Co zmieni się w polskiej branży transportowej w 2016 r.?

Mimo zmieniających się przepisów, niemieckiej ustawy o płacy minimalnej czy embarga polski transport ma się dobrze. Całkiem dobrze. Według danych GUS w sektorze transportu odnotowano o 1,3 proc. lepsze wyniki niż przed rokiem. Mimo to warto sprawdzić, co zaserwuje nam 2016 r. w zakresie nowych norm, ustaw i pomysłów polityków. Dzięki temu będziemy przygotowani na wszelkie ewentualności.
Mandat od skarbówki
Wszyscy, którzy do tej pory skutecznie wymigiwali się od płacenia mandatów, będą nieco zaniepokojeni tą informacją. Od 2016 r. za ściąganie należności za mandaty odpowiedzialne będą już nie urzędy wojewódzkie, a skarbówka. Oznacza to, że wierzycielami w sprawach mandatowych staną się naczelnicy urzędów skarbowych.
Nikt nie chce zadzierać ze skarbówką, możemy być więc pewni, że to dobra metoda na niepłacących.
***
Więcej na ten temat:
Skarbówka na poważnie zajmie się ściąganiem mandatów. Już od 2016 r.
ITD do „odstrzału”
Decyzją MSWiA Inspektorat Transportu Drogowego zostanie zlikwidowany. Dlaczego? Zdaniem wiceministra Jarosława Zielińskiego funkcjonowanie jednocześnie kilku służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach wcale tego bezpieczeństwa nie podnosi. Inspektorzy znajdą pracę w policji.
***
Więcej na ten temat:
ITD do likwidacji, zostaje tylko policja
Straż miejska bez fotoradarów
Policja zyska nie tylko nowych pracowników, ale i… fotoradary! Wraz z pierwszym dniem nowego roku fotoradary oraz pozostałe systemy nadzorujące ruch znajdą się pod wyłączną pieczą funkcjonariuszy policji. Skąd te zmiany? Według analiz i raportów strażnicy miejscy i gminni często wykorzystywali urządzenia jako sposób na podreperowanie finansów gminy.
***
Więcej na ten temat:
Straż miejska straci fotoradary 1 stycznia 2016 r.!
Strażnicy miejscy tracą fotoradary. Stracą też pracę?
Znacznie wyższe mandaty za przekroczenie prędkości
Aktualnie mandat za jedno wykroczenie wynosi do 500 zł, a w przypadku popełnienia paru wykroczeń – to 1000 zł. Warto zauważyć, że te stawki grzywien nie zmieniły się od 1995 r.
Od 2016 r. kary dla kierowców mają być naliczane w oparciu o przeciętne wynagrodzenia za poprzedni rok. Przy przekroczeniu prędkości o 11-20 km/h będzie to 3 proc. średniej pensji, a w przypadku jazdy o 50 km/h za szybko – 20 proc.
***
Więcej na ten temat:
Strażnicy gminni i miejscy stracą fotoradary! A kierowcy więcej zapłacą za szybką jazdę
Odcinkowy pomiar prędkości i monitoring przejazdu na czerwonym pełną parą
Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią nam: należy jeździć wolniej. Pod koniec listopada CANARD poinformował, że co prawda z małym poślizgiem, ale systemy do rejestrowania wykroczeń kierowców działają na pełnych obrotach. Warto o tym pamiętać także i w nowym roku.
Pomiarem objęto 29 odcinków w całej Polsce, z kolei monitoring zainstalowano na 20 skrzyżowaniach.
***
Więcej na ten temat:
Młodzi kierowcy na cenzurowanym, ale jednak po 2016 r.
Już od pierwszych dni stycznia mieliśmy się zmierzać z nowymi zasadami dotyczącymi początkujących kierowców. Początkowo termin też przesunięto na jesień 2016 r. Ostatnio jednak mówi się o początku 2017 r. Co nasz czeka? „Wprowadzony zostanie okres próbny, w którym młody stażem kierowca przez pierwsze dwa lata od dnia wydania prawa jazdy będzie na tzw. ”cenzurowanym” – tłumaczy Mariusz Sztal z warszawskiego oddziału WORD. – Będzie mógł poruszać się pojazdem oznakowanym zielonym listkiem, a pomiędzy 4 a 8 miesiącem swojej przygody za kierownicą zobligowany będzie do odbycia kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym”. To jeszcze nie wszystko, początkujący kierowcy będą musieli jeździć nieco wolniej.
***
Więcej na ten temat:
NOWY egzamin na prawo jazdy, czyli co się zmienia
Nowy egzamin na prawo jazdy dopiero jesienią 2016 r.!
CEPIK 2.0. z opóźnieniem
Poślizg we wprowadzeniu zmian w przepisach dla młodych kierowców wiąże się ze spóźnieniem ze startem systemu CEPIK 2.0. Umożliwi on sprawdzanie informacji o kierowcy, jego uprawnieniach, punktach karnych i pojazdach online. System przypomni nam też o badaniach technicznych czy konieczności przedłużenia uprawnień.
***
Więcej na ten temat:
Zredukowanie punktów karnych? Hola, hola, nie tak szybko!
Teraz procedura jest stosunkowo prosta. Od 2016 r. nie będzie aż tak kolorowo… Kursy podrożeją, będą trwały dłużej. Jeśli po kursie znów nazbieramy pakiet punktów, stracimy uprawnienia i będziemy musieli zdawać prawo jazdy jak początkujący kierowcy.
***
Więcej na ten temat:
Boom na kursy redukujące punkty karne – ośrodki szkoleniowe przeżywają oblężenie
Parę zmian w Kodeksie Pracy
W roku 2016 r. sporo zmienia się w zakresie praw pracownika – przepisów dotyczących umów, zatrudniania oraz urlopów rodzicielskich. Pracownika będzie można zatrudnić na umowę na czas określony tylko na okres do 33 miesięcy. W praktyce oznacza to, że pracodawca może nam zaproponować tylko trzy umowy na czas określony, czwartą należy już zawrzeć na czas nieokreślony. Okres próbny zaś nie może przekroczyć 3 miesięcy.
Ponadto każdy pracownik pracujący na umowę zlecenie będzie musiał odprowadzać składki do ZUS.
***
Więcej na ten temat:
Zmiany w Kodeksie Pracy 2016. Co “nowego”?
Co ze stawkami minimalnymi podatku od środków transportowych?
Od razu odpowiadamy: będą obowiązywać te z 2015 r. Przynajmniej więc w tej kwestii nic się nie zmienia.
***
Więcej na ten temat:
Stawki minimalne podatku od środków transportowych obowiązujące w 2016 r.
Nie zapominajmy o embargo
W pierwszym kwartale 2015 r. uruchomiono rządowy program dopłat dla firm poszkodowanych przez wprowadzenie embargo przez Rosję. Przedsiębiorca może uzyskać łącznie 1116 zł na jednego pracownika. Wnioski możemy składać jeszcze przez cały 2016 r.
***
Więcej na ten temat:
Dopłaty w firmach poszkodowanych przez rosyjskie embargo: jak wypełnić wniosek?
Komentarze
Ciekawy artykuł. Wcale to z ITD cieszy. Likwidowali nas a teraz sami upadli
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.