Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

kontrole-drogowe-francja

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z mnóstwa formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

Licencja transportowa – co to takiego?

Licencja na transport to inaczej pozwolenie na wykonywanie działalności polegającej na przewozie towarów i osób. Aby uzyskać licencję transportową, należy spełnić szereg wymagań, m.in. wykazać zdolność finansową na danym poziomie, wiedzą teoretyczną czy cieszyć się dobrą reputacją. Dzięki temu współpraca z nowym podmiotem, który wchodzi na rynek transportu, jest obarczona mniejszym ryzykiem.

Użyczenie licencji transportowej

W procesie ubiegania się o licencję na transport należy podać szczegółowe dane firmy. Oznacza to, że licencja transportowa jest przypisana jest do konkretnego przedsiębiorstwa, wydawana dla konkretnego podmiotu. Jak zatem ją pożyczyć?
Nie da się! Licencji transportowej nie można pożyczyć od innej firmy. Żadne przedsiębiorstwo nie ma prawa użyczyć jej komukolwiek, nawet jeśli przedsiębiorców łącza więzy krwi czy nazwisko.

Z drugiej strony ogłoszenia czy wpisy o treści „użyczę licencji, cena do negocjacji” wcale nie należą do rzadkości. Niestety, proceder jest niezgodny z prawem, a mimo to takie przypadki się zdarzają. W razie kontroli „przewoźnik” pożyczający licencję transportową od innej firmy, czyli przedsiębiorstwo bez zezwolenia na wykonywanie zarobkowych usług transportowych, musi liczyć się z karą do 12 tys. zł.

Przedsiębiorca, który użycza licencji ryzykuje z kolei m.in. swoją wiarygodnością i dobrą opinią.

Użyczenie licencji transportowej a użyczenie certyfikatu kompetencji?

Wydanie licencji transportowej zależy m.in. od tego, czy w firmie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za zarządzanie transportem, która musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Nie brakuje więc również sytuacji, w której przewoźnik „współpracuje” z zarządzającym transportem czy raczej pożycza od niego certyfikat, co stanowi sposób na ominięcie przepisów. W rzeczywistości taki specjalista jedynie udaje, że pracuje w danej firmie, mimo iż poświadcza to swoim imieniem i nazwiskiem. Koszt takiej „usługi” to zazwyczaj do 200 do kilkuset złotych miesięcznie, co sprawia, że jest to rozwiązanie słabo opłacalne. W ciągu roku trzeba na to wydać co najmniej 2400 zł, podczas gdy uzyskanie uprawnień kosztuje maks. 1800 zł (1000 zł za szkolenie + 800 zł za egzamin oraz wydanie certyfikatu). Jedyne, a czym zyskuje przewoźnik, to czas.

Ponadto zgodnie z prawem i według wykładni Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego tylko w wyjątkowych okolicznościach nie jest wymagane, aby przewoźnik zatrudniał osobę z certyfikatem kompetencji zawodowych. GITD może w ramach wyjątku zezwolić na wykonywanie zawodu przewoźnika i nadać licencję transportową lub zezwolenie na wykonywanie krajowych transport, jeśli:

a) przedsiębiorca wyznaczy osobę fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty, spełniającą wymogi przewidziane w art. 3 ust. 1 lit. b) i d) oraz uprawnioną na mocy umowy do wykonywania zadań zarządzającego transportem w imieniu tego przedsiębiorcy;

b) umowa wiążąca przedsiębiorcę z zarządzającym transportem precyzuje zadania, które ma ona wykonywać w sposób rzeczywisty i ciągły;

c) zarządzający transportem może kierować operacjami transportowymi nie więcej niż czterech różnych przedsiębiorstw, realizowanymi za pomocą połączonej floty, liczącej ogółem nie więcej niż 50 pojazdów.

d) zarządzający transportem wykonuje określone zadania wyłącznie w interesie przedsiębiorcy, a jego obowiązki są wykonywane niezależnie od przedsiębiorców, na których rzecz dany przedsiębiorca wykonuje przewozy.

Warto zaznaczyć, że użyczanie certyfikatu kompetencji zawodowych to ryzykowna działalność dla samego zarządzającego transportem, ponieważ nie ma on pewności, że usługa zostanie zrealizowana profesjonalnie. Pracownikowi grozi kara nakładana w trybie administracyjnym.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0