Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Ciężarówki przyszłości, czyli Future Truck 2025

ciezarowka_przyszlosci

Co kryje się pod nazwą ciężarówki przyszłości? Jazda autonomiczna, znacznie zwiększone bezpieczeństwo na drodze, optymalizacja procesu transportu i niższe zużycie paliwa. To jednak tylko niektóre usprawnienia zaprezentowane przez Mercedes-Benz podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Zaprezentowano spektakularny prototyp Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Nowoczesne ciężarówki Mercedes-Benz to przykład nietuzinkowego połączenia estetyki z funkcjonalnością – twórcy pojazdu doszli najwidoczniej do wniosku, że to dwa równoważne, niezwykle istotne składniki. Zastosowano innowacyjne rozwiązania m.in. z zakresu inżynierii oświetlenia, udowadniając, jak mogą wyglądać kabiny autonomicznej ciężarówki w przyszłości. Wdrożono już przyszłe regulacje dotyczące długości pojazdów: wydłużony przedni pas zyskał dzięki temu płynne, opływowe kontury, linię podkreślono przez jasnosrebrny lakier. Zamiast konwencjonalnych lusterek znajdziemy tu kamery, oprócz tego zaskakuje nas zaokrąglona forma przedniej szyby i charakterystycznie wyprofilowana, zintegrowana z szybą ochrona przeciwsłoneczna i spojler dachowy. Kabina wygląda dzięki niej jak odlana z jednej bryły.

Funkcjonalność Future Truck 2025 polega także na zupełnie innym podejściu do zagadnienia obowiązków kierowcy i jego pracy. Oczywiście, możliwość przejścia na tryb autonomiczny bynajmniej nie oznacza, że kierowca przestaje być niezbędny, a poruszanie się ciężarówką może odbywać się bez niego. Na szczęście projektanci nie poszli w swojej fantazji tak daleko. W kabinach dalekobieżnych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz znajdziemy osobną sekcję prowadzenia pojazdu oraz osobną – przeznaczoną do odpoczynku. Oprócz tego wyróżnia się tu również strefa pozwalająca na spokojną pracę podczas jazdy autonomicznej, przypominająca nowoczesne biuro. Kierowca może zająć się więc innymi obowiązkami, kontrolując jednocześnie obraz z kamer zastępujących lusterka wsteczne oraz panel instrumentów z osobnymi wyświetlaczami wskaźników. Wygodny fotel staje się “centrum dowodzenia”. Ze światem zewnętrznym komunikujemy się za pomocą nowoczesnego tableta, dzięki któremu przejrzymy dokumenty i zaplanujemy dalsze etapy podróży lub szczegóły związane z kolejnymi zamówieniami czy przewidywanymi postojami.

Zamiast standardowych lamp z przodu ciężarówki zainstalowano pas rozświetlony diodami LED. Podczas ręcznego prowadzenia pojazdu diody świecą na biało, natomiast po załączeniu programu automatycznego zmieniają barwę na niebieską, jednocześnie pulsując w celu zakomunikowania innym uczestnikom ruchu trybu jazdy.

Sercem systemu jest układ “Highway Pilot”, który można porównać do autopilota w samolocie. Korzysta on ze współpracy z innymi samochodami oraz infrastrukturą. Jak to działa? Zespół czujników radarowych w dolnej części przedniego pasa skanuje drogę w zakresie dalekich i bliskich odległości. Pierwszy sensor ma 250 m zasięgu i kąt detekcji 18 st., a drugi – 70 m zasięgu i kąt detekcji 130 st. Obszar przed ciężarówką śledzi także kamera stereoskopowa umieszczona za przednią szybą, nad wspornikiem deski rozdzielczej. Obecnie jest tam zabudowana kamera mono, z której korzysta opcjonalny układ kontroli pasa ruchu. Zasięg kamery stereoskopowej wynosi 100 m, jej poziomy kąt widzenia to 45 st., a pionowy – 27 st. Kamera stereoskopowa rozróżnia pojedyncze i podwójne pasy, rozpoznaje pieszych oraz poruszające się i nieruchome obiekty, a także stan nawierzchni dróg. Precyzyjnie mierzy odległości, interpretuje informacje ze znaków drogowych. Przewiduje się, że o ile w mieście i przy manewrowaniu pomiędzy innymi pojazdami ciężarówką przyszłości będzie kierował operator, o tyle w bezpieczniejszym terenie, np. na autostradzie pojazd poradzi sobie sam.

Twórcy przekonują, że inteligentne ciężarówki staną się remedium na niebezpieczne sytuacje na drogach, wypadki, sytuacje, w których kierowca mimo przepracowania decyduje się kontynuować jazdę. Przez analizę sytuacji na drodze samochód sam zareaguje na pojawienie się czynników mogących stanowić zagrożenie w ruchu drogowym. System Mercedes-Benz ma dać również odpowiedź na niewygodę korków. W przypadku, gdy układ wykryje z przodu inny pojazd, automatycznie dostosuje do niego prędkość ciężarówki w granicach dopuszczalnego limitu i zachowa bezpieczny dystans.

Oczywiście, za nowoczesnymi układami sterowania idą również kwestie proekologiczne. Ciężarówki przyszłości mają charakteryzować się wyjątkowo niskim zużyciem energii oraz niższą niż do tej pory emisją spalin do atmosfery.

Eksperci Mercedes-Benz twierdzą, że wprowadzenie jazdy autonomicznej z technicznego punktu widzenia będzie możliwe w ciągu kolejnych 5 lat. Jednak, jeśli wziąć po uwagę realistyczną implementację technologii oraz uregulowania prawne – możemy spodziewać się wkroczenia tego rodzaju pojazdów na rynek ok. 2025 r.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Nowości na rynku

171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0
167816581_2800861546792284_6821103957530999262_n

WAŻNE !!! Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące!

WAŻNE ️
Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące! Przez ten okres kierowcy zawodowi pozostają bezrobotni. Najczęstszym powodem jest przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h. Nierzadko zdarza się, że zawodowi kierowcy dostają karę podczas prowadzenia samochodu osobowego. Ale nawet na ciężarówce, którą przekroczycie limit 40 km/h przy pełnej prędkości (90), jest ryzyko pozostania bez pracy przez okres trzech miesięcy.

2021-04-02
0
166226256_2798283527050086_614401353238335132_n

PRZEWODNIK PO KARACH. GDZIE I ILE PŁACI KIEROWCA W EUROPIE ZA NARUSZENIE WARUNKÓW PRACY I ODPOCZYNKU

PRZEWODNIK PO KARACH. GDZIE I ILE PŁACI KIEROWCA W EUROPIE ZA NARUSZENIE WARUNKÓW PRACY I ODPOCZYNKUArt. 19 ust. 1. Rozporządzenie UE 561/2006 zobowiązuje państwa członkowskie do informowania Komisji o sankcjach mających zastosowanie w przypadku naruszenia tego rozporządzenia UE 165/2014.W związku z tym postanowiliśmy sporządzić linki dla każdego kraju do dokumentów zamieszczonych na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej do wglądu. Informacje podane w języku angielskimNależy zwrócić uwagę, że: Belgia, Irlandia, Włochy, Malta i Rumunia nie przekazały dotychczas Komisji informacji.Możesz zapoznać się z dokumentami, klikając poniższe linki :

2021-03-30
0
165024830_2795366667341772_2670891210294924177_n

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA dotyczące podróży do Niemiec

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA dotyczące podróży do Niemiec:

1️⃣ Podróżuję do Niemiec kilka razy w tygodniu – jak długo mój test Covid jest ważny?Wjeżdżając do Niemiec należy przedstawić zaświadczenie o wynikach badań (w języku angielskim lub niemieckim) nie starsze niż 48 godzin (od momentu pobrania próbki, bez wydawania zaświadczenia).

2️⃣ Wjeżdżam do Holandii przez Niemcy, a w drodze powrotnej odbieram ładunek w Niemczech – czy muszę zdawać test?
Nie, przy wjeździe z Holandii, która nie należy do grupy wysokiego ryzyka, test nie jest wymagany, ale kierowca musi mieć dowód rejestracji.

3️⃣ Wczoraj zdałem test przed wjazdem do Niemiec, a dziś jestem w Austrii. Wieczorem wracam do Niemiec od strony Tyrolu; czy muszę ponownie przystąpić do testu? Ponowne przystąpienie do testu Covid nie jest konieczne, jeżeli poprzedni negatywny test został przeprowadzony nie wcześniej niż 48 godzin przed wjazdem do Niemiec.

4️⃣Czy jestem zwolniony z testu przy wjeździe do Niemiec poza Mecklemburg-Vorpommern (Słubice, Krajnik Dolny, Kostrzyń nad Odrą), jeśli przebywam w Niemczech do 72 godzin?

Tak, w przypadku wjazdu do Niemiec poza wyznaczonym krajem, test dla pobytu w Niemczech do 72 godzin nie jest obowiązkowy. ALE jeśli wjechać do tego kraju „naokoło”, nadal będzie wymagany test.

5️⃣ Czy przy wjeździe do Niemiec z innych krajów muszę zdawać test?

2021-03-25
0
164143043_2794826130729159_3494825918039893583_n

WPROWADZENIA NA TERYTORIUM REPUBLIKI BIAŁORUSI OGRANICZEŃ SEZONOWYCH DOTYCZĄCYCH OBCIĄŻEŃ OSI

Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Białorusi dekretem z 1 marca 2021 r. Nr 4 wprowadza tymczasowe ograniczenia obciążeń osi pojazdów na republikańskich drogach publicznych.Dokument określa listę republikańskich autostrad, dla których obciążenia na osiach pojazdów są ograniczone od 25 marca do 20 kwietnia. W dokumencie znajduje się również lista autostrad, na których nie są wprowadzane ograniczenia. Na innych autostradach w tym okresie dopuszczalny jest maksymalny nacisk na jedną oś wynoszący 9 ton.

2021-03-25
0