Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Volvo Trucks: zainteresowanie skroplonym gazem coraz większe wśród przewoźników

FH-LNG-on-road

Przewoźnicy i ich klienci są coraz bardziej zainteresowani redukcją emisji CO2 i kosztów poprzez stosowanie schłodzonego skroplonego gazu jako paliwa. Z tego powodu, podobnie jak przy poprzedniej generacji, nowe samochody ciężarowe Volvo FH i Volvo FM są również oferowane z silnikami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym i biogazem, które oferują takie same osiągi jak silniki wysokoprężne. Wykorzystanie biogazu umożliwia osiągnięcie transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.

Program UE „Zielony Ład” wyraźnie wskazuje, w jakim kierunku musi zmierzać branża transportowa, aby zapewnić bardziej ekologiczną przyszłość. Oznacza to konieczność określenia terminu zakończenia korzystania z paliw kopalnych. W rezultacie przewoźnicy i ich klienci coraz częściej szukają alternatyw dla oleju napędowego.

„W przypadku przewozów długodystansowych samochody ciężarowe napędzane LNG są obecnie najbardziej opłacalną alternatywą dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Paliwo to jest dostępne w wystarczająco dużych ilościach i po konkurencyjnej cenie. Zwiększanie liczby samochodów ciężarowych napędzanych gazem stwarza dogodne warunki do stopniowego poszerzania wykorzystania skroplonego biogazu” — mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. środowiska i innowacji w Volvo Trucks.

Układ napędowy Volvo Trucks zasilany skroplonym biogazem i gazem ziemnym ma sprawność energetyczną porównywalną ze sprawnością jego odpowiedników zasilanych olejem napędowym, ale emituje znacznie mniej CO2. Zastosowanie skroplonego biogazu, znanego również jako bio-LNG, zmniejsza emisję netto nawet o 100 procent „od zbiornika do koła” (TTW), natomiast gazu ziemnego o około 20 procent (TTW) w porównaniu ze zwykłym europejskim olejem napędowym.

Zmniejszenie zależności od oleju napędowego wymaga dużych inwestycji

Produkcja biogazu wymaga większej liczby zakładów produkcyjnych do beztlenowego rozkładu odpadów z możliwością schłodzenia gazu do postaci płynnej. Z obliczeń w różnych badaniach wynika, że do 2030 r. ponad 20% oleju napędowego w Europie można zastąpić gazem odnawialnym w postaci bio-LNG. Liczba stacji paliw oferujących skroplony gaz stale rośnie. Już teraz na wielu trasach stacje oferujące gaz mogą być alternatywą dla tych oferujących olej napędowy. Jednak liczba stacji paliw musi nadal rosnąć w tempie odpowiadającym wzrostowi liczby samochodów ciężarowych zasilanych gazem.

„Inwestując w samochody ciężarowe napędzane LNG, pokazujemy, że bio-LNG jest ważną alternatywą pozwalającą zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. Aby przyspieszyć przejście do transportu neutralnego dla klimatu, konieczne jest jednak dalsze inwestowanie w stacje paliw oferujące skroplony gaz i podejmowanie działań ułatwiających przewoźnikom inwestowanie w samochody ciężarowe zasilane gazem” — zauważa Lars Mårtensson.

Przyszłość wymaga stworzenia mieszanki paliw

Ponieważ żaden pojedynczy nośnik energii nie jest w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu, w dającej się przewidzieć przyszłości będą nadal współistnieć różne rodzaje paliw i układów napędowych.

„Zastosowanie nowej technologii będzie kluczem do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Udział samochodów ciężarowych napędzanych LNG będzie stopniowo wzrastał w Europie. Ale nie będą one w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom transportowym. Elektromobilność będzie odgrywać ważną rolę na szczeblu lokalnym, a także regionalnym, a rozwój akumulatorów i infrastruktury ładowania będzie istotnym czynnikiem zwiększania jej zasięgu” — wyjaśnia Lars Mårtensson.

Rozwiązania elektromobilne wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na akumulatory w transporcie długodystansowym w dalszej perspektywie.

„Chociaż dokonano obiecujących zmian w technologii wodorowych ogniw paliwowych, nadal istnieją praktyczne i finansowe przeszkody do pokonania, zanim ogniwa te przyniosą znaczące korzyści klimatyczne w transporcie ciężkim” — mówi Lars Mårtensson.

Pomimo wszystkich postępów technicznych w dziedzinie elektromobilności, ciągła poprawa wydajności silników spalinowych będzie jeszcze przez wiele lat odgrywać kluczową rolę w zmniejszaniu wpływu na klimat.

„Dzisiejsze silniki pozwalają już teraz wiele zrobić, aby ograniczyć wpływ na klimat. Na przykład zarówno nowe, jak i starsze samochody ciężarowe Volvo z silnikiem wysokoprężnym mogą być zasilane HVO, biopaliwem wytwarzającym bardzo niski poziom emisji CO2 netto. Problem polega na tym, że dostępność biopaliw jest nadal bardzo ograniczona” — podsumowuje Lars Mårtensson.

Źródło: Volvo Trucks

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

ograniczenia-ruchu

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

2020-11-27
0
kontrole-drogowe-francja

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z mnóstwa formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

2020-11-27
0
IMG_20201124_102853

Wyjął bezpiecznik odpowiedzialny za pracę drogomierza i tachografu

Kierowca, a zarazem właściciel firmy transportowej, chcąc uniknąć obowiązku rejestrowania swojego czasu pracy, wyjął bezpiecznik odpowiedzialny za pracę drogomierza i tachografu. Przedsiębiorcę zatrzymali do kontroli łódzcy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

2020-11-26
0
IVECO S-WAY NP (1)

Nowe funkcje poprawiające bezpieczeństwo od IVECO

IVECO poszerza portfolio cyfrowych usług IVECO ON o pakiet Safe Driving, czyli zestaw funkcji służących poprawie bezpieczeństwa jazdy. Pokładowy system mierzy szereg kluczowych wskaźników (KPI) i generuje regularne raporty, dzięki którym kierowcy mogą doskonalić bezpieczny styl jazdy, a menedżerowie floty mogą promować wśród załogi kulturę bezpiecznej jazdy.

2020-11-26
0
Magnes_Radom_20.11.2020_Nr1

Kierowca-przewoźnik z magnesem

Kierowca i zarazem przedsiębiorca rejestrował rzekomy odpoczynek podczas jazdy. Ciężarówkę z magnesem przyłożonym do impulsatora skrzyni biegów zatrzymał do rutynowej kontroli patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne. O podejrzeniu popełnienia przestępstwa powiadomiona zostanie prokuratura.

2020-11-25
0