Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Giełda transportowa – katalizatorem biznesu

gielda-transportowa

Na rynku pojawiają się kolejne giełdy ładunków i transportu, dzięki którym zaciśniemy swoje relacje ze Wschodem. Jaka powinna być idealna platforma? Postawmy na doświadczenie, rzetelność oraz jasne warunki dotyczące bezpieczeństwa.

W podręcznikach do ekonomii można znaleźć kilkanaście przepisów na udany biznes, jednak w każdym z nich podkreśla się co najmniej dwie podstawowe wartości: jakość informacji oraz szybkość jej przepływu. Zagadnienia te można bez trudu odnieść do branży TSL, a dokładniej – giełd transportowych. Giełda transportowa pozwala na łatwą wymianę doświadczeń pomiędzy zlecającym przewóz a szukającym przewoźnika, użytkownik na dostęp do jawnych rankingów i tabel z ocenami, za źródło informacji służą również internetowe fora. Dzięki temu znalezienie klienta przez nieuczciwych przedsiębiorców nie będzie proste.
Na naszym kontynencie jest już ponad stu takich pośredników. Oznacza to, że każda z firm powinnam kłaść nacisk na jakość świadczonych usług oraz bezpieczeństwo swoich użytkowników i kontrahentów – rynek weryfikuje niewiarygodne platformy, konkurencja jest bowiem bardzo duża. Od początku bieżącego roku działalność rozpoczęło kilka nowych giełd transportowych, a wyraźnie zauważalną tendencją jest budowanie relacji pomiędzy Polską a Europą Wschodnią. Przykładem tego może być giełda ładunków i transportu Cargo.PL, która swoją działalność opiera na współpracy z partnerem z Litwy, Cargo.LT.
Dlaczego Polska? Dlaczego Wschód?
Ogólne trendy przewozów na rynku, wzrost eksportu i importu w krajach bałtyckich, Polsce i krajach WNP powodują wzrost przepływów towarowych. To z kolei wpływa na popyt na usługi transportowe. Polskich przewoźników uważa się za rzetelnych partnerów, a przystępne ceny powodują, że zagraniczni zleceniodawcy coraz częściej korzystają z ich usług. Oczekuje się, że rozwój giełd ładunków i transportu opierających swoją działalność o współpracę z rynkiem wschodnim będzie coraz większy oraz przyczyni się do przyśpieszenia i wzmocnienia partnerskich stosunków pomiędzy krajami bałtyckimi i WNP a Polską.
Co jest najważniejsze w działalności giełdy ładunków i transportu?
Koncepcja wspomnianej już, wirtualnej giełdy Cargo.PL, jest podobna do kilku działających na analogicznych zasadach platform w Europie Zachodniej. Oczywiście, działalność tego rodzaju firm wymaga przede wszystkim dużej podaży na usługi transportowe dla właścicieli ładunków i spedytorów. Poza tym przewoźnicy muszą mieć pewność, że znajdą zlecenia i nie będą narażeni na przestoje lub przejazdy z pustymi przyczepami.
Innym bardzo ważnym aspektem giełdy jest bezpieczeństwo. W polskim sektorze TSL dominuje obawa o współpracę z klientami z Europy Wschodniej. Obawy te dotyczą wiarygodności i płatności. W jaki sposób sprawdzić czy zleceniodawca jest godny zaufania i będzie płacić za świadczone usługi? Wybierając giełdę transportową, postawmy przede wszystkim na bezpieczeństwo – idealna platforma to taka, która wyróżnia się narzędziami, pozwalającymi na efektywne zweryfikowanie krajowych i zagranicznych kontrahentów. Im rozleglejszy pakiet bezpieczeństwa oferowany przez giełdę, tym bardziej utrudniona będzie działalność niektórych, niekoniecznie uczciwych firm.
Funkcjonalnym systemem jest możliwość budowania i kształtowania rankingów przez wszystkich uczestników, użytkowników giełdy. Przykładne realizowanie zleceń oznacza większą ilość pozytywnych opinii od klientów, a to z kolei – wyższą pozycję firmy i jej wiarygodności w tabeli. Rankingi mają często kluczowe znaczenie przy wyborze odpowiedniego przewoźnika – właścicielom ładunków zdecydowanie ułatwiają one decyzję dotyczące przewoźnika, a przewoźnikom – odnośnie rozpoczęcia współpracy z uczestnikami giełdy.
Istotnym elementem giełdy ładunków i transportu jest więc możliwość wymiany informacji. Tym samym warto zwrócić uwagę na to, czy przy platformie funkcjonuje aktywne forum użytkowników, które pomaga nie tylko w identyfikacji nieuczciwych graczy na rynku transportowym, ale również sygnalizuje najbardziej palące problemy tego sektora na początkowym etapie. Pamiętajmy, że informacja opublikowana publicznie, w Internecie jest potężną bronią. Nie chcąc stracić punktów rankingowych, a nawet dostępu do informacyjnej bazy giełdy, przedsiębiorcy i przewoźnicy starają się wypełnić rzetelnie i na czas wszystkie swoje zobowiązania. Nienaganna reputacja i szacunek kontrahentów oraz konkurencji stanowią jedne z najważniejszych aspektów biznesu, także w sektorze transportowym.
Ważne jest również to, aby zespół administrujący giełdę jednocześnie ściśle monitorował wszystkie procesy oraz decydował się na nałożenie odpowiednich sankcji tylko po dokładnej analizie argumentów obu stron konfliktu. Często użytkownicy giełdy mogą publikować informacje dotyczące zadłużenia kontrahenta, jednak także firma, pod której adresem wysnuto oskarżenia powinna mieć możliwość złożenia wyjaśnień i dzięki temu obronić się przed – niejednokrotnie – bezpodstawnymi zarzutami. Arbitrem jest w tym przypadku cała społeczność zgromadzona wokół giełdy ładunków i transportu oraz forum, co pozwala na wypracowanie optymalnego rozwiązania.
Jednocześnie pamiętajmy, że nie każdy może zarejestrować się na giełdzie transportowej – co ma za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników. Dotyczy to przede wszystkim nowych przedsiębiorstw; często warunkiem koniecznym jest udostępnienie dokumentu potwierdzającego istnienie firmy przez co najmniej 6 ostatnich miesięcy. Należy przy tym zaznaczyć, że ograniczenia nie mają na celu dyskryminowania początkujących przedsiębiorców, a raczej obronić rynek przed nieuczciwym zleceniodawcą lub zleceniobiorcą. Z kolei przy długoterminowej współpracy klienci giełdy transportowej czasami mogą liczyć na preferencyjne warunki, np. wcześniejsze informowanie o zapotrzebowaniu (zanim jeszcze dane pojawią się w ogólnej bazie).

Giełda transportowa to podstawowe narzędzie pozwalające w łatwy i szybki sposób znaleźć odpowiedniego przewoźnika, towar oraz umożliwiające kontakt i przepływ informacji. Wiele dzieje się w temacie tego rodzaju platform i współpracy Polski z krajami nadbałtyckimi i Europy Wschodniej – warto przyjrzeć się więc giełdom opierającym swoją działalność na kontaktach z tą częścią kontynentu.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Giełda Cargo.PL

jak-zatrudnic-kierowce-z-ukrainy

Tak powinno się weryfikować użytkowników na giełdzie!

Branża skarży się na słabą weryfikację firm na giełdach transportowych. Zdaniem użytkowników dostęp do systemów często przyznawany jest przedsiębiorcom, za którymi ciągnie się długa lista roszczeń i długów! Tymczasem Cargo.PL jeszcze bardziej usprawnia proces weryfikacji i uruchamia kolejną funkcjonalność.

2020-10-13
0
kontrole-w-firmie-transport

Jak egzekwować należności w transporcie?

Faktura wysłana klientowi nadal nie została opłacona? Pamiętaj, że na drogę sądową możesz wejść dopiero, kiedy zawiodą inne metody egzekwowania płatności. Przeczytaj, jak egzekwować należności w transporcie – w 4 prostych krokach.

2020-09-04
0
gieldy-transportowe

Giełdy transportowe odbijają się po pandemii wraz z transportem. W czym mogą pomóc w Twojej firmie

Według ekspertów rynek transakcji doraźnych, czyli tak zwany spot, stanowi 15 proc. całego sektora transportu towarów[1]. Z kolei dane statystyczne wskazują, że z elektronicznych giełd transportowych korzysta na co dzień 90 proc.[2] przedsiębiorstw przewozowych w Europie. Europejski rynek transportowy wart 500 mld dolarów[3] opiera się na zleceniach doraźnych m.in. po to, by ograniczać puste przebiegi. A te szacuje się na co trzeci przejazd w Polsce i co czwarty w UE.[4] giełdy transportowe

2020-06-23
0
ladunki-morskie-lotnicze

Ładunki morskie i lotnicze – nowość na Cargo.PL

Ładunki morskie i lotnicze – to nowe kategorie, które właśnie pojawiły się na Cargo.PL. Oznacza to, że producenci czy dystrybutorzy mają jeszcze większy wybór, jeśli chodzi o formę transportu swoich towarów! 

2019-12-19
0