Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Znamy wyrok SN w sprawie wcześniejszych emerytur kierowców

firmy-transportowe-zatrudnienie

Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów rozstrzygnął dzisiaj kwestię wcześniejszych emerytury dla kierowców, którzy wykonywali również czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora. Sędziowie Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego przychylili się do korzystnego dla kierowców stanowiska Prokuratury Krajowej.

Sprawa została zainicjowana przez Pierwszą Prezes Sądu Najwyższego, która wystąpiła o rozstrzygnięcie, czy praca kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 ton, jest pracą w szczególnych warunkach, jeśli kierujący takim pojazdem wykonywał służbowo także czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora.

Odpowiedź twierdząca oznacza dla kierowcy możliwość nabycia prawa do wcześniejszej emerytury (po ukończeniu 60 roku życia), jeśli przepracował 25 lat, w tym 15 lat w warunkach szczególnych.

Podstawą do ubiegania się o wcześniejszą emeryturę jest wykonywanie pracy w warunkach szczególnych. Zaś praca ta powinna być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku. W opinii Prokuratury czytamy, że praca kierowcy nie może być utożsamiana jedynie z prowadzeniem pojazdu. W praktyce obejmuje ona wiele czynności związanych z załadunkiem czy rozładunkiem, codzienną obsługą pojazdów czy zapewnieniem bezpieczeństwa przewożonych osób, rzeczy i pojazdu. Tym samym inne czynności, w tym konwojenta, ładowacza czy spedytora, wpisują się integralnie w wykonywanie pracy na stanowisku kierowcy. Nie mogą być one utożsamiane z nieświadczeniem pracy w szczególnych warunkach w sposób stały i w pełnym wymiarze.

Prokuratura podkreślała również, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłaby do gorszego traktowania kierowców wykonującego w ramach swojej pracy więcej czynności (np. spedycyjnych czy rozładunkowych).

Warto podkreślić, że uchwała dotyczy osób które wymagany staż pracy nabyły przed 1 stycznia 1999 roku. Nie wiadomo, ilu kierowców zechce skorzystać z możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę, szacuje się że może to być nawet kilkadziesiąt tysięcy zawodowych kierowców. Może to spowodować pogłębienie się deficytu pracowników z którym boryka się branża.

Źródło: TLP, opracowała: Joanna Rutkowska

Komentarze

ooooooooo 2018-02-04 19:28

nareszcie ktoś to dostrzegł

morusek 2018-02-01 17:43

Jestem za

mikas 2018-02-01 15:05

Daj boże wszystkim kierowcom przejsc na wcześniejsza emeryture :) to cieżki zawód ,niebezpieczny itd jestem za ...........


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0