Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Znamy wyrok SN w sprawie wcześniejszych emerytur kierowców

firmy-transportowe-zatrudnienie

Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów rozstrzygnął dzisiaj kwestię wcześniejszych emerytury dla kierowców, którzy wykonywali również czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora. Sędziowie Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego przychylili się do korzystnego dla kierowców stanowiska Prokuratury Krajowej.

Sprawa została zainicjowana przez Pierwszą Prezes Sądu Najwyższego, która wystąpiła o rozstrzygnięcie, czy praca kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 ton, jest pracą w szczególnych warunkach, jeśli kierujący takim pojazdem wykonywał służbowo także czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora.

Odpowiedź twierdząca oznacza dla kierowcy możliwość nabycia prawa do wcześniejszej emerytury (po ukończeniu 60 roku życia), jeśli przepracował 25 lat, w tym 15 lat w warunkach szczególnych.

Podstawą do ubiegania się o wcześniejszą emeryturę jest wykonywanie pracy w warunkach szczególnych. Zaś praca ta powinna być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku. W opinii Prokuratury czytamy, że praca kierowcy nie może być utożsamiana jedynie z prowadzeniem pojazdu. W praktyce obejmuje ona wiele czynności związanych z załadunkiem czy rozładunkiem, codzienną obsługą pojazdów czy zapewnieniem bezpieczeństwa przewożonych osób, rzeczy i pojazdu. Tym samym inne czynności, w tym konwojenta, ładowacza czy spedytora, wpisują się integralnie w wykonywanie pracy na stanowisku kierowcy. Nie mogą być one utożsamiane z nieświadczeniem pracy w szczególnych warunkach w sposób stały i w pełnym wymiarze.

Prokuratura podkreślała również, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłaby do gorszego traktowania kierowców wykonującego w ramach swojej pracy więcej czynności (np. spedycyjnych czy rozładunkowych).

Warto podkreślić, że uchwała dotyczy osób które wymagany staż pracy nabyły przed 1 stycznia 1999 roku. Nie wiadomo, ilu kierowców zechce skorzystać z możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę, szacuje się że może to być nawet kilkadziesiąt tysięcy zawodowych kierowców. Może to spowodować pogłębienie się deficytu pracowników z którym boryka się branża.

Źródło: TLP, opracowała: Joanna Rutkowska

Komentarze

ooooooooo 2018-02-04 19:28

nareszcie ktoś to dostrzegł

morusek 2018-02-01 17:43

Jestem za

mikas 2018-02-01 15:05

Daj boże wszystkim kierowcom przejsc na wcześniejsza emeryture :) to cieżki zawód ,niebezpieczny itd jestem za ...........


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

1200px-logo_najwyzszej_izby_kontroli.svg_

Raport NIK o przewozie towarów niebezpiecznych “przedstawia w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego”. TLP z ostrym komentarzem

Raport Najwyższej Izby Kontroli nie pozostawił suchej nitki na organizacji procesu przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. NIK ujawniła szereg rażących nieprawidłowości. Zdaniem organizacji pracodawców „Transport i Logistyka Polska” analiza ta jest zbyt rygorystyczna i zbyt krytyczna. “Przedstawia on w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego, który jest oceniany jako jeden z najlepiej zorganizowanych w całej Europie” – czytamy w komentarzu do raportu. Według TLP  liczba zabitych w wypadkach z udziałem towarów niebezpiecznych jest w raporcie NIK zawyżona o 864% w stosunku do danych Komendy Głównej Policji!

2018-10-17
0