Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Znamy wyrok SN w sprawie wcześniejszych emerytur kierowców

firmy-transportowe-zatrudnienie

Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów rozstrzygnął dzisiaj kwestię wcześniejszych emerytury dla kierowców, którzy wykonywali również czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora. Sędziowie Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego przychylili się do korzystnego dla kierowców stanowiska Prokuratury Krajowej.

Sprawa została zainicjowana przez Pierwszą Prezes Sądu Najwyższego, która wystąpiła o rozstrzygnięcie, czy praca kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 ton, jest pracą w szczególnych warunkach, jeśli kierujący takim pojazdem wykonywał służbowo także czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora.

Odpowiedź twierdząca oznacza dla kierowcy możliwość nabycia prawa do wcześniejszej emerytury (po ukończeniu 60 roku życia), jeśli przepracował 25 lat, w tym 15 lat w warunkach szczególnych.

Podstawą do ubiegania się o wcześniejszą emeryturę jest wykonywanie pracy w warunkach szczególnych. Zaś praca ta powinna być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku. W opinii Prokuratury czytamy, że praca kierowcy nie może być utożsamiana jedynie z prowadzeniem pojazdu. W praktyce obejmuje ona wiele czynności związanych z załadunkiem czy rozładunkiem, codzienną obsługą pojazdów czy zapewnieniem bezpieczeństwa przewożonych osób, rzeczy i pojazdu. Tym samym inne czynności, w tym konwojenta, ładowacza czy spedytora, wpisują się integralnie w wykonywanie pracy na stanowisku kierowcy. Nie mogą być one utożsamiane z nieświadczeniem pracy w szczególnych warunkach w sposób stały i w pełnym wymiarze.

Prokuratura podkreślała również, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłaby do gorszego traktowania kierowców wykonującego w ramach swojej pracy więcej czynności (np. spedycyjnych czy rozładunkowych).

Warto podkreślić, że uchwała dotyczy osób które wymagany staż pracy nabyły przed 1 stycznia 1999 roku. Nie wiadomo, ilu kierowców zechce skorzystać z możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę, szacuje się że może to być nawet kilkadziesiąt tysięcy zawodowych kierowców. Może to spowodować pogłębienie się deficytu pracowników z którym boryka się branża.

Źródło: TLP, opracowała: Joanna Rutkowska

Komentarze

ooooooooo 2018-02-04 19:28

nareszcie ktoś to dostrzegł

morusek 2018-02-01 17:43

Jestem za

mikas 2018-02-01 15:05

Daj boże wszystkim kierowcom przejsc na wcześniejsza emeryture :) to cieżki zawód ,niebezpieczny itd jestem za ...........


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

Aplikacja 3

Zostałeś napadnięty? Aplikcja powiadomi kierowców znajdujących się w pobliżu

O tragedii w Berlinie słyszał już praktycznie każdy. Łukasz Urban został zastrzelony przez terrorystę, który następnie porwał jego samochód i taranował ludzi. Niestety, nie jest to pojedynczy przypadek, ponieważ nawet w połowie stycznia tego roku, na jednym z niemieckich parkingów znaleziono w kabinie polskiej ciężarówki ciało kierowcy. To potwierdza tylko fakt, że każdego dnia zdrowie i życie kierowców zawodowych jest zagrożone. Okazuje się, że dzięki wykorzystaniu nowych technologii jest szansa na zwiększenie ich bezpieczeństwa.

2018-02-22
0
naiwgacje-gps

Popularność nawigacji GPS maleje. Kupujemy za to bardzo dużo wideorejestratorów

Sprzedaż nawigacji samochodowych od kilku lat notuje tendencję spadkową, głównie ze względu na rosnącą popularność aplikacji na smartfony. Mimo to wciąż sprzedaż tych urządzeń utrzymuje się na poziomie ok. 300 tys. sztuk rocznie. Rosnącym segmentem, o który walczą producenci elektroniki samochodowej, są za to wideorejestratory. Polscy kierowcy coraz chętniej wyposażają się w kamery, mające często szereg dodatkowych funkcji, jak możliwość transmisji na żywo na Facebooku czy monitorowanie ciśnienia w oponach.

2018-02-22
0
P1

Czy do skutecznego zarządzania flotą i kierowcami wystarczy karta papieru lub tabelka w Excelu?

Zakłopotany kontrahent informuje Cię przez telefon, że Twoja dostawa spóźnia się już kilka godzin. Kierowca na trasie nie odbiera, więc ciężko jest to wyjaśnić. Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Problemy jedynie narastają, gdy dla firmy jeździ ponad 10 samochodów, pilnowanych za pomocą arkuszy Excel. Sprawna flota potrzebuje błyskawicznego oprogramowania do zarządzania, które ułatwi jej codzienną kontrolę.

2018-02-21
0