Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak dobrać opony zimowe do ciężarówki?

jak-dobrac-opony-zimowe-do-ciezarowki

Zimówka zimówce nierówna. Często ogumienie wcale nie radzi sobie z jazdą po zaśnieżonej i oblodzonej powierzchni, mimo określenia „zimowe”. Sprawdźmy, jak dobrać opony zimowe do ciężarówki, aby dobrze spełniały swoje zadanie. Na jakie właściwości oraz oznaczenia należy zwrócić uwagę?

Producenci opon podkreślają, że choć sprzedaż zimówek do pojazdów ciężarowych rośnie, to wciąż mówimy jedynie o pewnym marginesie rynku. Wynika to przede wszystkim z wysokich cen ogumienia do ciężarówek – przewoźnicy decydują się więc tylko na jeden komplet opon uniwersalnych, czyli takich, które powinny poradzić sobie z warunkami niezbyt srogiej zimy. Wiąże się to również z brakiem jednolitych przepisów na terenie Unii Europejskiej. Obowiązują normy uchwalone w poszczególnych państwach członkowskich, które często są dość liberalne lub nie precyzują wymagań dotyczących rodzaju ogumienia. „Wymogi dotyczące opon ciężarowych na oś kierowaną, napędową i naczepę bardzo różnią się między sobą – podkreśla Marcin Cywiński, Marketing Manager CVT z Continental Opony Polska. Przykładowo w Niemczech obowiązkowo podczas zimy na osi napędowej muszą być montowane opony M+S. W Skandynawii obowiązkowe są opony zimowe z 3PMSF. Zapewniają one lepszą trakcję w trudnych warunkach klimatycznych, a co za tym idzie ograniczają przestoje w okresie zimowym. W Skandynawii wymagania co do przyczepności opon są bardzo rygorystyczne, dlatego musimy sprostać oczekiwaniom flot, które tam jeżdżą” – tłumaczy.

Niejednokrotnie przepisy narzucające obowiązek wymiany opon na zimowe nie istnieją, czego dobrym przykładem jest chociażby Polska. Zaskakuje też brak wymogu montażu zimówek w Danii czy Holandii. Szczegółowo o normach dotyczących wyposażenia zimowego w Europie pisaliśmy TUTAJ.

Ostrzejsze wymagania

Znacznie bardziej rygorystycznie niż właściciele „zwykłych” ciężarówek do tematu powinni podejść przewoźnicy autobusowi, czyli dysponujący flotą pojazdów przeznaczonych do przewozu osób, jak i zajmujący się transportem towarów w trudnych warunkach zimowych (choć i o tym przepisy polskie, jak i wielu innych państwo europejskich, milczą). Stosowanie opon uniwersalnych nie wchodzi także w grę w przypadku pojazdów przewożących towar cenny czy podatny na uszkodzenia. Co interesujące, o konieczności stosowania zimówek w ciężarówkach często przekonuje nas również treść umowy np. z ubezpieczycielem.

„W prawidłowym doborze opon, istotny jest rodzaj realizowanego transportu – mówi Marcin Cywiński z Continental Opony Polska – Pojazdy przeznaczone dla transportu wielkogabarytowego w warunkach zimowych muszą być wyposażone w specjalistyczne ogumienie, które charakteryzuje się dłuższą żywotnością, odpornością na ścieranie oraz dobrą amortyzacją. Właściwie dobrana opona do pojazdu ciężarowego gwarantuje dobrą przyczepność oraz efektywne hamowanie i przyspieszanie w trudnych warunkach zimowych”.

M+S czy 3PMSF?

Zatem jak dobrać opony do ciężarówki? Jak wybrać takie, które spełnią nasze oczekiwania? Przede wszystkim dostosować poziom ochrony do warunków zimowych w regionie, po którym pojazd będzie się poruszać. Wspomnieliśmy już od dwóch kluczowych symbolach: M+S oraz 3PMSF, które znajdziemy na boku opony. M+S (Mud & Snow – śnieg i błoto) to według przepisów opona przeznaczona do jazdy po śniegu. Pamiętajmy jednak, że tak naprawdę nie została ona przebadana w warunkach zimowych – choć jej konstrukcja, zastosowane rozwiązania i materiały sprawiają, że spełnia ona wymagania stawiane ogumieniu zimowemu. Oznaczenie 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake; poznamy go po płatkach śniegu) wskazuje z kolei na produkt przeznaczony stricte do jazdy po ośnieżonych drogach, o osiągach potwierdzonych w testach (badaniu skuteczności hamowania w warunkach zimowych zgodnie z metodą ETRTO, czyli European Tyre and Rim Technical Organisation). „Oznaczenie M+S występuje na wszystkich oponach napędowych, także tych przeznaczonych do długich podróży po autostradach. Jednak nie wszystkie opony z tym znakiem to ogumienie zimowe – symbol może znajdować się na oponach typu Off-Road oraz budowlanych. Znaczkiem potwierdzającym możliwość jazdy w trudnych warunkach zimowych jest dodatkowa sygnatura przedstawiająca płatek śniegu (3PMSF)” – podsumowuje ekspert firmy Continental Opony Polska. Jeśli szukamy ogumienia, które poradzi sobie w najbardziej wymagających warunkach, szukajmy na oponie tych dwóch oznaczeń jednocześnie.

Co na rynku?

Producenci opon zimowych do pojazdów użytkowych wciąż pracują nad udoskonalaniem swoich rozwiązań. Bieżniki opon niektórych firm mają konstrukcję opartą o mikroskopijne pory poprawiające trakcję na trudnej nawierzchni. Wyposaża się je ponadto w klocki antypoślizgowe, które zwiększają stabilność na śliskiej nawierzchni; interesującym usprawnieniem jest też mechanizm wzajemnego blokowania klocków bieżnika, wskutek czego znacznie trudniej o uszkodzenie opony. Opony zimowe charakteryzują się oczywiście głębszym bieżnikiem (jako minimalną głębokość bieżnika opon zimowych do pojazdów użytkowych podaje się 4 mm), także bieżnikiem o konstrukcji żebrowanej z licznymi lamelami (często widzimy tu też liczne nacięcia poprzeczne).

Proces doboru odpowiednich opon zimowych do pojazdów ciężarowych jest bardzo złożony. Ogumienie dobierane jest na podstawie wielu kryteriów, m.in. bezpieczeństwa, regulacji prawnych, typu realizowanego transportu, rodzaju nawierzchni oraz warunków atmosferycznych, w których będą użytkowane opony” – podkreśla Marcin Cywiński. Wymagana jest tu specjalistyczna wiedza oraz doświadczenie, dlatego też właściciele większych flot pojazdów często współpracują z wyspecjalizowanymi, zewnętrznymi doradcami z tej dziedziny. Jak dobrać opony zimowe do ciężarówki stojącej na naszym parkingu? Zanim dokonamy zakupu, skonsultujmy się z ekspertem.

Konsultacja merytoryczna: Marcin Cywiński, Marketing Manager CVT z Continental Opony Polska

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0