Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Najbezpieczniejsze Volvo na świecie

crashed_topImage-199x112

Najwytrzymalsza kabina, jaką kiedykolwiek Volvo zbudowało, jest dodatkowo wyposażona w wyjście bezpieczeństwa. Najbardziej rygorystyczne na świecie testy zderzeniowe potwierdzają, że kierowca ma dużą szansę na przeżycie zderzenia z nieruchomym obiektem przy prędkości 80 km/h.

Nowe Volvo FH zostało poddane ponad 1000 symulowanym komputerowo testom zderzeniowym, a także 20 testom rzeczywistym. To znacznie więcej niż w przypadku standardowego programu badań. Mimo, że nie jest to już konieczne, Volvo nadal testuje swoje pojazdy zgodnie z normami szwedzkimi, znanymi jako „szwedzki test wytrzymałości” oraz „najbardziej wymagający test zderzeniowy na świecie.”

Symulacje i testy pozwoliły zaprojektować kabinę zapewniającą kierowcy maksymalną ochronę. Kabina jest większa i jednocześnie bardziej wytrzymała niż dotychczas.

Rzeczywiste bezpieczeństwo

Testy zderzeniowe potwierdzają zalety nowego szkieletu kabiny. Manekin przetrwał nawet najbardziej wymagającą próbę: uderzenie przy prędkości 50 km/h w stałą barierę w kształcie samochodu ciężarowego. W rzeczywistości test ten odpowiada uderzeniu przy prędkości 80 km/h w stojący w miejscu samochód ciężarowy i sugeruje, że kierowca mógłby przeżyć taki wypadek.

– W przypadku nowego FH mieliśmy możliwość projektowania kabiny od zera, bez żadnych ograniczeń. I w pełni to wykorzystaliśmy, tworząc nasz najbezpieczniejszy w historii samochód ciężarowy – mówi Matti Koponen z działu Volvo Cab Engineering. Jak zwykle i tylko w Volvo, konstrukcja została przetestowana razem ze wszystkim elementami wyposażenia wnętrza i zapełnionymi schowkami.

– W razie wypadku żaden element wyposażenia nie może powodować obrażeń. Nawet ekspres do kawy powinien pozostać na swoim miejscu – mówi Ulf Torgilsman, ekspert od prób zderzeniowych w Volvo Cab Engineering.

Pierwsze na świecie wyjście bezpieczeństwa dostępne w standardzie

Połowa wypadków z udziałem samochodu ciężarowego kończy się przewróceniem tego pojazdu. Wydostanie się przez drzwi kabiny, gdy pojazd leży na boku może być wyjątkowo trudne. Wybicie przedniej szyby poprzez jej kopnięcie, teraz, gdy jest ona przyklejona, także nie wchodzi w rachubę. Rozwiązaniem problemu jest luk ewakuacyjny.

– Zastosowanie wklejanej przedniej szyby wymusiło konieczność udostępnienia kierowcy innej drogi ucieczki. To była bezwzględna konieczność – wyjaśnia Ulf Torgilsman, ekspert od prób zderzeniowych.

Olbrzymie okno dachowe

Obecnie każde Volvo FH jest wyposażone w okno dachowe skonstruowane tak, by pełniło funkcję luku ewakuacyjnego. Okno ma wymiary 50×70 cm, więc z łatwością wydostanie się przez nie nawet „słusznej postury” kierowca.

Na tym nie koniec – okno dachowe spełnia wymagania dotyczące wyjść bezpieczeństwa w samochodach ciężarowych transportujących materiały palne, takie jak benzyna i inne substancje. Okno dachowe podnosi również komfort wnętrza, doświetlając je. Dzięki temu kierowca ma lepsze samopoczucie i może rzadziej korzystać z oświetlenia elektrycznego.

– Przyjemne otoczenie kierowcy pozytywnie oddziałuje także na bezpieczeństwo. Ułatwia kierowcy zachowywanie czujności. Można więc powiedzieć, że obecność luku ewakuacyjnego tak naprawdę redukuje szanse na to, że będzie on potrzebny w sytuacji zagrożenia – konkluduje Matti Koponen z Volvo Cab Engineering. To dobrze koresponduje z celem Volvo, jakim jest budowa bezpiecznych samochodów ciężarowych

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Nowości na rynku

IVECO S-WAY NP (1)

Nowe funkcje poprawiające bezpieczeństwo od IVECO

IVECO poszerza portfolio cyfrowych usług IVECO ON o pakiet Safe Driving, czyli zestaw funkcji służących poprawie bezpieczeństwa jazdy. Pokładowy system mierzy szereg kluczowych wskaźników (KPI) i generuje regularne raporty, dzięki którym kierowcy mogą doskonalić bezpieczny styl jazdy, a menedżerowie floty mogą promować wśród załogi kulturę bezpiecznej jazdy.

2020-11-26
0
FH-LNG-on-road

Volvo Trucks: zainteresowanie skroplonym gazem coraz większe wśród przewoźników

Przewoźnicy i ich klienci są coraz bardziej zainteresowani redukcją emisji CO2 i kosztów poprzez stosowanie schłodzonego skroplonego gazu jako paliwa. Z tego powodu, podobnie jak przy poprzedniej generacji, nowe samochody ciężarowe Volvo FH i Volvo FM są również oferowane z silnikami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym i biogazem, które oferują takie same osiągi jak silniki wysokoprężne. Wykorzystanie biogazu umożliwia osiągnięcie transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.

2020-09-25
0