzakładowa stacja paliw np. do wydawania oleju napędowego składa się ze zbiornika (naziemnego lub podziemnego) o odpowiedniej pojemności, dystrybutora do tankowania oraz automatu do tankowania. Wielkość potrzebnego placu zależna jest głównie od wielkości zbiornika np. typowy zbiornik 30 m3 zajmuje około 23 m2. Oczywiście należy dodać tu wymagane przepisami prawa odległości od terenu leśnego, budynków mieszkalnych, granicy działki, zbiorników wodnych itp. – 10m. Przepisy mówią, że zbiornik musi być dwupłaszczowy i dopuszczony przez UDT (razem ze zbiornikiem otrzymujemy tzw. paszport zbiornika). Dopuszczalna pojemność zbiornika dla którego nie trzeba uzyskiwać pozwolenia budowlanego to 5 m3, jednak często jest to za mało. Jeżeli chcemy większy zbiornik czeka nas procedura budowalna na wewnątrzzakładowy zbiornik magazynowy. Takie formalności załatwia się z reguły w 2-4 miesiące. Jeżeli jednak nie otrzymalibyśmy takiego pozwolenia – wówczas pozostaje nam próba uzyskania tzw. odstępstwa budowlanego od właściwego ministra, w czym nasza firma np. pomaga swoim klientom.

Jakie orientacyjnie koszty trzeba ponieść na początek?

Ceny są bardzo różne w zależności od oczekiwanej pojemności zbiornika i tego, czy chcemy mieć dystrybutor profesjonalny czy zwykły nielegalizowany (dopuszczalny na stacjach przyzakładowych). Jaka będzie jego wydajność? Gdy myślimy o dobrej jakości zbiorniku, powiedzmy 20m3 naziemnym, profesjonalnym dystrybutorze i automacie to możemy założyć, iż cena sprzętu z montażem, kosztami administracyjnymi i szkoleniem z jego użytkowania wyniesie około 90-150 tys. zł netto. Często jest to mniej, ale może też być więcej.

Jak zorganizować dostawy paliw do stacji przyzakładowej?

Paliwo na swoją stację kupujemy od dostawców hurtowych, których na rynku jest sporo. Przy wyborze firmy, która będzie nam dostarczać paliwo, należy wziąć pod uwagę cenę za litr paliwa z dostawą do naszej stacji. Trzeba pamiętać także aby, w dobie częstych manipulacji i nieuczciwego handlu paliwem, sprawdzać naszych dostawców także pod kątem formalności prawnych np. opłacania przez nich podatku VAT, akcyzy, posiadania niezbędnych pozwoleń, itp.
Jakie są przewagi prowadzenia własnej stacji przyzakładowej nad korzystaniem z kart flotowych i/lub tankowaniem aut doraźnie, na stacjach?

Korzyści, jakie płyną z posiadania własnej stacji paliw to, oprócz samej różnicy w cenie zakupu paliwa, również oszczędności związane z brakiem potrzeby dojazdu do zewnętrznej stacji paliw, co zabiera czas i pieniądze. Należy pamiętać także o tym, że dzięki zastosowaniu profesjonalnego automatu do tankowania z programem zarządzającym, zapewniamy sobie pełną kontrolę nad obrotem paliwa w firmie, co skutkuje wymiernymi oszczędnościami z tytułu dokładnego rozliczania zużytego paliwa, określania czasu dostaw paliwa oraz jego ilości, daje ochronę przed kradzieżą itp. Posiadając przyzakładową stację na własne potrzeby, możemy finalnie obniżyć koszty zakupu paliwa w swojej firmie nawet o 15 proc. Z kolei niedostateczna kontrola zużycia paliwa może podnieść koszty eksploatacji taboru nawet o 20 proc, więc jest o co walczyć.

Które firmy najczęściej korzystają z tego typu rozwiązań?

Przede wszystkim firmy stricte transportowe, zarówno te duże, jak i małe, mające świadomość realnych oszczędności, jakie daje dokładne rozliczanie paliwa i posiadanie własnej stacji. Wśród posiadaczy takich obiektów znajdziemy także firmy budowlane, kopalnie np. kruszyw, przedsiębiorstwa typu PKS-MZK, oraz zakłady produkcyjne z różnych branż, posiadające własną flotę pojazdów.

Bezpłatne szkolenie: Własna stacja przyzakładowa – jak otworzyć i prowadzić z sukcesem?
5 października 2016 r. Godz.: 10.30 – 12.30
Międzynarodowe Targi Paliwowe Stacja i Biznes Przyszłości – 5-6 października 2016 r. Wrocław, Hala Stulecia
Więcej informacji o bezpłatnych szkoleniach:
www.targipaliwowe.pl/imprezy-towarzyszace/szkolenia-branzowe

Cargonews jest patronem medialnym wydarzenia. 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0