Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Szwecja: powstaną drogi przekazujące energię elektryczną do samochodów ciężarowych

weekend_w_kabinie

Szwedzka Administracja Transportowa, Szwedzka Agencja Rządowa ds. Systemów Innowacji i Szwedzka Agencja Energetyczna potwierdziły, że gromadzone są środki na finansowanie budowy zelektryfikowanych dróg testowych. Szwedzi nie mają wątpliwości odnośnie korzyści takich dróg w przyszłości. Szwecja przodować będzie w innowacyjnych rozwiązaniach w transporcie. Jednak o wszystkim po kolei.

Energia może być przekazywana do samochodów ciężarowych na 2 sposoby – z sieci elektrycznej znajdującej się nad drogą albo przez nawierzchnię pokrycia drogowego, czyli ładowanie indukcyjne. W pierwszym przypadku samochody ciężarowe są napędzane z sieci elektrycznej, na tej samej zasadzie co trolejbusy. Natomiast drugi sposób polega na tym, że pomiędzy nawierzchnią drogi a pojazdem zostaje przestrzeń, a elektryczność jest przekazywana przez odległość poprzez specjalne źródła energii eletrycznej ustawione na nawierzchni drogowej. Na zelektryfikowanych drogach te dwa warianty pozwalają ciężarówkom poruszać się tylko za pomocą energii eletrycznej.

Szczególnie aktywnie w takich projektach bierze udział producent samochodów ciężarowych Scania. Szwedzi jeszcze nie zdecydowali, jaką technologię będą wykorzystywali, dlatego testują oba warianty. Możliwe, że w przyszłości będą wykorzystywane obie technologie.

Scania juz od kilku dziesięcioleci badała możliwość wprowadzenia napędu elektrycznego do pojazdów użytkowych. Firma uważa, że udało sie jej stworzyć warte uwagi pojazdy – pozostało jedynie je przetestować na drogach. Scania, która współpracuje z wyżej wspomnianymi organizacjami, również wydzieli część środków na budowę specjalnego odcinku drogi. Na zelektryfikowanych odcinkach dróg pojazd będzie mógł korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego. Drogowe „ładowarki” mogą się pojawić w Szwecji nawet w przyszłym roku.

W przyszłości inżynierowie Scanii planują elektryfikację dróg prowadzących od terenów kopalń do portów. Już teraz są prowadzone rozmowy z największymi firmami szwedzkimi nie tylko o elektryfikacji konkretnych odcinków dróg, ale też o gwarantowanych przewozach ładunków tymi drogami.

Energia elektryczna podawana z sieci elektrycznej nad drogą

Scania i Siemens już dawno testują samochody ciężarowe z pantografem. W odróżnieniu od trolejbusów, pojazdy elektryczne nie będą „przywiązane” do trakcji. Pojazdy posiadają bowiem dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Silnik elektryczny włącza się dopiero wtedy, gdy pantograf dotknie trakcji. Ponieważ pojazdy mają napęd hybrydowy, kierowca zawsze może się przełączyć na silnik spalinowy. Kiedy ciężarówka jedzie drogą zaopatrzoną w trakcję elektryczną, wykorzystuje silnik elektryczny, dopiero kiedy zjeżdża z niej, włączany jest silnik spalinowy. Pantograf jest montowany na dachu ciężarówki, jego szerokość wynosi 2,6 m.

Elektryczne ciężarówki są testowane na powstałym przed kilku laty specjalnym torze testowym Gross Döll niedaleko Berlina. Tor testowy liczy dwa kilometry i należy do firmy Siemens.

Inżynierowie utrzymują, że takie rozwiązanie może doskonale sprawdzić się w transporcie dystrybucyjnym lub na stałych trasach między na przykład dwiema fabrykami położonymi w tym samym regionie.

Energia elektryczna podawana przez nawierzchnię pokrycia drogowego, czyli ładowanie indukcyjne.

Testowe autobusy i ciężarówki Scania serii R maja pod podwoziem umieszczoną płytę elektryczną o rozmiarach 2×1 metra, która bezprzewodo pobiera z drogi prąd i ładuje nim baterie. Projekt jest wspólnym dziełem firmy Scania i Bombardier – znanego producentu lokomotyw czy tramwajów. Testy są przeprowadzane w centrum testowym w Mannheim w Niemczech. Inżynierowie Scanii uważają, że ładowanie indukcyjne ma spore szanse na sukces na przykład w mieście.

Bomardier stworzył system umieszczony pod podwoziem ciężarówek o mocy 200 kW, działąjący na dystansie 10 cm. Procesy testowe mają wyjawić straty energetyczne przy różnych odległościach pomiędzy płytami elektrycznymi a nawierzchnią drogi.

W mieście Södertälje (35 km od Sztokholmu, Szwecja), gdzie się znajduje siedziba Scanii, planuje się elektryfikacja drogi, na której odbywa się intensywny ruch autobusów. Zelektryfikowana droga będzie podzielona na 5 odcinków o łącznej długości 200 m. Elektryczne pojazdy ciężarowe, przejeżdżając każdy z tych odcinków, będą mogły uzupełnić zapas energii, którego wystarczy do kolejnego zelektryfikowanego odcinka.

Bezpieczeństwo

Pod podwoziem pojazdu są zamieszczone czujniki, które aktywują podawanie energii. Możliwe to jest tylko wówczas, kiedy płyta elektryczna i trakcja są wystarczająco bliko siebie. Jeżeli na drodze są np. piesi, energia elektryczna nie jest wytwarzana.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Nowości na rynku

171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0
167816581_2800861546792284_6821103957530999262_n

WAŻNE !!! Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące!

WAŻNE ️
Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące! Przez ten okres kierowcy zawodowi pozostają bezrobotni. Najczęstszym powodem jest przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h. Nierzadko zdarza się, że zawodowi kierowcy dostają karę podczas prowadzenia samochodu osobowego. Ale nawet na ciężarówce, którą przekroczycie limit 40 km/h przy pełnej prędkości (90), jest ryzyko pozostania bez pracy przez okres trzech miesięcy.

2021-04-02
0
166226256_2798283527050086_614401353238335132_n

PRZEWODNIK PO KARACH. GDZIE I ILE PŁACI KIEROWCA W EUROPIE ZA NARUSZENIE WARUNKÓW PRACY I ODPOCZYNKU

PRZEWODNIK PO KARACH. GDZIE I ILE PŁACI KIEROWCA W EUROPIE ZA NARUSZENIE WARUNKÓW PRACY I ODPOCZYNKUArt. 19 ust. 1. Rozporządzenie UE 561/2006 zobowiązuje państwa członkowskie do informowania Komisji o sankcjach mających zastosowanie w przypadku naruszenia tego rozporządzenia UE 165/2014.W związku z tym postanowiliśmy sporządzić linki dla każdego kraju do dokumentów zamieszczonych na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej do wglądu. Informacje podane w języku angielskimNależy zwrócić uwagę, że: Belgia, Irlandia, Włochy, Malta i Rumunia nie przekazały dotychczas Komisji informacji.Możesz zapoznać się z dokumentami, klikając poniższe linki :

2021-03-30
0
165024830_2795366667341772_2670891210294924177_n

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA dotyczące podróży do Niemiec

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA dotyczące podróży do Niemiec:

1️⃣ Podróżuję do Niemiec kilka razy w tygodniu – jak długo mój test Covid jest ważny?Wjeżdżając do Niemiec należy przedstawić zaświadczenie o wynikach badań (w języku angielskim lub niemieckim) nie starsze niż 48 godzin (od momentu pobrania próbki, bez wydawania zaświadczenia).

2️⃣ Wjeżdżam do Holandii przez Niemcy, a w drodze powrotnej odbieram ładunek w Niemczech – czy muszę zdawać test?
Nie, przy wjeździe z Holandii, która nie należy do grupy wysokiego ryzyka, test nie jest wymagany, ale kierowca musi mieć dowód rejestracji.

3️⃣ Wczoraj zdałem test przed wjazdem do Niemiec, a dziś jestem w Austrii. Wieczorem wracam do Niemiec od strony Tyrolu; czy muszę ponownie przystąpić do testu? Ponowne przystąpienie do testu Covid nie jest konieczne, jeżeli poprzedni negatywny test został przeprowadzony nie wcześniej niż 48 godzin przed wjazdem do Niemiec.

4️⃣Czy jestem zwolniony z testu przy wjeździe do Niemiec poza Mecklemburg-Vorpommern (Słubice, Krajnik Dolny, Kostrzyń nad Odrą), jeśli przebywam w Niemczech do 72 godzin?

Tak, w przypadku wjazdu do Niemiec poza wyznaczonym krajem, test dla pobytu w Niemczech do 72 godzin nie jest obowiązkowy. ALE jeśli wjechać do tego kraju „naokoło”, nadal będzie wymagany test.

5️⃣ Czy przy wjeździe do Niemiec z innych krajów muszę zdawać test?

2021-03-25
0
164143043_2794826130729159_3494825918039893583_n

WPROWADZENIA NA TERYTORIUM REPUBLIKI BIAŁORUSI OGRANICZEŃ SEZONOWYCH DOTYCZĄCYCH OBCIĄŻEŃ OSI

Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Białorusi dekretem z 1 marca 2021 r. Nr 4 wprowadza tymczasowe ograniczenia obciążeń osi pojazdów na republikańskich drogach publicznych.Dokument określa listę republikańskich autostrad, dla których obciążenia na osiach pojazdów są ograniczone od 25 marca do 20 kwietnia. W dokumencie znajduje się również lista autostrad, na których nie są wprowadzane ograniczenia. Na innych autostradach w tym okresie dopuszczalny jest maksymalny nacisk na jedną oś wynoszący 9 ton.

2021-03-25
0